Поділитись:

Важка наука: чому у луцьких школярів непідйомні рюкзаки

Субота, 23 вересня 2017, 21:00

Непідйомний рюкзак за спиною у школяра – звичне явище. Гіпертурботливі батьки носять портфелі дітей мало не до закінчення початкової школи, нарікаючи на систему освіти, яка ігнорує застереження санітарних служб і медиків щодо надмірної ваги ранців.

Навчальні програми ускладнюються, додаткові посібники стають обов'язковими, атласи, карти – і рюкзаки стають все важчими і важчими. Діти скаржаться на біль у спині, батьки нервують і водять їх по лікарях і на масажі, але змінити нічого не можуть – бо ж "усі так ходять".

Але чому оце "усі так ходять" стає нормою, хто винен у тому, що похід у школу стає тестом на витривалість, і, зрештою, як уникнути непосильних навантажень, намагався з'ясувати "Конкурент".

* * * * *

Частіше заглядайте у... рюкзак

Начальник управління освіти Луцької міської ради Зиновія Лещенко><span class=Начальник управління освіти Луцької міської ради Зиновія Лещенко

Для начальника управління освіти Луцької міської ради Зиновії Лещенко став несподіванкою сам факт, що існує проблема із вагою шкільних рюкзаків. Адже є державні санітарні норми і правила. Є "Гігієнічні вимоги до друкованої продукції для дітей", які зареєстровані в Мін'юсті 30 січня 2007 року № 77/13344. Відповідно до них, вага підручників має чітко встановлені норми, зокрема:

  • 1-2 класи: не більше 300 грамів;
  • 3-4 класи: не більше 350 грамів;
  • 5-6 класи: не більше 450 грамів;
  • 7-10 класи: не більше 500 грамів;
  • 11-12 класи: не більше 600 грамів.

"Я даю гарантію, що вага підручників не є більша. Звичайний стандартний підручник важить грамів 300 – 400. Не важить він кілограм, ми ж не про хрестоматію говоримо. Не може він важити більше", – зазначила вона.

Окрім того, Міністерство охорони здоров'я встановлює норми перенесення учнями ваги підручників на відстань до 3 км:

  • 1-2 класи: 1,5 кг – 2 кг;
  • 3-4 класи: 2,0 кг – 2,3 кг;
  • 5-6 класи: 2,3 кг – 3 кг;
  • 7-8 класи: 3,0 кг – 3,5 кг;
  • 9-12 класи: 3,5 кг – 4,5 кг.

Я носила портфель, в якому багато книжок. Слава Богу, виросла досить нормальна, не згорблена, при нормальних вагових даних, при зовнішніх як би так нічого...

Тож, зі слів Зиновії Лещенко, навіть якщо за розкладом є 6 уроків, вага підручників не перевищуватиме норму. Інша справа, що учні носять багато зайвих речей, які і можуть бути причиною зайвої ваги портфелів.

"В мене син, який вчиться в 10-му класі, але я навіть 10-класнику перевіряю портфель, бо там, крім книжок…Якщо відкрити портфель мого сина, там є мох і болото. Він носить в школу два пауер-банки, планшет, електронну книжку", – додала вона.

Вчитель не має права відкривати рюкзак дитини, бо це приватна територія. Тому Зиновія Лещенко радить батькам частіше перевіряти портфель школяра, аби не було нарікань на надмірне навантаження.

Не на кожен предмет є підручник

Важливим моментом, від якого залежить вага шкільного рюкзака, є правильно складений розклад уроків. Як розповіла Зиновія Лещенко, управління освіти рекомендує ретельно формувати розклад уроків не тільки початкової школи, а й для основної ланки, для старших класів.

"Зважаючи на це, можна десь претензії мати до вчителя чи заступника профільного, який складав розклад, і не передбачив, що в розкладі має бути не 6 уроків, на які носяться підручники, а, наприклад, 3 основних, які не переобтяжують дитину, і якихось 2 додаткових предмети", – зазначила вона.

Я не знаю, де є такий розклад, щоб дитина на 6 уроків підручники носила. Я не вірю, що таке є...

Начальник управління освіти запевнила, що санітарні служби не підпишуть розклад уроків, якщо він буде складений з порушеннями. З її слів, якщо розклад не підписаний ними, не стоять відповідні печатки, то школа не має права функціонувати.

"Найперше потрібно зважити на те, що не може бути так, щоб кожен день дитина носила портфель, який перевищує норму. Це моя думка. Є санітарно-гігієнічні норми, і вони доведені до всіх служб, в тому числі тих, які підписують дозволи на саме такий розклад", – розповіла Зиновія Лещенко.

На прийом до ортопеда

Перед початком навчального року школярі проходять медогляд у різних спеціалістів. Серед них – обов'язково ортопед.

Зі слів лікаря-ортопеда КЗ "Луцька міська дитяча поліклініка" Анатолія Павільчука, на сьогодні фактично кожен школяр має проблеми із хребтом.

"Це не обов'язково сколіози, але порушення постави завжди діагностую – від порушення звичайного, що трапляється дуже рідко, до сколіотичного, що буває в 1/3 випадків, а в 2/3 – сколіоз вже розгорнутої стадії – від 1-ої до 2-ої. Це найчастіше", – розповів лікар.

Анатолій Павільчук зазначив, що велике навантаження від рюкзака в основному йде на зв'язковий і міжхребцевий апарат самого хребта, який росте. Сколіози в більшості випадків виникають не від того.

"Але така важкість на ростучу кісткову систему викликає потім різноманітні порушення кровопостачання хребта. Це також має вплив на розвиток хребта, на його силу, на здатність до викривлення, на гнучкість і т.д.", – додав він.

Автор фото:Ілюстративне

Медик розповів, що раніше дотримання норм санітарної гігієни було дуже важливим.

"Гігієна дітей і підлітків" – досить серйозна наука, і вимоги були дуже серйозні. Усі норми є записані, вони зберігаються, але ними ніхто не користується і не звертає уваги. Зараз це все стало дуже спрощено. Раніше у санстанції був лікар із санітарної гігієни, який це все розробляв і контролював, тепер їх скоротили, і ніхто за цим не стежить. А ці норми, вони перевірені поколіннями, і їх не можна скасувати", – зазначив Анатолій Павільчук.

А поки в учнів немає можливості зменшити вагу портфеля, лікар рекомендує займатись лікувальною фізкультурою, робити ранкову гімнастику, різноманітні вправи на укріплення м'язів спини, плечового пояса, рук і ніг, а також правильно організовувати режим праці, навчання і відпочинку.

Чи є альтернатива?

Навіть якщо розклад буде складений за правилами, а батьки щодня перевірятимуть вміст рюкзака, його вага навряд стане суттєво меншою. Чому? Фізкультура, хореографія, атласи, альбоми, змінне взуття – усе це нікуди не зникне. То чи є варіанти вирішення проблеми? Є.

Парно-модульне навчання

Луцька гімназія № 21 провела навчальний експеримент, на основі якого запровадила парно-модульне навчання, тобто уроки проводяться парами. Якщо за розкладом стоїть 6 уроків, то це буде лише 3 предмети, відповідно і підручників тільки три.

Проте, як зазначила начальник управління освіти Луцької міської ради Зиновія Лещенко, не всі школи готові до такого, адже це передбачає зовсім інше планування, потрібно мати, на основі чого таке запровадити.

"В 21 гімназії до цього йшли, вони мали певні ресурси, щоби ними скористатися, і далі на основі цього щось організувати типу парного навчання", – зазначила вона.

Хоча теоретично запровадження парно-модульної системи у інших навчальних закладах можливе. Це залежить від рішення дирекції.

"Це не просто рішення. Це загальні збори мають бути разом з батьками, а не просто педагогічний колектив собі вирішив… Це серйозна процедура, це колегіальний орган має затверджувати. Ми не можемо нав'язувати такі речі, – зауважила освітянка. – Я не скажу, що всім батькам подобається. Але з позиції санітарно-гігієнічних норм навантаження портфеля це виправдано".

Електронний підручник

Якщо ж не вдаватись до кардинальних змін в системі освіти, то як варіант можна розглядати використання електронних книг. Вага значно менша, проте є інші недоліки, головний з яких – навантаження на очі, що впливає на порушення зору.

Окрім того, як зазначає Зиновія Лещенко, батьки не можуть постійно контролювати, чи дитина сидить в електронному підручнику, чи вона сидить в Інтернеті.

"Те, що написано у електронному вигляді, практично візуально не запам'ятовується. Це є фізіологічна здатність організму – написане відтворювати, коли закриєш очі, саме написане на папері. Це пояснюється фізіологією наших очей, нашого мозку, рецепторів і т.д., і т.п. Тому я ставлюсь негативно до використання електронних підручників", – додала начальник управління освіти.

На її думку, використання електронних книг може бути тільки засобом, який рятує ситуацію за відсутності підручників.

Один підручник на парту

Зі слів Зиновії Лещенко, є така практика в окремих навчальних закладах, що вчителі пропонують почергово брати підручники з певних предметів, щоб просто на парті був один примірник. Проте є такі уроки, коли підручник повинен бути у кожного школяра.

Але такий варіант прийнятний у старших класах, для початкової школи він не підходить, оскільки дітям важко працювати з одним підручником. Вони ще формують навички читання, і книжка має лежати перед очима.

Купуйте "правильний" рюкзак

Вибір "правильного" рюкзака – справа серйозна і відповідальна. Він повинен бути не тільки красивим, але і надійним, функціональним і анатомічно правильним.

Як розповів консультант магазину "Миклухо-Маклай" Сергій Наумчук, найважливішим у шкільному рюкзаку є ваговий показник.

Зі слів Сергія Наумчука, вкрай важливо, щоб вага була розподілена рівномірно. Центр ваги рюкзака повинен розташовуватися якомога ближче до тіла, і в ідеалі, на висоті плеча – так він не буде тягнути назад.

"Шкільне приладдя необхідно розташувати відповідним чином. Батьки можуть допомогти своїм дітям в упаковці їх шкільного приладдя, щоб не допустити перевантаження. Важливо навчити дітей правильному використанню підвісної системи для щільної посадки рюкзака. При розподілі ваги на плечі важливо не допустити зміщення в одну сторону, це може призвести до викривлення хребта", – зазначив консультант магазину.

Ортопедична спинка – це основна деталь рюкзака, покликана забезпечити здоровий розвиток хребта дитини, уникнути дефектів постави, і просто зручність перенесення.

"В середньому школяр носить свій рюкзак більше 100 годин на рік – це набагато більше, ніж час подорожі у відпустці!" – зауважив Сергій Наумчук.

Жорстка основа правильної спинки дозволяє рівномірно розподілити вагу вмісту по площі спини, виключає локальний тиск жорстких предметів – кутів книг, пенала, і т.п. Великі подушки, розташовані поверх основи, мають важливе значення: вони мають ергономічну форму і щільно прилягають до спини, забезпечуючи комфорт носіння.

"Крім того, завдяки твердим стінкам і дну шкільне приладдя в ранці можна розмістити правильно: важкі предмети ближче до спини, легкі – спереду, ліва і права сторона навантажені однаково. Нарешті, жорсткий корпус збереже вміст ранця в разі, якщо дитина його упустить або кине. Шкільний ранець повинен добре тримати форму, бути стійким і не деформуватися при укладанні шкільного приладдя, тому рюкзак-мішок краще не купувати. Шкільний ранець повинен щільно прилягати до обох плечей і закінчуватися у кісток таза. Він не повинен бути ширше спини дитини, верхній край повинен закінчуватися десь на висоті плечового пояса", – зазначив консультант.

Цікавий нюанс: хороший рюкзак, зі слів Сергія Наумчука, повинен мати погану ручку, яка дозволяє носити його на короткий час, на короткі відстані в класі або вдома. Поки дитина не привчиться, потрібно стимулювати її до перенесення рюкзака виключно на спині. Зручна ручка може провокувати до ручного перенесення, що не дуже добре, адже це шлях до сколіозу.

* * * * *

Хочеться вірити, що колись наука не буде такою важкою (в прямому значенні слова) для наших школярів. А поки варто дослухатись до порад наших експертів: обирати якісний рюкзак, не носити зайвих речей та активно виконувати фізичні вправи.

А ви вже перевірили шкільний рюкзак?

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: #СІМ_СОРОК. ЗНАННЯ, ЯКІ ДІЙСНО БАГАТО ВАЖАТЬ

Надрукувати
мітки:
коментарів