Поділитись:

Vox Dei: чи потрібен Україні Геловін?

Неділя, 29 жовтня 2017, 10:20
Vox Dei: чи потрібен Україні Геловін?

Геловін – не нове для українців дійство. З роками воно зазнає інших масштабів і форм. Із нечастих закритих вечірок Геловін приходить в університети, школи і навіть дитсадки. У костюмах скелетів, відьом і зомбі та з розфарбованими лицями молодь сипле на вулиці українських міст у ніч на 1 листопада. І людей дедалі більше, а образи дедалі страшніші. Чому українцям подобаються такі вечірки, чи потрібне Україні це свято і чи свято це взагалі, ІА "Конкурент" запитав у експертів.

Олена Кузьмич, редактор ТСН. ua, кандидат філологічних наук, вікканка:

Vox Dei: чи потрібен Україні Геловін?

"Для мене Геловін – це не Геловін, а Самайн, одне із найважливіших дат у Колесі Року. В основі Геловіну лежить кельтське свято Колеса року під назвою Самайн (або ще Савин, Саунь), і це – зовсім не веселе свято, а дійство, сповнене смерті.

Самайн і його сучасний наступник – Геловін – передовсім свята, які символізують закінчення сільськогосподарського року, ще одного циклу. Тому й пошановувалася під час їхніх відзначень темрява, смерть, покійники і злі сили, які можуть прийти під час суворої зими, коли у давні часи пані із косою забирала найбільше життів. Тому Геловін і Самайн – це не час для веселощів, а період для філософських роздумів про смерть як субстанцію, що породжує щось нове. Так що я негативно ставлюся до святкувань Геловіну у школах, якщо перед тим не буде проведена виховна година на тему пошанування померлих, важливості символів, українських варіантів Геловіну тощо".

А появу основних символів свята – яблука та гарбуза – Олена Кузьмич ще раніше пояснювала у своїх матеріалах. Зокрема кельтський рай мав назву "Аваллон", що означало "Острів яблук".

"Духам землі, як і мертвим, приносили жертви – для забезпечення відновлення порядку після періоду темряви. Дівчата у цей день ворожили на майбутню долю різними способами. Поширеним було ворожіння на плодах двох світів – яблуках та горіхах.

Символ нинішнього Геловіну, який став на місце древнього Самайну, – гарбуз із вирізаним обличчям. Про таку традицію відомо ще з Х ст – от тільки тоді ліхтарі вирізали з ріпи. Коли ж Новий Світ почали активно заселяти вихідці з Європи, які привозили з собою свої традиції, з часом Самайн перетворився на Геловін, а ріпу замінив гарбуз – як більш доступний овоч. Та так і залишився головним символом свята", – писала вікканка.

Віктор Давидюк, доктор філологічних наук, професор:

Vox Dei: чи потрібен Україні Геловін?"Відповім питанням на питання: А чи доречно в Луцьку розмовляти в побуті англійською? Ні, бо більшість вас не зрозуміє. Навіщо нам відзначати кельтське свято, якщо в нас є своє аналогічне. Це Щедрий вечір, який супроводжується аналагічними "переберіями". До того ж і в англомовних країнах це не дуже давня традиція. Якщо в нас, українців, є кельтські географічні назви, є спільні слова, спільні міфи, то все, що давнє в кельтів, те є і в нас. Та в католицьких країнах свято предків "Діди" перенесено на 1 листопада. Саме його наближення й символізують маски "дідів". У нас "діди" ходять на Щедрець. На Горохівщині з напханими соломою горбами, по яких лупцюють один одного деревяними ключками-молотами. То навіщо нам відмовлятись від свого заради чужого"

Андрій Тимчук, один із лідерів гурту #ФлайzZza, арт-директор культового луцького клубу "Кораблик":

Vox Dei: чи потрібен Україні Геловін?

"Геловін святкую десь від середини 90-х. Вже тоді ми робили такі вечірки у Будинку Офіцерів. Як на мене, нічого поганого тут немає. Все залежить від самого ставлення до цієї події: чи ти позитивно налаштований і з гумором ставишся до нього, чи сприймаєш це, як якийсь ритуал… Мені здається, що в Україні є багато інших негативних явищ, як-от пережитки "совка", наприклад… Хоча з іншої сторони я ЗА те, щоб ми ліпше піднімали або створювали свої, більше українські свята та події. Популяризували, підтримували. Чим ми, власне, періодично і займаємось у Кораблику".

Роман Хорзов, ресторатор:

Vox Dei: чи потрібен Україні Геловін?

"Якщо судити по тому, скільки людей приходить на вечірки, то відзначення Геловіну їм подобається. Але сама природа цього свята мені незрозуміла. Адже це більше пов'язано із католицькою релігією. Його відзначають у ніч на 1 листопада, у День всіх святих. Нам це свято не дуже зрозуміле, як-от святкування Різдва у грудні. Але робити висновки за когось – не правильно. Подобається – святкуйте. Нічого поганого. Але взагалі в нас це дійство перетворюють у веселе свято, карикатурне, а не якісь криваві штуки. Ми завжди робимо акцент на веселощах, а не на страху. Ми ніколи не пишемо, мовляв, найжахливіша ніч. Такі лозунги ми не використовуємо. Більше акценту на позитив, адже ми маємо сіяти позитивну енергію, а не негативну".

Протоірей Віталій Собко, голова інформаційно-видавничого центру Волинської єпархії УПЦ КП:

Vox Dei: чи потрібен Україні Геловін?"Геловін, що має сатанинське підґрунтя, навіть святом не назвеш. Бо "свято", очевидно, походить від слова "святий". Проте, ця західна традиція дедалі більше проникає в Україну, починаючи з учнівсько-студентського середовища. І це дуже сумно.

Звісно, наше юнацтво, якому природно хочеться веселитися, жартувати, розважатися та ще й із витівками, в переважній більшості не ставить за мету під час Хелловіна поклонятися богові смерті й тьми Самхаїну, як це робили давні кельти-язичники. Вдягаючись у страшні костюми і бавлячись гарбузами, молодь здебільшого не вірить, що в ніч із 31 жовтня на 1 листопада душі померлих можуть побачитися з живими родичами, але для цього живим треба прикинутися, переодягнутися в мертвих.

Одначе, навіть без цього, чи не шкідливе для людини це "свято"? Чи не присутній в ньому реальний князь темряви? Варто задуматися над цим. Адже диявола не треба кликати, він сам поспішить туди, де не творять Божу волю".

Надрукувати
мітки:
коментарів