Генна мутація знижує потребу в сні

Середа, 21 березня 2018, 23:00

У 2009 році Інь-Хуі Фу, професор неврології Каліфорнійського університету в Сан-Франциско, виявила мутацію в гені DEC2 у сім'ї людей, які зазвичай мало сплять.

Про це повідомляє інтернет-портал technology.org.

Члени цієї сім'ї лягають спати у звичайний час (десь між 23:00 та 00:00) і прокидаються без будильника о 5 годині ранку.

"Вони не привчали себе так рано вставати. Ці люди просто такими народилися", – зазначає Інь-Хуі Фу.

Результати нового дослідження, проведеного на мишах в лабораторії Інь-Хуі Фу, були опубліковані в журналі "PNAS". Вчені виявили, як саме мутація гену DEC2 допомагає людям спати всього декілька годин на добу і при цьому прекрасно почуватися. Спочатку науковці створили мишей з мутацією гена DEC2, яку раніше спостерігали в людей, що мало сплять. Згодом вони дійшли висновку, що DEC2 може контролювати рівень орексину – гормону, який відповідає за стан неспання.

DEC2 регулює циркадний ритм, який по суті є біологічним годинником людини, що диктує, коли який гормон виробляти, а також впливає на різноманітні процеси життєдіяльності, такі як прийом їжі та сон. Інтенсивність впливу DEC2 варіюється в циркадному графіку: вона зростає вдень, проте падає вночі. Вчені припускають, що DEC2 може знизити рівень активності людини ввечері шляхом стримування MyoD1 – гену, який відповідає за продукування орексину. До настання світанку дія DEC2 послаблюється, і це дозволяє MyoD1 стимулювати вироблення орексину, щоб розбудити людину та забезпечити їй бадьорість на весь день.

Мутація DEC2 дуже рідкісна, але існують й інші мутації генів, які використовують інакші способи, щоб природним шляхом забезпечити короткий сон. Інь-Хуі Фу вивчає ці гени, аби краще зрозуміти процес сну та його вплив на здоров'я людини.