Укранці зможуть страхувати автомобілі онлайн: як це працюватиме

Минулого тижня страховикам і клієнтам дозволили укладати договори обов'язкового страхування автоцивільної відповідальності (ОСАЦВ) в електронному вигляді.

За прогнозами, першу онлайн-автоцивілку можна буде купити цього літа, – пише "Сегодня".

Зараз законодавство насамперед вимагає наявності паперового договору з підписами обох сторін, а вже після цього занесення інформації до бази даних Моторно-транспортного страхового бюро України (МТСБУ). Але виплата в разі ДТП здійснюється якраз навпаки: якщо в базі немає відомостей про договір, страхувальник може скільки завгодно розмахувати його паперовою версією. З електронним полісом ці проблеми залишаться в минулому. Страхова компанія реєструватиме ОСАЦВ в базі даних на момент формування поліса, а клієнт зможе перевірити його валідність на сайті МТСБУ відразу після отримання електронною поштою.

Не бланком єдиним

Робота з "електронізації" автоцивілки в Україні ведеться вже п'ять років. З технологічної точки зору більшість страховиків готові до запуску продажів Е-ОСАЦВ: минулого року Моторне (транспортне) бюро України навіть анонсувало пілотний проект "Поліс онлайн", від якого, щоправда, потім відмовилося. Причина – в законодавстві.

"В Україні поки що навіть інтернет-магазин страхової компанії, де можна оплатити вартість полісу, зобов'язаний доставити клієнту паперовий бланк договору і отримати від страхувальника особистий підпис", – пояснює менеджер з комунікацій страхової компанії PZU в Україні Олександр Мельничук.

Тільки після цього страховик може занести інформацію про поліс до бази даних МТСБУ, і тільки тоді страховка вважається чинною.

"Виокремити" з цього процесу паперовий носій днями дозволила Нацкомфінпослуг: комісія затвердила основні правила при укладанні електронних договорів страхування. Виглядатиме ця процедура так: автовласник подає страховику заявку з усіма необхідними відомостями. Зробити це можна буде хоч в офісі компанії, хоч удома перед комп'ютером, хоч стоячи в заторі зі смартфону. Страховик пропонує свої умови і ціну, при цьому пропозиція не "висить в повітрі" – вона фіксується в базі даних Моторного бюро і діє до кінця того дня, в який було сформовано. Якщо клієнт згоден, то він направляє до компанії певне повідомлення, яке вважатиметься його електронним підписом. Відразу після оплати поліс реєструється в базі МТСБУ, а клієнт отримує на свій імейл електронний документ – візуальну форму полісу.

За прогнозами Нацкомфінпослуг, перші онлайн-поліси надійдуть до продажу вже наприкінці літа. При цьому протягом року (а то й більше) страховики продаватимуть ОСАЦВ як в електронному, так і в звичному паперовому вигляді.

"Існує думка, що страховий поліс виявиться недоступний пенсіонерам та жителям сіл, в яких немає інтернету. Це міф. Спочатку в структурі продажів мало що зміниться, та й потім завжди залишаться такі агенти, які зможуть обслужити пенсіонера і роздрукувати за його бажанням виписку з електронного договору, – зазначає перший віце-президент СК "АХА Страхування", керівник робочої групи МТСБУ з впровадження електронного полісу Андрій Перетяжко. – Якщо до кінця року частка продажів Е-ОСАГО досягне 5-7 %, це вже буде дуже хорошим показником".

Основні плюси е-полісів

"Традиційний" бланк ОСАЦВ діє в Україні більш ніж 20 років, і багатьом водіям незрозуміло, для чого потрібно переводити автоцивілку в електронну форму.

"Це один з небагатьох прикладів інновацій, які вигідні всім, – стверджує голова правління СК ВУСО Олександр Шойхеденко. – Для клієнтів це, насамперед, зручно: електронний поліс не треба ніде забирати, його неможливо забути вдома. Купити його можна за 5 хвилин, сидячи у власній машині. Його більше не запитуватимуть поліцейські, перевірка здійснюватиметься шляхом запиту до ЦБД МТСБУ. Це вигідно страховикам: вони зможуть упорядкувати роботу з агентами, перестануть нести збитки через шахрайство, пов'язане з випискою поліса після ДТП, а в звітах страховиків і базі МТСБУ будуть достовірними".

Захист від фальсифікату

Але найбільший ефект – в тому, що Е-ОСАЦВ буде практично недоступним для шахраїв. За оцінками страховиків, зараз кожен десятий поліс ОСАЦВ, який перебуває на руках у клієнтів, можна назвати фальшивим або сфальсифікованим.

"Електронний поліс передбачає відсутність паперового носія, який можна підробити, – підкреслює гендиректор МТСБУ Володимир Шевченко. – Процедура страхування підтверджується записом в ЦБД про наявність договору страхування. Це означає, що такий поліс не може бути недійсним, його не продасть вам страховик, у якого відкликали ліцензію на автоцивілку. Факт оплати можна буде здійснити через інтернет, що унеможливить ситуацію, коли клієнт передав агенту гроші, а в компанії їх так і не отримали".

Крім того, за оцінками Перетяжка, відмова від фізичних бланків допоможе знизити адміністративні витрати компаній, які зараз становлять близько 100 млн грн. Ці гроші можна буде пустити на своєчасні виплати з ОСАЦВ.

"Щодо труднощів перебудови бізнес-процесів, вони будуть мінімальними, – зазначає Шойхеденко. – Юридичні проблеми, складності автоматизації, навчання надумані і пов'язані здебільшого з природною реакцією ринку на вимушені зміни. Те ж саме, що поява електронного квитка на потяг. Хто зараз згадає проблеми впровадження, крім спеціалістів ІТ "Укрзалізниці"? До того є сьогодні існує декілька безкоштовних ІТ-рішень, які будь-який страховик може впровадити у себе в найкоротші терміни. Було б бажання змінюватися".

* * *

Сподобалося? Підпишіться на нашу сторінку в Facebook. Також завжди будьте в курсі найважливіших новин, використовуючи чат-бота у Messenger. Ми не будемо спамити. Чесно :)
Якщо ви помітили помилку в тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Надрукувати
Україна
Опубліковано:
07.02.2017 14:28
Переглядів439
Коментарів0
Поділитись
Залишити коментар
Коментувати
останні новини
23-01-2018 22-01-2018
Вибір редактора

Рейтинг