Поділитись:

Українців змусять платити податки за продаж вживаних речей

Вівторок, 22 серпня 2017, 14:35

Здали в комісійний магазин поношені речі, вживану побутову техніку або меблі і виручили за все це гроші – заплатите податок.

Таке роз'яснення видала Державна фіскальна служба для громадян-резидентів України. І додала, що ці кошти є додатковим доходом людини. А з нього повинен стягуватися податок на доходи фізичних осіб, – інформує UBR.

"Вживані" податки

Неважливо, здаєте ви обридлу річ, щоб звільнити місце в шафі, або намагаєтеся продажем закрити дірки в сімейному бюджеті – податок потрібно платити.

"Коли ухвалювали Податковий кодекс, були палкі дискусії з цього приводу. У результаті отримані таким чином гроші зарахували до категорії "інші доходи". Але про це не знають не те що прості українці – навіть багато підприємців", – роз'яснив президент Українського аналітичного центру Олександр Охрименко.

Тепер ДФС нагадує, що посередник-комісійний магазин (юридична особа) є податковим агентом і повинен утримувати з виплачених людині грошей ПДФО і військовий збір. Крім того, повинен відображати інформацію про виплачені доходи і отримані збори в податкових звітах.

Юристи наполегливо рекомендують поглядати на роз'яснення ДФС, яких в останній рік стало особливо багато. Вони констатують, що податківці стали дуже уважно придивлятися до бізнесу. Навіть до невеликого.

"Мабуть, стоїть завдання поповнення бюджету, а джерела обмежені. Ось і звертають увагу на кожну деталь", – зазначив керуючий партнер адвокатського об'єднання" Suprema Lex" Віктор Мороз.

Мораторій на перевірки бізнесу, що діє в Україні, не може гарантувати підприємцям, що завтра до них з візитом не нагрянуть з перевіркою. Податкова може ініціювати позапланові перевірки. Таким правом вона наділена, наприклад, в разі виявлення "нестиковок" у фінансових документах контрагентів. Або на підставі скарги. Причому, кажуть юристи, не завжди реальної.

У теорії направлення на перевірку повинно містити інформацію про причини, предмет і терміни перевірки.

"Однак ці вимоги не завжди дотримуються. Від знайомих, що ведуть малий бізнес, часто чую, що напрямки оформляються як-небудь. Вказують наявність інформації про порушення податкового законодавства без чіткого роз'яснення, що за порушення. І приходять на перевірку. Причому, не завжди дотримуються термінів перевірок. На них відводиться 10 днів, а на практиці процес затягується надовше. Все це не зовсім законно, але така практика є", – попередив Мороз.

Повідомляти про позапланову перевірку податкова не зобов'язана, так що прийти до підприємця, зокрема в комісійний магазин, можуть в будь-який момент. І якщо виявлять неналежним чином оформлений товар, прийнятий на реалізацію (тобто без паспортних даних та ІПН, необхідних для утримання податків), покарають магазин. За невиконання обов'язків податкового агента.

Великі комісійні магазини, з десятками точок в Україні, дотримуються правил. Але більшість дрібних операторів, особливо регіональних, по-старому оформляють простенькі квитанції. Бланки чи не радянського зразка заповнюють даними клієнта на слух. Без документального підтвердження. Клієнти таких комісійних магазинів першими можуть зіткнутися з новими вимогами.

"Квитанція теж вважається первинним бухгалтерським документом. Вона дозволяє хоч якось ідентифікувати людину на прізвище і адресу (якщо вона вказана). Але цього недостатньо для інформації про утримання податку. У людини буде недоплата за ПДФО, що загрожує штрафами. Хоча, звичайно, велике питання, як податкова буде відстежуват, чи це реальна людина, і стягувати з нього збори. Особливо, якщо це робити не вибірково, а, скажімо, взятися за перевірку всіх клієнтів комісійні магазини", – підкреслив Мороз.

Якщо ж ДФС не зможе відшукати платників податків, претензії пред'являть магазину. Це і повинно стимулювати останніх змінювати підходи до оформлення договорів. Паспорт і код буде потрібен кожному, хто збирається продати непотрібну річ в комісійці. Навіть якщо йдеться про зовсім невеликі суми: 10-20 грн.

"Якщо магазин, який нібито повинен подавати декларацію за людину, не хоче проблем з податковою, він буде вимагати документи для оформлення договору на реалізацію майна", – підкреслила адвокат Юлія Семенчук.

Як звітувати

Аналогічні вимоги повинні застосовуватися і до клієнтів ломбардів, – розповів Олександр Охріменко. Якщо людина здала річ, але не викупила її, з отриманих на руки коштів потрібно сплатити податок.

"Інша справа, що ломбарди знайшли обхідні шляхи, оформляючи продаж невикупленого товару як погашення. Виходить, що людина нібито забрала закладену річ, внісши необхідні кошти. Значить, додаткового блага не отримала і звітувати перед податковою вже не потрібно", – додав Охріменко.

Примудритися можуть і комісійні магазини. Наприклад, оформляти з клієнтами договори комісії, які передбачають оплату клієнтом посередницьких послуг магазину. При цьому магазин де-юре не буде мати ніякого стосунку до угоди купівлі-продажу.

Подібну схему використовують в інтернеті, коли пропонують майданчик для продажу. Але в розрахунках покупця і продавця не беруть участь. І не знають ціни та інших умов угоди. Виняток – надання послуги гарантій платежу, яке передбачає розрахунки через рахунки компанії.

"Цивільний договір передбачає роботу за договором комісії. Підприємство сплачує свій податок з отриманого доходу (з комісії), а угода проходить між двома фізичними особами. Вони не зобов'язані укладати договір. А магазин в такому випадку не є податковим агентом", – уточнив експерт.

Щоправда, використовувати ці хитрощі, тільки щоб не звітувати про податки за клієнтами, особливого сенсу фінансист не бачить. Вигоду від такої схеми може отримати тільки магазин, який здійснює частину або всі операції по-чорному.

Продавців-фізосіб ці хитрощі врятувати не зможуть. Навіть за умови укладення договору комісії людина потрапить в поле зору податкової. Оскільки в договорі з магазином хоч якісь його дані будуть. Навіть якщо це буде не паспорт і ІПН, а водійські права або інші документи, використання яких допускається в договорах, наприклад, ломбардів.

Людям треба пам'ятати:

При роботі з комісійкою-юрособою утримує податок і інформує ДФС магазин. Але людина повинна вказати отриманий дохід у податковій декларації після закінчення податкового періоду. Як правило – до травня того року, який слідує за податковим періодом, у якому отримано дохід. Платити вже нічого не треба.
Якщо вживаний товар реалізований через фізособу-підприємця, то людина зобов'язана вказати дохід в декларації і самостійно заплатити ПДФО в розмірі 18 % і військовий збір 1,5 %.

У разі виявлення факту приховування доходів штраф становитиме до 10 % від суми, яка підлягає сплаті.

"А у випадку з затримкою сплати ще може нараховуватися пеня за протермінування", – нагадав Віктор Мороз.

Тотальний контроль

Поява жорсткого контролю за доходами українців у комісійних може вдарити у цей непримітний бізнес. А охочих здати речі на реалізацію поменшає. Крім того, якщо людина регулярно віддає речі, заробляючи скільки-небудь, накопичений сукупний дохід може стати підставою для відмови в отриманні субсидії.

Можуть виникнути і розбіжності між терміном перерахування податку і датою подання декларації.

"Комісійний магазин-юрособа, яка проводить платежі, не розраховується одразу і податок нараховує лише після реалізації та виплати суми. Наприклад, людина здала пилосос, а його реальна продаж відбувся через півроку. Його податкове зобов'язання збільшиться наступного періоду. Людина може просто забути про це. Або навіть не знати, в який період дані потрапили в ДФС. А це загрожує розглядом з податківцями", – припускає Юлія Семенчук.

Великим комісійкам з великим клієнтським потоком, можливо, навіть доведеться наймати штат бухгалтерів. Адже треба ж буде комусь вести базу за операціями всіх клієнтів і подавати дані в податкову про доходи і утримані податки.

У майбутньому, з введенням непрямих методів виявлення доходів, будь-яка згадка даних людини в договорах з якихось операціях буде достатнім доказом наявності потенційних доходів. А значить, стане приводом для більш докладного вивчення його фінансових потоків податкової.

"Нас ведуть до західних стандартів обліку і зіставлення доходів і витрат. Коли подібні рамки будуть виставлені, бази для контролю запущені, відразу виявлять всі нестиковки двох потоків. Введуть за таке порушення, наприклад, арешт на пару місяців. Тут і почнеться найцікавіше. Все це не для нашої правової системи, не для нинішнього рівня економічного розвитку", – підкреслила Семенчук.

Надрукувати
мітки:
коментарів