Що чекає на ринок бензину в Україні

Уже в найближчі тижні ціни на українських АЗС знову мають піти вгору, прогнозують експерти нафторинку.

Бензин подорожчає приблизно на гривню. Причини – ті ж, що і раніше: підвищення світових цін на нафту і повзуча девальвація гривні, – пише видання Сегодня.

"Зараз ринок схожий на стиснуту пружину: за економічно обґрунтованою формулою Міненерговугілля, роздрібна ціна літра палива сьогодні повинна бути на 1,5 гривні вищою, ніж вона є, – говорить заступник директора НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев.

"Це не нинішні середні 19,42 грн/л А–95 і 16,2 грн/л дизпалива, а майже 20 грн/л і 17,7 грн/л. Але ціни стримують три фактори: перший – низька купівельна спроможність народу, другий – скорочення попиту на бензин, в тому числі і в зв'язку з масовим переобладнанням приватного автотранспорту під скраплений газ і третій – цінова політика трейдерів, що працюють на українській нафті, у яких ціна на 11 % (до 1,5 грн/л) нижча середньоринкової. Вони займають до 25 % ринку. Як тільки ці трейдери почнуть збільшувати вартість в роздробі на своїх АЗС, за ними піде весь ринок. Очікується, що це трапиться в найближчі пару тижнів, ціни поступово почнуть підвищуватися, можливо, зростання дійде до 1 грн/л", – каже Рябцев.

Де і за скільки заправитися

За даними фахівців, ціни на бензин в Україні нижчі середньосвітових (0,96 $/л) і складають приблизно 0,75 $/л. Це стільки ж, скільки в Чаді, Канаді, ПАР і Таджикистані і вдвічі дешевше, ніж у Швеції, Італії та Данії. Найдорожче паливо в Гонконзі – 1,78 $/л, а найдешевше у Венесуелі – 0,1 $/л, так як в цій країні його дотує держава. В Україні, за розрахунками експертів консалтингової групи "А–95", в ціні бензину тепер більше половини (56 %) податків: без них літр А–95 коштував би всього 0,33 $ (9 гривень). Але, за словами Рябцева, у нас ще не найвищі збори з нафтопродуктів.

"В Європі рекомендований акциз на бензин – 380 євро/т, у нас з 1 січня 2016 року – всього 228 євро/т. Найвищі податки на нафтопродукти у високорозвинених країнах, де жорсткі вимоги до екології, зокрема це і країни ЄС. Окремо стоять США – там в ціні палива всього 15 % податків, але вони компенсуються за рахунок великого споживання нафтопродуктів, так як в цій країні розвинена мережа автодоріг".

Мало грошей

Але українцям з їх худими гаманцями не легше від того, що ми платимо вдвічі менше, щоб заправити повний бак, ніж шведи чи італійці, вважає президент "Украналітцентра" Олександр Охріменко.

"Середня зарплата в Україні 4362 гривень, а у шведів, в перерахунку на гривні, – 68 тисяч, в італійців – 57 тисяч. Тобто швед може купити на свою зарплату 1 700 літрів бензину, італієць – 1 400, а українець – всього 225 л. Об'єктивно для нас бензин в 6–7,5 разів дорожчий, ніж для європейця. До високих, за нашими мірками, цінами призвела недалекоглядна політика влади на початку 2000-х, коли були продані росіянам майже всі НПЗ, які забезпечували паливом до 80 % ринку. Зараз нашого бензину на ньому менше 20 %, решта – імпорт. А ціни на нього безпосередньо залежать від курсу долара".

Ціна газу збалансована

Через дорогий бензин автолюбителі переходять на скраплений (LPG) газ. За даними заступника директора "А-95" Артема Куюна, на кожні продані на АЗС 10 літрів бензину вже припадають 7 літрів LPG. В обсязі роздрібних продажів він займає 24 % (зростання на 35 % за 4 роки), бензин – 34 %, дизель – 4 2%. "Але ціна на газ (7,65 грн/л – Авт.) поки збалансована і рости не буде", – прогнозує Куюн.

Рябцев же говорить, що через підвищення попиту на газ і зростання ціни на бензин, перший може до квітня подорожчати на 35–80 копійок – до 8–8,5 грн/л.

Сподобалося? Підпишіться на нашу сторінку в Facebook.
Якщо ви помітили помилку в тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Надрукувати
Україна
Опубліковано:
09.03.2016 18:02
Переглядів1098
Коментарів0
Поділитись
Залишити коментар
Коментувати
останні новини
Вибір редактора

Рейтинг