Дороги по-новому: на що витратять 47 мільярдів (інфографіка)
Керівник Державного агентства автомобільних доріг України Славомір Новак розповів про важливі зміни в управлінні дорожньою галуззю, про те, які автошляхи будуть відбудовані
вже цього року і якими стануть українські дороги вже через 5 років.
Про це повідомляє Департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів України.
47 мільярдів гривень цього року на дороги
Треба визнати, що ми отримали у спадок погані дороги. Зі 170 000 км українських доріг станом на 2016 рік понад 90 % були визнані такими, що не відповідають нормам. Причина такого стану – хронічне недофінансування ремонтно-будівельних робіт та утримання доріг, низька якість виконання робіт. Протягом 10 років будівництво, капітальний ремонт та реконструкція в країні майже не проводилися.
За рік ситуацію кардинально не змінити. Але й Рим не одразу будувався.
В 2016 році ми відновили 900 км доріг. В 2017 – вже понад 2000 км. Цього року буде відновлено близько 4000 км доріг.
Лише за півтора року в системі управління дорожньою галуззю здійснено фундаментальні зміни та упроваджено європейські засади. Однією із основних є Дорожній фонд, який забезпечить гарантоване фінансування українських доріг. Цього року на ремонти і будівництво доріг буде спрямовано близько 47 млрд грн.
Місцева влада отримала 11 млрд грн на ремонт місцевих доріг
До початку цього року кошти на ремонти виділялись в "ручному режимі". Саме тому деякі дороги не ремонтувались роками, а то і десятиліттями. Ще однією найважливішою
реформою у дорожній сфері є децентралізація.
З цього року Укравтодор відповідальний за ремонт і утримання доріг тільки державного значення (46 985 км). Кошти для ремонтів доріг місцевого значення (123 000 км) передаються через Дорожній фонд на місця – до обласних державних адміністрацій.
Це суттєвий фінансовий ресурс – цього року 11 млрд грн. Відтепер немає потреби випрошувати кошти на ремонт місцевої дороги у держави: кожен регіон отримує ресурси і сам визначає, які дороги потребують ремонту.
Однак, окрім фінансування, місцева влада отримує і відповідальність.
Гарантія на дорогу – не менше 5 років
Коли виділяються такі суттєві кошти і виконуються такі обсяги робіт, гостро постає питання якості ремонтів. Якість суворо контролюємо. Якщо експертиза встановить, що ремонт виконано неякісно – платити за це українці не будуть.
Укравтодор зробив жорсткішими вимоги до підрядників – тепер за всіма контрактами на середній ремонт гарантія не менше 5 років, на капітальний – не менше 10 років. Щось не так
– з бюджету жодна копійка не буде витрачена. Підрядник повинен за власний кошт ліквідувати усі дефекти.
Зараз в Укравтодорі переглядають контракти, які було укладено 2015-2016 року, де гарантійний термін становив 3 роки. Якщо цей термін завершується, проводяться перевірки, і
замовник усуває дефекти за власний рахунок. Роботи для сумлінних виконавців найближчими роками буде багато.
Відмовитись від ямкового ремонту
Не кожен громадянин, який користується дорогами, має розумітися в дорожніх технологіях та видах ремонтів. Але тут важливо пояснити. Часто чую, що дороги, які ремонтували минулого року, – знову в поганому стані. Відповідально заявляю: усі ремонти (середні, капітальні), які проходили 2017 року – виконані на хорошому рівні. Так, дефекти можуть бути - це нормально у будь-якій країні світу. Однак за дефекти у межах гарантій відповідають підрядники.
Інша річ – аварійні ремонти. Коли сходить сніг, в Україні розпочинається так званий "ямковий ремонт". Чому "так званий"? Тому що це не є ремонт по своїй суті, це аварійна ліквідація
ямковості для забезпечення проїзду по дорогах. Тимчасові, крайні заходи. Частиною нашої стратегії є відмова від таких "ремонтів". На жаль, одразу це зробити неможливо. Наприклад, минулого року завдяки "ямковому ремонту" було забезпечено проїзд по 40 000 км доріг. Коштів, які ми витратили на це, – нам вистачило б лише на 300 км середнього ремонту (це 10-15 км на кожну область).
Яку мету ми ставимо
Наша мета - за 5 років з'єднати якісними дорогами усі обласні центри. Будувати дороги за новими стандартами. Контролювати якість. Проводити прозорі, відкриті тендери. Вже понад
рік усі закупівлі робіт проходять винятково в системі ProZorro. Як результат, на наш ринок виходять нові іноземні кампанії, у нас з'являється нова якість від українських компаній.
Галузь розвивається, створюються нові робочі місця, відроджується професія дорожника.
Фундаментальні зміни, започатковані у 2016-2018 рр.
- Успішно імплементуються фундаментальні реформи галузі - Дорожній фонд та децентралізація. Саме ці реформи дають можливість повністю змінити систему управління дорожньою сферою – від гарантованого бюджетування до делегування повноважень та відповідальності.
- Запроваджується європейський підхід до розвитку мережі. Зокрема, проект GO Highway забезпечує інтеграцію української мережі доріг до європейської TNT-мережі. Це сприяє розвитку транспортної системи країни, міжнародного транзиту, міжнародних зв'язків, розвитку економіки.
- Затверджено Зміни до закону про концесію. Вже цього року може бути оголошений конкурс на першу концесійну дорогу - Львів – Краковець/Корчова. Для дорожньої галузі цей Закон дає нові можливості фінансування, розвитку, якості. По всьому світу державно-приватне партнерство є основою розвитку ключових галузей економіки.
- Запроваджується абсолютно новий погляд на питання безпеки дорожнього руху.
У Луцьку шукали гламурну власницю «золотої» соски (фото)
Луцький священник УПЦ «МП» зробив пропозицію «матушці» в піцерії після 23 років шлюбу
Із присмаком «совка»: у Луцьку представили план території мікрорайону вулиці Клима Савура (відео)
Скільки треба відкладати, щоби купити однокімнатну квартиру в Луцьку
У «Волинській Голландії» працюватиме штатний фотограф: скільки це коштуватиме