Кому (не)вигідне блокування російських фур

Здавалося б, зовсім нещодавно уряд зміг "втихомирити бурю" на українських пунктах пропуску, коли громадські активісти розпочали акцію протесту, блокуючи фури з Російської Федерації. Саме тоді державні мужі ввели режим "Їду додому", коли російські та українські водії повертались на свою батьківщину.

Після цього громадські активісти припинили протест. Однак, коли міністерство інфраструктури України домовилось з росіянами про відновлення транзитних перевезень, на "стежку війни" вийшли активісти ВО "Свобода", які в прикордонних областях розпочали безстрокову акцію протесту з блокування російських фур.

Депутат Луцької міської ради, "свободівець" Микола Федік розповів, що з моменту початку акції і до сьогодні російських вантажівок на українських пунктах пропуску стало значно менше. Це не дуже радує місцевих власників придорожніх кафе, які бідкаються на те, що їхні прибутки різко впали. Саме про це написав у Facebook "свободівець" Анатолій Пушкін:

"Як вдалося з'ясувати, продавці в місцевих генделиках, різного роду клерки, які надають послуги іноземним водіям, не приховували свого роздратування та неприязні по відношенню до нас. Адже, як нам сказали, що раніше за добу могло проїхати близько 150 російських фур. А зараз всього сім. Тому їхні прибутки від тих не зовсім легальних послуг суттєво впали. Скрізь бізнес…".

Активісти ВО "Свобода" ось уже третій тиждень з дня у день блокують російські вантажівки та відправляють їх у відстійник. Коли там збирається певна кількість фур, тоді приїжджає конвой Національної поліції, який і супроводжує росіян територією України. В результаті вони все одно добираються до пункту призначення, нехай навіть і з певними перешкодами. Щоправда, в деяких водіїв "здають нерви", і вони розвертаються та їдуть додому в Росію.

"Ведмежа блокада"

Саме Республіка Польща дала новий виток в історії економічної війни між двома ворогуючими країнами. Вже 1 лютого офіційна Польща заборонила російським перевізникам транспортувати вантажі своєю територією. Посилалися тоді поляки та те, що термін дії попередніх міждержавних угод завершився, а нові документи з Москвою вирішили не підписувати, зокрема, і через агресію Кремля щодо України. Через це фури з георгіївськими стрічками "ринули" територією України.

Тоді громадські активісти Закарпатської області в селі Нижні Ворота (Воловецький р-н Закарпатської обл.) 11 лютого розпочали акцію з блокування на пропускних пунктах вантажівок з російськими номерами.

Потім до них приєдналися активісти з Волині, які перекрили рух російським фурам на пункті пропуску "Доманове". Пізніше Львівська, Івано-Франківська, Чернівецька, Вінницька та Житомирська області теж доєдналися до цієї акції.

На Волині блокування фур першими організували громадські активісти "Автомайдану України".

У відповідь, Росія повністю припиняє транзит по своїй території вантажівок, зареєстрованих в Україні.

Втім, Міністерства інфраструктури двох країн все ж таки сіли за стіл переговорів і домовилися в двохсторонньому порядку розблокувати рух.

Отож, 18 лютого був запущений транзитний режим "Їду додому", який діяв 10 днів. Упродовж цього часу всі українські та російські вантажні авто повинні були повернутися додому, а громадські активісти – припинити акцію протесту.

25 лютого Україна пристала на пропозицію Міністерства транспорту Російської Федерації та домовилась про поновлення транзитних автоперевезень своєю територією.

ВО "Свобода" не була багатослівною, а просто 26 лютого поновила загальноукраїнську акцію з блокування проїзду російських вантажних автомобілів територією України.

Лідер "Свободи" Олег Тягнибок у Facebook, заявив про "зрадницьку, капітулянтську позицію уряду Яценюка та міністра транспорту Пивоварського".

Режим транзиту – священна корова

У Міністерстві інфраструктури "забили на сполох" і відразу розпочали рахувати втрати від блокування, в один голос заявляючи: транзит за міжнародними угодами має бути вільним та неперервним, а країни не мають права його обмежувати. Інакше слідують дуже жорстокі санкції.

Директор департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України Роман Хміль, на своїй сторінці у Facebook розписав апокаліптичну картину, що чекає українську економіку, якщо "свободівці" не припинять блокаду, й узявся рахувати втрати.

"Порахуємо наші втрати: транзит автомобільний через РФ: 4 мільярда гривень транспортних доходів + 50 мільярдів гривень – вартість наших товарів, які таким чином перевозиться до країн Азії, двосторонні автоперевезення до РФ: 2 мільярда гривень + товарообіг, транзит залізничний: 9 мільярдів гривень + товарообіг. А може ще зупинимо транзит російського газу до Європи? Груба оцінка втрат – 15 мільярдів гривень транспортних доходів + мінімум 100 мільярдів гривень від продажу наших товарів на експорт. Боюсь, що насправді значно більше, страшно рахувати", – написав Роман Хміль.

Також у Мінінфраструктури казали, що "Свобода" просто піариться перед своїми виборцями, намагаючись заробити додаткові бали на політичній арені.

Луцький громадський активіст Ігор Алексєєв назвав цифри потенційних збитків від блокування "міфічними". Адже, на його думку, Україна ніколи не заробляла стільки на транзиті. Та й гроші, за словами активіста, не є такими важливими, як репутація країни.

"Такий заробіток схожий на проституцію: ми втрачаємо гідність аби заробити собі якихось додаткових пару гривень. В кінці кінців Україна втратить більше, аніж отримає того заробітку. Україна втратить репутацію, а це річ, яка не продається", – переконаний луцький активіст.

Не дивлячись на це, громадськість все таки покинула блок-пости й тим самим припинила блокування російських фур. Однією з причин завершення акції протесту було те, що Мінінфраструктури та Міністерство внутрішніх справ консолідувались. Тепер Національна поліція може супроводжувати російські вантажівки територією України, щоб "вберегти" їх від "ведмежої блокади" "свободівців". Активісти не були готові вступати в суперечку з поліцією та нести вже юридичну відповідальність.

"Наскільки мені відомо, то громадські активісти не долучаються до блокування, бо зараз конфлікт буде вже не з водієм фури, а з поліцейськими. І блокування вантажівки вже класифікується поліцією як злочин", – пояснив Ігор Алексєєв.

Що ж до "свободівців", то їх обурює саме той факт, що Національна поліція супроводжує російські вантажівки, але в силову сутичку вони не збираються з ними вступати. Однак, як і Ігор Алексєєв, так і очільник волинської "Свободи" Анатолій Вітів в один голос заявляють, що такі дії обох міністрів – це лобіювання бізнес-інтересів осіб, наближених до уряду та безпосередньо до прем'єр-міністра. І аж ніяк не хвилювання за економіку України, чи, тим більше, за її репутацію на зовнішньо-економічному ринку.

В одному з інтернет-ЗМІ Роман Хміль висловив припущення, що українські перевізники звернулися до активістів, аби ті заблокували російський транзит. Адже після збільшення транспортного потоку російських авто, нашим вантажівкам доводилося набагато довше чекати на перетин кордону. А це – додаткові витрати для наших перевізників.

Щодо "свободівців", то заступник голови Федерації роботодавців України Дмитро Олейник назвав їхнє блокування псевдопатріотизмом та "грабежем з дороги", про що він і написав у Facebook:

"Дуже дорого коштує країні такий псевдопатріотизм... Особливо, коли перевізники розказують,що блокування знімається за дуже зелені гроші... Тоді – це точно не патріотизм, а піратство... Грабіж з дороги!!!! Якщо будемо до таких "патріотів" відноситись поблажливо – дуже швидко перетворимося в Сомалі... В сіру зону карти світу… Здається, це зрозуміли в уряді... І добре що у Мінінфраструктури є глибоке професійне розуміння проблеми".

А чому тільки зараз?

З наведених вище фактів стає зрозуміло, що "ведмежа блокада" – це лиш один з конфліктів, який розгорнувся на фоні торгівельної війни між Україною та Росією. Війни, яка почалася навіть раніше, аніж збройний конфлікт на Сході України.

Проте блокуванням російських фур зайнялися тільки нещодавно, а не рік чи два тому. Серед наближених до Мінінфраструктури побутує думка, що ці дії напряму пов'язані з можливими позачерговими парламентськими виборами.

Проте Анатолій Вітів пояснив це тим, що блокування фур – це лише один із їхніх методів боротьби проти російського бізнесу. Раніше вони блокували російські банки, сьогодні блокують фури окупанта, а завтра візьмуться за ще щось.

"В нас є план дій проти дії російського бізнесу на території України. Коли я спілкуюся з журналістами з-за кордону, вони в мене періодично питають, чому від них вимагають санкцій проти Росії, а ми самі нічого не робимо", – сказав Анатолій Вітів.

Натомість у Міністерстві інфраструктури невпинно нагадують статистику втрат грошей від блокування російського транзиту, а також про санкції СОТ. Цікаво, що говорять тільки про санкції щодо України, натомість Росії, яка свого часу обмежила через свою територію транзит вантажівок з України до Казахстану, навіть не згадують.

Але чи є сенс "свободівцям" продовжувати безстрокову акцію з блокування, якщо російські фури, завдяки зусиллям нашої поліції, все ж таки потрапляють в свій пункт призначення, нехай і з незначним запізненням? Чи може все ж всеперемагаюча сила піару бере гору над здоровим глуздом?

Автор:Юлія Остапович
* * *

Сподобалося? Підпишіться на нашу сторінку в Facebook. Також завжди будьте в курсі найважливіших новин, використовуючи чат-бота у Messenger. Ми не будемо спамити. Чесно :)
Якщо ви помітили помилку в тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Надрукувати
Волинь
Опубліковано:
15.03.2016 19:00
Переглядів785
Коментарів0
Поділитись
Залишити коментар
Коментувати
останні новини
18-11-2017 17-11-2017
Вибір редактора

Рейтинг