Отримали запит від податкової: як реагувати?

Закінчення строків подання річної звітності зумовило активізацію податкового органу щодо відправки запитів платникам податків. Натомість не кожний запит для платника зобов'язує надати пояснення та їх документальне підтвердження.

Про всі нюанси щодо юридично грамотної побудови взаємовідносин із податковим органом в цій частині консультує Ірина Олейник, адвокат, управляючий партнер юридичної компанії "Аскольд".

ЧАСТИНА І: Коли платник зобов'язаний надати документи та інформацію на запит податкової?

Право податкового органу на отримання пояснень та їх документальних підтверджень, передбачене пп.20.1.2. ст.20, пп.73.3 ст.73 ПКУ, кореспондується з обов'язком платника податку надати відповідні виключно за умови його реалізації податковим органом у відповідності до підстав та порядку його оформлення, визначених чинним законодавством. Саме на відповідний обов'язок наголошується Вищим адміністративним судом під час перегляду рішень попередніх інстанцій у справах про визнання дій податкового органу протиправними або скасування наказу на перевірку.

Зазначений підхід суддів свідчить, що судова система в ряді випадків здатна захищати бізнес від зловживань зі сторони державних органів, які не рідко намагаються перекласти власні обов'язки на підприємців.

З аналізу норм законодавства та судової практики вбачається, що обов'язок підприємства надати пояснення та їх документальне підтвердження наявний у разі, якщо запит направлено з підстав, передбачених п.73.3 ст.73 Податкового кодексу України, а саме:

1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;

2) для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом;

3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;

4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків: податкової або акцизної накладної покупцю або про допущення помилок при зазначенні обов'язкових реквізитів, та/або порушення граничних термінів реєстрації;

5) у разі проведення зустрічної звірки;

6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.

Іншими випадками, згаданими в пп. 6 п. 73.3 Податкового кодексу України, зокрема, є:

  • у разі проведення зустрічної звірки (п.73.5 ст. 73 Податкового кодексу України);
  • у разі виявлення порушення вимог податкового чи іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи; (пп. 20.1.14 статті 20, 78.1.1 статті 78 Податкового кодексу України);
  • виявлення недостовірності даних, що містяться в податкових деклараціях, поданих платником податків (п. 78.1.4 ст. статті 78 Податкового кодексу України);
  • якщо щодо платника податків була подана скарга про ненадання податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної (п. 78.1.9 ст. статті 78 Податкового кодексу України).

Отже, якщо запит не буде відповідати переліченим вище нормам податкового законодавства України, податковий орган не матиме законного права вимагати від платника податків інформацію та документи.

Як діяти?

Детально перевіряйте наведену в запиті податковим органом аргументацію відправлення із законодавчо встановленими вимогами. Крім того, навіть у разі відсутності підстав для задоволення вимог запиту ми рекомендуємо відмову оформлювати письмово, яку обов'язково надавати до податкового органу в терміни, зазначені для відповіді на запит.

Наголошуємо, що ненадання відповіді або надання її необґрунтовано, частково або з порушенням вимог податкового законодавства загрожує платнику податків позаплановим візитом фіскальної служби. У будь-якому разі правовий аналіз отриманого запиту, оцінку ризиків відмови у його задоволенні та підготовку відповіді варто довірити фахівцям. Компанією Аскольд відповідні послуги надаються якісно та професійно, звертайтеся – проконсультуємо та допоможемо.

А ось яким повинен бути порядок дій платника податків під час позапланової перевірки за результатом запиту та як захистити свої інтереси підприємствам – про це наш наступний матеріал.

Ірина ОЛЕЙНИК

адвокат, керуючий партнер ІЮК "Аскольд"

* * *

Сподобалося? Підпишіться на нашу сторінку в Facebook та Telegram. Також завжди будьте в курсі найважливіших новин, використовуючи чат-бота у Messenger. Ми не будемо спамити. Чесно :)
Якщо ви помітили помилку в тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Надрукувати
Луцьк
Опубліковано:
30.03.2017 21:00
Переглядів1777
Коментарів0
Поділитись
Залишити коментар
Коментувати
останні новини
21-10-2018 20-10-2018 19-10-2018
Вибір редактора

Рейтинг