Поділитись:

Тролейбуси VS маршрутки: боротьба за гривні лучан

Автор: Мая Голуб |
Вівторок, 18 квітня 2017, 21:00

Після підняття вартості проїзду у маршрутках до 4 гривень у Луцьку почався ряд бойкотів. Чимало лучан виступили проти підняття вартості за разовий проїзд у маршрутці на 1 гривню, тому пересіли на тролейбуси. Адже платити дві гривні за проїзд у тролейбусі все ж вигідніше.

Ціна за проїзд у маршрутках на гривню зросла, а сервіс практично не змінився.

Водії маршруток і далі нагадують "суперменів" із кінофільмів, адже мають дотримуватись правил дорожнього руху і при цьому отримувати від пасажирів гроші, давати решту. Декому ще й вдається розмовляти по телефону під час руху транспорту. Квитків лучани у маршрутках не отримують, відповідно й точних даних про заробітки водіїв маршруток немає. Лише на вимогу пасажирів водій дає квиток.

Щоправда, не всі водії їздять, як "шумахери", випробовуючи терпіння і стресостійкість пасажирів. Є й такі, що роблять приємні сюрпризи дітям. У Луцьку є водій, який роздає цукерки малечі, яка заходять у салон транспорту. Це його власна ініціатива.

У країнах ЄС пасажири не передають гроші за проїзд. Кондукторів у транспорті просто немає. Люди купують квитки на проїзд у спеціальних автоматах на вулиці або в кіосках. У деяких автобусах можна придбати квиток у водія. Але він не дає квитки пасажирам під час руху. Люди заходять, платять гроші, він видає квитки. Всі квитки треба компостувати, інакше квиток вважатиметься не дійсним.

Кожен вид транспорту у Луцьку має свої плюси та мінуси. Тролейбуси іноді доводиться довго чекати. У час пік у салоні транспорту багато людей.

Цієї весни у Луцьку почали тестувати у тролебусах валідатори. Зараз кондуктори видають один квиток старий, а другий – новий з валідатора. Згодом пасажири отримуватимуть лише квиток з валідатора.

Однак у країнах ЄС е-киток працює не так, як це впроваджують у нас. Наприклад, у Польщі діють однакові квитки для проїзду в міських автобусах, трамваях та тролейбусах, а у Варшаві й у метро. Є квитки, вартість яких залежить від часу перебування в транспорті (наприклад, на 20, 40, 75 хвилин). У Польщі квитки паперові з магнітною стрічкою. Спеціальний апарат одразу ж "вибиває" дату та час початку перебування у транспорті. Це досить зручно. Також можна купувати квитки одразу на кілька днів чи місяць.

Збільшення вартості проїзду у маршрутках: що далі?

Директор ТзОВ "Санрайз" Юрій Девіцький зазначив, що кількість пасажирів у його маршрутках практично не зменшилась після оголошення страйків.

"Якщо і зменшилась кількість пасажирів у маршрутках, то на кілька відсотків. Це впродовж місяця буде видно, чи зменшиться кількість, чи ні", – сказав він.

Він зауважив, що маршрутки – це транспорт, який впливає на безпеку дорожнього руху, тому потребує ремонтів і коштів на це.

"Якщо немає оновлення рухомого складу, то транспорт рано чи пізно зупиниться. Доходи поки не зросли. У нас зараз з'являються гроші, щоб ремонтувати транспорт, а про доходи немає мови", – додав він.

Колишній перевізник Вадим Вітинський вважає, що вартість проїзду у маршрутках має бути щонайменше 6 гривень.

"Чотири чи п'ять гривень не змінять ситуацію. Транспорт неможливо оновити за ці кошти. Щоб забезпечити всіх зарплатою, ремонтами, пальним, запчастинами, цього не вистачить. Тим паче, зважаючи на те, що один автобус в доларах подорожчав", – сказав він.

На його думку, міська рада повинна контролювати ситуацію. Квитки у маршрутках мають компостуватись, щоб контролювати всі гроші, а водій повинен мати гідну заробітну плату. Транспорт треба оновлювати, підтримувати.

"Треба запровадити прозору систему – це тільки може влада зробити. При цій системі, яка сьогодні працює, то шість гривень треба, щоб було за проїзд у маршрутках. Однак скажу відверто: зараз людям і 2 гривні багато при зарплаті 2500 гривень. От, наприклад, сім'я, де є чотири чоловіки, – тато, мама і двоє діток. Мінімум два рази кудись треба з'їздити. А якщо треба ще у спортивну школу? Чи у художню?" – зауважує Вадим Вітинський.

Підвищення вартості проїзду у маршрутках: враження лучан

Лучанин Назарій Стельмах, який зараз навчається у місті Жешуві (Польща) у себе на сторінці у Facebook порівняв підвищення вартості проїду із першоквітневим "днем дурнів" .

"Ще 3 місяці тому у Луцьку вчергове "загуло" питання про підвищення вартості проїзду. Перевізники вдавалися до шантажу, протестів і обману... Серед аргументів – "тариф у 4 гривні не дає можливості розвиватися", "в Луцьку дві години не їздили маршрутки", "перевізники обманюють про кількість пасажирів". І поряд з ними: "водій виїхав попереду поховальної процесії, яка рухалася проспектом Волі, хамив людям", "пасажирка на ходу випала з маршрутки"… Рішення "про підвищення" міська рада таки прийняла, не надавши жодних фактів, цифр та інших обґрунтувань", – зазначив він.

Фотограф Андрій Михайлов один з перших розпочав бойкот маршруток, про це він писав у соцмережі Facebook..

У групі "Наш Луцьк" він закликав лучан один день на тиждень не користуватися міськими маршрутками.

Андрій Михайлов зазначив, що недоцільність підвищення вартості проїзду полягає в тому, що рішення прийняли нашвидкоруч, без фактів і розрахунків, "під тиском" перевізників. Потім троє заступників міського голови Луцька звільнились з посад.

На думку Андрія Михайлова, треба знати точні і справжні затрати маршрутчиків, точну кількість пасажирів і тільки тоді визначати, чи підвищувати ціну на проїзд.

Він вважає, що варто збільшити кількість тролейбусів, зробити точний графік із періодичністю 3-5 хвилин на кожній зупинці.

Зараз він бойкот підтримує частково.

"Бойкот частково підтримую. Якщо холодно і треба кудись швидше встигнути, тоді їду маршруткою. Це якщо нема тролейбуса протягом 5 хв. Якщо є трохи часу, то чекаю і через хвилин 10 він під'їжджає. Якщо тепло, то їжджу на велосипеді, це швидше, ніж маршрутка", – зазначив Андрій Михайлов.

Андрій Михайлов вважає, що малі жовті маршрутки варто залишити на периферійних вулицях і другорядних маршрутах, а на найбільш насичених рухом вулицях варто запустити великі автобуси. В ідеалі – електробуси.

Андрій Михайлов вважає, що польські б/в тролейбуси можна купувати, якщо немає наразі іншого виходу.

"Щодо польських тролейбусів – це те ж саме, що і купувати б/в авто чи одяг на секонді. Воно ніби й принизливо, але ж в рази дешевше нового і якість краща за вітчизняне чи дешеве китайське", – сказав він.

Координатрка Волинського прес-клубу Богдана Стельмах зазначила, що говорити про підняття вартості проїзду в міських маршрутках загалом недоцільно, оскільки громаді міста й досі не представлено розрахунків – у цьому не зацікавлений жоден із перевізників. Різниці в послугах при 3 грн і 4 грн проїзду – жодної: водії продовжують перегони, крутити шансончик і дешеву попсу, хамити пасажирам і "пролітати" зупинки.

На її думку, реформа пасажирських перевезень можлива лише тоді, коли замовником послуг стане місто (громада), коли конкурсні умови не будуть підлаштовані під великих перевізників, а враховуватимуть потреби пасажирів, і коли буде запроваджено електронний квиток, бо кількість перевезених пасажирів сьогодні суттєво применшено.

Заступник голови Громадської ради при Волинській ОДА Мар'яна Сорочук зазначила, що останні два тижні їздить на велосипеді. Також користується електротранспортом. Вона додала, що у тролейбусі їй краще їхати, ніж у маршрутках.

"У тролейбусі мені комфортніше через його більший простір та низький поріг, спокійний рух, відсутність дивної музики, мені не страшно потрапити в ДТП, бо в маршрутках водій сам здає решту. Та й навіть саме усвідомлення того, що від тролейбуса нема шкідливих викидів, гріє душу, бракує лише вайфаю", – сказала вона.

Мар'яна Сорочук започаткувала акцію #ЕКОномнийЕКОтранспорт, де популяризувала тролейбуси у соцмережі Facebook. Вона також запустила флешмоб #проїздДо3грн, де користучі розміщували у Facebook селфі у тролейбусах і фото квитків по 2 гривні. Назва флешмобу пов'язана з вартістю проїзду у луцькому громадському транспорті. У ній вкладений супротив підвищенню вартості понад 3 грн. Також був розіграш тролейбусних проїзних квитків на місяць у цій соцмережі на сторінці ЛПЕ.

Волонтер і журналіст ІА "ZIK" Мирослав Ватащук розповів, що з моменту підвищення вартості проїзду у маршрутках тролейбусами став користуватися значно частіше, аніж раніше.

"Тролейбуси – звичайний громадський транспорт. Щоправда, останнім часом починаю згадувати 90-ті із переповненими тролейбусами, бо різниця у 2 гривні між вартістю на проїзд у маршрутках та електротранспорті для лучан таки відчутна. Тож люди значно частіше стали їздити саме у тролейбусах", – сказав він.

Також Мирослав Ватащук став переможцем у флешмобі, де розігрували проїзний квиток у тролейбусі на місяць.

"Коли постив у Facebook світлину квитка із тролейбуса, про конкурс навіть не думав. Тому був здивований повідомленням Мар'яни Сорочук про те, що виграв місячний проїзний", – зазначив він.

Мирослав Ватащук не бере участь у бойкоті маршруток як у масовій акції. Просто став частіше їздити електротранспортом.

"Коли користуюся громадським транспортом, то десь у 65-70 % їжджу саме тролейбусом", – додав він.

Лучанин Віталій Затіраха зазначив, що намагається їздити тролейбусом, велосипедом, або ходити пішки. На його думку, економічно обгрунтований тариф – це 3,50 грн. Він зауважив, що не було як слід досліджено пасажиропотік. На його думку, треба вводити електронний квиток і валідатори. Менше має бути маршруток і більше тролейбусів.

Журналістка і волонтерка Наталія Толмачова зазначила, що їй часто дорікають мешканці інших міст, що лучани "розбалувані" транспортом.

"Так, в нас багато маршруток, досить багато тролейбусів. Ціни відносно невисокі. Тому виникає слушне питання: чого ж так обурюються жителі Луцька підвищенню цін на маршрутки всього на одну гривню, чому оголошують флешмоби та бойкоти? Для мене немає великої різниці між тролейбусом чи маршруткою: і там, і там є свої мінуси та плюси. Але я брала участь у бойкоті маршруток, бо вважаю, що підвищення ціни повинно бути не лише обґрунтованим, а й тягнути за собою підвищення якості перевезення", – зазначила вона.

Наталія Толмачова розповіла, які є плюси та мінуси у тролейбусах та маршрутках.

Мінуси у тролейбусі:

- На більшості зупинок немає жодного позначення не лише про час руху, а навіть про те, які саме маршрути тролейбусів там курсують.

- Тривалий час очікування не сприяє вибору саме цього виду транспорту, особливо, коли поспішаєш.

- Тролейбуси в більшості старі, сидіння незручні, в дощ можна змокнути й в середині салону, взимку – холодно.

- Низький сервіс – валідатор в новинку. І то ним не дуже хочуть користуватись кондуктори, бо їм "незручно". Що вже казати про введення QR-кодів від "ПриватБанку"?

Плюси у тролейбусі:

- Нижча ніж в маршрутках ціна.

- Екологічний транспорт.

- Можна з задоволенням прокататись містом, коли нікуди не поспішаєш.

Мінуси у маршрутках:

- Вартість проїзду встановлена без надання громадськості обрахунків про пасажиропотік та справжні витрати. Пересічному лучанину важко сказати про доцільність підвищення ціни – де ж калькуляція і обґрунтування? Тому більшість мешканців міста вважає, що їх знову обдурили.

- Водії не дають квитків, тому про які обрахунки справжньої кількості пасажирів йдеться? І знову ж таки, при можливих інцидентах чи аваріях які є гарантії в пасажирів, що їм компенсує якісь страхові витрати перевізник, якщо у них немає ніяких доказів того, що вони були пасажирами в цій маршрутці, бо вони не мають підтвердження – квитка?

- Маршрутки переважно брудні, не завжди обладнані поручнями для зручності пасажирів, часто сидіння в таких огидних протертих і масних чохлах, що навіть страшно сідати.

- Технічний стан маршруток теж часто вимагає кращого. Досить неприємні думки бувають в голові пасажирів, які упродовж їзди слухають, як пищать гальмівні колодки.

- Музика в салоні – окрема тема. Шансон, російська попса або й навіть "масні" "полечки" весільного формату в загальноміському транспорті, де їздять діти, – на мою думку, неприпустимі.

- Хамство водіїв – тема, яка постійно на слуху, але найчастіше від розмов нічого не змінюється. Водії дозволяють собі "гаркати" на дітей та читати їм нотації про низьку вартість їхнього проїзду, часто "огризаються" до пасажирів, можуть недодавати решту.

- Гонки маршрутчиків – ще одна болюча тема. І теж ніякого вирішення, хоча пасажири скаржаться регулярно. Інколи складається враження, що водіям подобається возити людей "як дрова".

Плюси у маршрутках:

- Короткий час очікування.

- Однозначний вибір, коли поспішаєш.

- Хороші водії, які пригощають дітей цукерками та жартують з пасажирами.

" Дуже хочеться, щоб Луцьке підприємство електротранспорту зважило на прохання лучан і почало розвивати тролейбус не лише як "транспорт для пенсіонерів". Впевнена, що багато мешканців міста з задоволенням змінили б маршрутки на тролейбуси", – вважає Наталія Толмачова.

На її думку, міськвиконком повинен уважніше ставитись до тих підприємців та підприємств, які виграють тендери на перевезення маршрутками і не випускати в рейс ні старих розбитих автобусів, ні водіїв, які вчора добре відпочили, а сьогодні зранку з похміллям вийшли на роботу. І будь-яке підвищення повинно бути не лише виправданим, а й обґрунтованим і обговореним з містянами.

Чи збільшилась кількість пасажирів у луцьких тролейбусах?

Директор Луцького підприємства електротранспорту Ігор Грицюк розповів, що після бойкоту маршруток збільшилась кількість пасажирів у тролейбусах суттєво.

"Те, що збільшилась кількість пасажирів, – це дуже добре. Можливо, ми і не будемо піднімати тариф. Хоча в планах є. Зараз кількість пасажирів дозволяє більш-менш стабільно функціонувати", – сказав він.

Ігор Грицюк зазначив, що за останні роки треба щоразу більше платити грошей за електроенергію. Зараз підприємство платить майже 2 млн гривень щомісяця за електроенергію. І на сьогодні підприємство не має пільг на електроенергію.

Він зауважує, що великий пасажиропотік – це дуже велике навантаження на транспорт.

"На великих насичених маршрутах, таких як № 15 та № 15а, запускаємо Jelcz або "Богдан". На менш завантажені запускаємо ЗіУ-682 та ПМЗ Т2. Ми не можемо запустити на завантажені маршрути ЗіУ-682, бо вони не розраховані на таку кількість людей. Ці вживані тролейбуси більш сучасні, витримують краще навантаження", – зауважив він.

Зараз на Луцькому підприємстві електротранспорту всього 65 пасажирських тролейбусів і 1 тролейбус – це технічна допомога.

На його думку, достатня кількість тролейбусів для роботи на маршрутах міста повинна бути щонайменше 97 одиниць. А технічна готовність – 110 одиниць.

Тролейбуси, що були у використанні, почали закуповувати у 2012 році. Наразі польських тролейбусів б/в є 26.

Ігор Грицюк зазначив, що надалі у Луцьку планують збільшувати кількість польських вживаних тролейбусів. У 2016 році підприємство не закупило жодного тролейбуса, що був у використанні в Польщі.

Він зазначив, що старі польські тролейбуси окуповують себе і швидше починають приносити прибуток.

Ігор Грицюк сказав, що польські тролейбуси ламаються не частіше, ніж українські. А спеціалісти ЛПЕ повністю навчилися ремонтувати польські тролейбуси.

Також у Луцького підприємства електротранспорту є плани закупівлі нових. Ігор Грицюк розповів, що ЛПЕ вже підписали угоду з Європейським інвестиційним банком та Міністерством інфраструктури по проекту закупівлі нових тролейбусів під державні гарантії.

"Ми плануємо збільшувати парк транспортних засобів. В нас є Програма розвитку підприємства і є ще співпраця з Європейським інвестиційним банком, за якою в нас передбачена купівля близько 30-ти нових тролейбусів. Це буде тендер за європейськими стандартами. Також ці кошти (близько 5 млн євро) будуть спрямовані на ремонт та реконструкцію контактних мереж", – сказав він.

"Коли проект пройде ратифікацію на рівні Верховної Ради України, тоді спільно з Міністерством економіки та Міністерством інфраструктури на ці кошти будемо оголошувати тендер спільно з працівниками Європейського банку. Плануємо в цьому році це зробити, якщо буде все добре", – додав він.

Після розмови із Ігорем Грицюком стало відомо, що Верховна Рада України ратифікувала фінансову угоду між Україною та Європейським інвестиційним банком (ЄІБ). 12 квітня за таке рішення проголосували 230 народних депутатів України. Як пише "Європейська правда", ЄІБ надає Міністерству інфраструктури України кредит у розмірі 200 млн євро на удосконалення інфраструктури громадського транспорту.

Також Ігор Грицюк розповів, що у чотирьох луцьких тролейбусах маршруту №15 є безкоштовний Wi-Fi. В перспективі планують, щоб в усіх тролейбусах був вайфай.

Ігор Грицюк пояснив, як зараз кондуктори у Луцьку працюють з валідаторами. Усього було закуплено 60 валідаторів. Практичне навчання кондукторів на сьогодні охопило усі маршрути тролейбусів. У них є одна службова картка – для обліку дітей, та ще одна – для дорослих. Пізніше з'явиться ще третя службова картка ("нульова") для пільговиків.

Квиток для пенсіонерів буде безкоштовний. Пільговик буде заходити у транспорт із соціальною карткою. Цю картку кондуктор прикладе до валідатора і видасть нульовий квиток.

Ігор Грицюк зауважує, що завдяки валідаторам на підприємстві будуть мати первинний облік пільговиків. Планується, що надалі такий облік буде персоніфікований.

"Швидше за все, у ЦНАПі будуть видаватися соціальні картки для пільговиків. Буде прописаний алгоритм документів", – сказав Ігор Грицюк.

З його слів, у 2016 році і в 2017 р. не було закладено жодної гривні в державному бюджеті по відшкодуванню проїзду пільговиків. Завдяки депутатам і міському голові вони зараз їздять безкоштовно.

Ігор Грицюк також розповів, що у Луцького підприємства електротранспорту є неофіційна сторінка підприємства у Facebook, яку ведуть люди, які не працюють на підприємстві.

"Подають на сторінці зовсім недостовірну інформацію підприємства. Ми працюємо над тим, щоб відкрити свою офіційну сторінку, щоб зареєструвати і подавати достовірну інформацію з перших вуст. Те, що там відбувається, на жаль, не завжди контрольоване. Це без нас і без нашого відома", – сказав він.

Також він розповів, що стежить за інформацією, яку пишуть лучани у соціальній мережі Facebook про електротранспорт. Адже були випадки, коли кондуктори видавали квитки без валідатора, маючи його при собі. І лучани неодноразово про це писали у соцмережах. Роботу планують аналізувати, робити висновки і виправляти недоліки.

Якщо тролейбусів згодом стане більше і вони їздитимуть частіше, у маршруток з'явиться серйозний конкурент.

ЛПЕ планує збільшити кількість екологічного транспорту, щоб бути конкурентними на ринку пасажирських перевезень.

"В нас є GPS, з допомогою якого плануємо контролювати виконання графіків водіями за весь час перебування тролейбусів на маршруті. Треба ще додати транспорт, щоб людям було зручніше доїжджати зі спальних районів", – сказав Ігор Грицюк

Автор: Мая Голуб
Надрукувати
мітки:
коментарів