Поділитись:

Нелегальні таксі у Луцьку: схеми, ризики та наслідки для пасажирів

Четвер, 21 вересня 2017, 21:00

У Луцьку налічується близько десятка служб таксі, які пропонують послуги з перевезень пасажирів. Проте чи всі перевізники є законослухняними, чи мають ліцензію, чи платять податки і чи раптом не їздять на автівках з іноземною реєстрацією, – спробувало розібратися ІА "Конкурент".

Що кажуть таксисти?

Таксист Олександр, який працює у одній із служб міста розповів, що зробити ліцензію зараз стало дуже тяжко. Є багато умов, які просто відштовхують від цього процесу.

"В нас держава така, що не все на своїх місцях. І не все так просто зробити й мати. Я пробував виробити ліцензію, але тільки потратив купу часу і нічого не вийшло. В нас в державі такі закони дивні і не завжди вони для людей. Ліцензія – це папірець, який, по суті, нічого не дає. Якщо ти маєш ліцензію, але при цьому не будеш платити податки в державу, то для чого та ліцензія потрібна?", - обурюється чоловік.

Він вважає, що варто спростити умови для таксистів, тоді все стане прозоро і законно.

"Я би зробив обов'язковими документами страховку водія та пасажира, техогляд і сплату податків у державу. Можна мати все крім ліцензії і це буде краще, ніж мати ліцензію і не платити податки. До прикладу я плачу ту тисячу гривень в місяць, а ліцензію не зміг зробити. Я ходив, питав, просив і нічого – не зміг її зробити. В нас зараз їздить багато авто, які зареєстровані не на водія. А от для ліцензії треба, щоб машина саме на водієві стояла", - поділився власним досвідом Олександр.

Щодо нелегалів, які їздять на автівках з іноземною реєстрацією, то таксист каже, що він сам проти таких дій, адже якщо водій на "поляках" вчиняє якесь порушення, то "омив ручки і він нічого не знає".

Як виявилося, патрульна поліція міста хоч і штрафує водіїв-порушників, проте перевірка і накладання санкцій на нелегальних таксисті не входить в компетенцію полісменів.

"Ми перевіряємо документи на таксі, коли співпрацюємо з Укртрансбезпекою, адже вони ліцензують такий вид діяльності. Тут питання в порушенні ліцензії. Ми не можемо складати протоколи. Патрульна поліція співпрацює з ними періодично в цьому напрямку, але так, щоб ми самі, то – ні", - відповіли у відділі моніторингу патрульної поліції міста Луцька.

В управлінні Укртрансбезпеки у Волинській області повідомили, що таксисти без ліцензії вже вивчили законодавство і працюють за вдалими "схемами". До прикладу таксист, який під'їжджає за вказаною адресою до пасажира, на місці вже прикріплює фішечку, аби таксі можна було ідентифікувати. Коли пасажир сідає в автівку, то фішка відповідно знімається і містом їде зовсім непримітна машина.

Що кажуть чиновники?

Начальник управління Укртрансбезпеки у Волинській області Володимир Степанов повідомив, що робота по встановленню нелегальних перевізників здійснюється як у Луцьку, так і в області.

"Під час тих перевірок здійснюється документальний контроль, проводиться контроль транспортних засобів і встановлюється факт, чи перевізник має дозвільні документи для здійснення своєї підприємницької діяльності – перевезення пасажирів, вантажів, внутрішні чи міжнародні перевезення, перевезення пасажирів в режимі легкового таксі, автобусні перевезення. Якщо водій має ліцензію, є суб'єктом господарювання, автомобіль технічно справний і відповідно екіпірований, то він є законослухняним перевізником і може працювати на ринку послуг. А якщо в нього немає якогось із документів, або ліцензії, або він не є суб'єктом господарювання, то він є, так би мовити, нелегальним перевізником. І відповідно до цих порушень вживаються заходи, передбачені чинним нашим законодавством", - пояснив начальник управління.

Також додав, що фінансові санкції становлять 340 грн, 680 грн, 1800 грн, 17 тисяч і більше. Санкції вживаються відповідно до Закону "Про автомобільний транспорт" і відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення.

До того ж, аби боротися із нелегальними перевізниками, у районних держадміністраціях створені комісії, які є у Луцьку, Ковелі та Нововолинську. Входять туди представники поліції, СБУ, податківці, представники державних адміністрацій та Укртрансбезпеки. Завданням цих комісій є виявлення фактів щодо діяльності перевізників, які працюють нелегально.

"Якщо запримітили автомобіль, який має шашечки та іноземну реєстрацію, то задача комісії проінформувати нас де це є, в якому районі, а тоді вже виїжджають наші працівники. В нас є всі повноваження для того, щоб вживати заходи. Комісія не може складати акти, а ми – можемо", - поінформував Степанов.

Що стосується автівок на іноземній реєстрації, які займаються "таксуванням", то тут все просто. Автомобільні таксі в Україні мають бути виключно на державній реєстрації, якщо "бляхи" іноземні – перед вами нелегал, навіть якщо водій є суб'єктом господарювання (платить податки).

"Такі випадки в нас уже були, ми штрафували жителя міста Володимир-Волинський. Він керував транспортом і були шашечки, тобто "таксував". Ми встановили, що на цій автівці перетинала кордон жителька Республіки Білорусь, яка проживає в місті Бресті. Там ми вживали вже інші санкції, як до нерезидента. Фінансові санкції передбачали 17 тисяч гривень. Цю інформацію ми передали у митні органи і коли буде цей автомобіль перетинати кордон, вони його мають затримати, не пропустити і стягнути ці фінансові санкції. Такий порядок передбачений законодавством", - навів приклад начальник управління.

Також він зазначив, що нелегальних перевізників-таксистів зараз дуже багато. Відсоток автомобілів на іноземній реєстрації серед загальної кількості нелегальних становитиме приблизно 2%.

"В основному їздять на автомобілях, які мають українську реєстрацію. Їх побільшало з першого січня цього року, коли змінилося законодавство. Багато підприємців, які мали ліцензію і таксували, припинили свою підприємницьку діяльність як суб'єкти господарювання, написали заяви. І автоматично припинила чинність їхня ліцензія. Вони й зараз так само таксують, але вже поза правовим полем. І якщо порахувати у відсотках, то більше 50% таксистів, а може навіть і 70% працюють нелегально. На вантажних та автобусних перевезеннях немає такої ситуації. Тільки поодинокі випадки можуть бути. А тут масовий характер має. У Луцьку зафіксовано найбільше зареєстрованих є, то основна маса й припадає на місто. У регіонах їх менше", - підсумував Начальник управління Укртрансбезпеки у Волинській області.

Що кажуть юристи?

Адвокат інвестиційно-юридичної компанії "АСКОЛЬД" Ігор Олейник повідомив, що однозначно легальні перевізники мають більшу перевагу над нелегалами. Це він пояснив тим, що при нещасному випадку за умови користування послугами таксі, водій якого має ліценцію, у пасажира є можливість отримати компенсацію чи виплату шкоди. У випадку із "нелегалом" варто ж буде у судовому подяку доводити своє перебування у таксі на момент аварії, демонструвати відео (якщо воно взагалі наявне) та ін. Перевагою законослухняних таксистів слугує й те, що у них є таксометр, що забезпечує наявність чека. Тоді довести суду свою присутність у автівці буде значно простіше.

"У нас жодним чином, нормативним актом не передбачена тарифікація послуг таксі. Хто як хоче, так і ставить", - розповів адвокат.

У легальних таксі чітко можуть назвати суми перевезення ще до його здійснення, натомість у нелегалів ці суми варіюються. До того ж ліцензія – є гарантією того, що за кермом здоровий, адекватний водій, у якого автомобіль у належному технічному стані.

Також адвокат навів цілий ряд правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, про які, певно, не знають ні пасажири таксі, ні самі водії.

"Таксист зобов'язаний відчиняти двері, відкривати багажник та перевіряти його закриття під час посадки пасажирів. На вимогу пасажира перевізник зобов'язаний дати в кінці проїзду чек. Здійснювати перевезення до пункту призначення за визначеним пасажиром маршрутом або найкоротшим шляхом за згодою пасажира", - процитував правила Ігор Олейник.

Говорячи про відповідальність диспетчерських служб, то вони не мають права співпрацювати із нелегальними таксистами. Хоча практика показує, що співпраця існує. За таких умов диспетчерська знімає із себе всю відповідальність і стверджує, що лише передає інформацію від пасажира до водія.

Адвокат підсумував, що аби уберегтися та бути впевненим, що при нещасті винні віднайдуться і понесуть відповідальність, краще користуватися послугами легальних таксі.

***

Як бачимо, українські таксисти знають законодавство, проте по-своєму вирішують доцільність отримання ліценції. Хтось нехтує одним папірцем, а хтось – усіма. Наразі ж проблема існує, і вдосконалення законодавства є чи не єдиним містком, який переведе перевізників-нелегалів у розряд "легальних законослухняних таксистів".

Фото ілюстративні

Читайте також:

Надрукувати
мітки:
коментарів