Як добитися компенсації за пошкодження авто через яму на дорозі, – пояснює юрист

Олександр Бондар

Стан доріг в Україні не найкращий, тому часто трапляються випадки, коли автомобілі пошкоджуються через проїзд глибокими ямами або навіть провалюються через осідання дорожнього покриття. У яких випадках та як можна добитися виплати компенсації, пояснює юрист-практик, експерт Громадянського Руху "Свідомі" Олександр Бондар.

Історія-фабула: в середині березня 2018 року на одній з вулиць Ковеля легковий автомобіль "просів" в одну з численних, але дуже глибоку яму. Власник авто зателефонував "102" та викликав поліцейських.

Правоохоронці, приїхавши через 2 години, звинуватили водія в недотриманні швидкісного режиму. Надалі їх таки переконали в тому, що така позиція неправильна, проте складати протокол на посадову особу, що несе відповідальність за цей відрізок дороги останні відмовились. Не без того, що вони просто не знали, як це робити.

На щастя, авто не зазнало пошкоджень, а просто було в грязюці. Проте частіше виникають менш вдалі випадки, коли автомобіль внаслідок потрапляння в яму на дорозі зазнає значних технічних ушкоджень.

"Відремонтувати автомобіль, мабуть, легше, аніж доводити свою правоту", – розповсюджена думка водіїв, що побили своє авто, "влетівши" в яму на дорозі. Проте водіям варто з повагою ставитися до себе та свого майна, а також змушувати посадовців відповідати за неякісне виконання свої обов'язків.

Передусім водію треба пам'ятати, що притягнути до відповідальності осіб, які несуть відповідальність за утримання певної дороги, можна. Зокрема, якщо дії самого водія (перевищення швидкості, несправність авто, неуважність тощо) не стали причиною попадання в яму.

Згідно з п. 2.3 Правил дорожнього руху (далі – ПДР), водій повинен бути уважним на дорозі, а пункти 12.1 і 12.3 свідчать про те, що при виборі швидкості необхідно враховувати дорожню обстановку, і в разі появи на смузі перешкоди, яку водій здатний об'єктивно виявити, зменшити швидкість або зупинитися.

За порушення цього правила ст.124 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КупАП) передбачено штраф або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року.

Як діяти, якщо ви потрапили у таку ситуацію

При виникненні ДТП потрібно зупинитись, включити "аварійку" і встановити знак аварійної зупинки. Автомобіль при цьому не переміщати. Перед повідомленням та викликом працівників поліції необхідно зафіксувати на фото та відео відрізок дороги та дорожню обстановку. Увагу слід звернути передусім на відсутність огорожі ями, знаків ("Увага" або "Погана дорога"), погодні умови, пора доби. Детально сфотографуйте яму та видимі пошкодження автомобіля. На фото має бути чітко видна дорога, видимі дорожні знаки, а також положення авто з прив'язкою до місцевості.

Викличте поліцію, повідомивши свої дані, час і місце ДТП, а також той факт, що авто не переміщалось і перебувало на смузі руху. Відразу після цього зафіксуйте дані всіх очевидців (прізвища, імена, контактні номери телефонів) та поясність про необхідність бути вашими свідками. Також свідками можуть бути особи, що не були безпосередніми очевидцями події, проте можуть підтвердити, що в цьому місці ями вже давно.

Після прибуття працівників поліції відразу вимагайте складання протоколу на осіб, відповідальних за утримання ділянки дороги. У своїх письмових поясненнях водій детально має описати, що дотримувався ПДР, швидкість була незначною, однак через відсутність дорожніх знаків, обмежену оглядовість, погодні умови тощо водій не зміг уникнути потрапляння в яму.

Також у письмових поясненнях водій має описати пошкодження, яких зазнало авто та описати розміри ями (ширину, висоту). Потрібно чітко пояснити, що перешкоду або яму ви не бачили, або після того, як наблизилися на достатню для оцінки її розмірів відстань, зрозуміли, що можливості її об'їхати немає (праворуч та ліворуч були машини); вчасно зупинитися ви намагалися, але не вийшло (яму побачили запізно, раніше її помітити не мали можливості).

Якщо було темно і яма не обгороджена/підсвічена, то можна просто вказати, що її видно не було. У поясненні до протоколу слід зазначити, що у водія є фото, відеоматеріали, які зберігаються на флеш-пам'яті (докази). Також прослідкуйте, щоб поліцейськими було складено схему ДТП із замірами розмірів ями та інших відстаней на дорозі. У схемі має бути зазначено про відсутність попереджувальних знаків, погодні умови та пору доби (видимість).

Також бажано взяти номери телефонів у понятих, яких залучають при складанні схеми (якщо на схемі "випадково" згодом з'являться зміни). Уважно перегляньте схему ДТП, складену інспектором, відзначте на ній всі зауваження, які ви змогли виявити. Часто суди при розгляді справи вказують на те, що на схемі не видно гальмівного шляху. Прямо там напишіть причину, чому його не видно, наприклад, робота АБС або дощ.

Вимагайте в інспектора виклику на місце ДТП представника власника дороги. Він має виїхати на місце ДТП і поставити свій підпис на схемі. Якщо за штатним розкладом обов'язок стежити за дорогою лежить саме на ньому, бажано вимагати, щоб він тут же написав пояснення.

Якщо працівники поліції складають протокол на водія?

Першочергово вимагайте перенесення розгляду справи на підставі того, що потребуєте юридичної допомоги. Пояснення можна надати через деякий час у відділенні поліції, з'явившись туди за викликом з адвокатом. У поліції потрібно наполягти на тому, щоб протокол склали на посадову особу, відповідальну за стан доріг. Якщо протокол склали на водія, то цей протокол розглядається далі судом.

У суді потрібно буде на підставі описаних вище доказів довести, що вини водія у потраплянні в яму немає, оскільки він вжив усіх необхідних для цього заходів та дотримався ПДР. Аргументи інспектора про те, що водій їхав дуже швидко і не зупинився через це або не об'їхав яму, легко спростувати, вказавши на п.12.9 ПДР, який забороняє різко гальмувати, різко міняти положення авто на дорозі і їхати надто повільно.

Протокол складено на відповідальну посадову особу

Згідно з п.1.5 ПДР дії або бездіяльність учасників дорожнього руху не повинні створювати небезпеку або перешкоду для руху, загрожувати життю та здоров'ю. Відповідальність за це передбачена ст. 140 КУпАП (порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автодоріг та вулиць) у вигляді штрафу або адміністративного арешту. У цьому випадку потрібно отримати копію постанови суду про притягнення посадової особи до відповідальності і разом з нею відправлятися в суд з цивільним позовом про відшкодування збитків (або страхову компанію, якщо є поліс КАСКО).

З аналізу судової практики неодноразово зустрічаються випадки, що судами на підставі п. 1 ст. 247 КупАП (обставини, що виключають провадження в справі про адміністративне правопорушення) закриваються провадження в справах про адміністративні правопорушення за ч. 4 ст. 140 КУпАП, у зв'язку з відсутністю події та складу адміністративного правопорушення, оскільки направлені до суду адміністративні протоколи містять певні недоліки.

Тому для результативності подальшого судового розгляду та притягнення відповідальної особи до адміністративної відповідальності, потерпілому необхідно зауважити, що оскільки ч. 4 ст. 140 КУпАП носить бланкетний ("відсилочний") характер, при складанні адміністративного протоколу, працівник патрульної поліції зобов'язаний скласти протокол винятково на посадову особу, яка згідно з посадовими обов'язками несе відповідальність за утримання вулично-шляхової мережі. Варто детально розписати у протоколі фактичні обставини справи, конкретно зазначити, окрім порушення вимог ДСТУ, які саме правила, норми чи стандарти (з посиланням на статті, пункти, тощо) були порушені.

Разом з тим при складанні адміністративного протоколу працівники патрульної поліції зобов'язані у графі "потерпілі, свідки" повністю вказати анкетні дані, місце проживання, засоби зв'язку останніх. Також потерпілому необхідно наполягати на приєднанні до матеріалів протоколу власних пояснень, у яких вони довільно викладають фактичні обставини пригоди.

Підготовка до судового розгляду

Написання позовної заяви та збір доказів. Доказами є будь-які дані, які мають стосунок до справи. Також потрібно провести експертизу автомобіля – замовити її краще у судового експерта. Перед проведенням експертизи бажано здійснити діагностику автомобіля на СТО. Оцінка збитків є невід'ємною частиною позову, який ви пред'являєте до суду.

При розгляді цивільного позову вимагайте відшкодування моральної і матеріальної шкоди, витрат на евакуатор, діагностику автомобіля на СТО, експертизу та юридичну допомогу (про що суду необхідно надати відповідні докази оплати послуг).

Представник дорожньої служби, ймовірно, буде затягувати справу, вимагаючи повторної експертизи (а якщо ви вже встигли відремонтувати свій автомобіль, її провести досить складно). Врахуйте, що судових засідань може бути досить багато. Крім того, на рішення суду може бути подана апеляційна та касаційна скарги.

Після позитивного (для водія) рішення суду отримати присуджену грошову компенсацію можливо через Державну виконавчу службу. Як показує практика, остання не спішить стягувати такі борги. Але наполегливість і скарги допоможуть отримати відшкодування шкоди.

Якщо б усі постраждалі від стану наших доріг водії звертались до суду і хоча б частково отримували рішення на свою користь, то, можливо, посадовці у владних кабінетах для себе зрозуміли б, що дешевше вчасно і якісно ремонтувати дорожнє покриття.

До речі, повертаючись до історії, що описана на початку: завдяки зверненню до міської влади цей відрізок дороги був частково відремонтований.

* * *

Сподобалося? Підпишіться на нашу сторінку в Facebook та Telegram. Також завжди будьте в курсі найважливіших новин, використовуючи чат-бота у Messenger. Ми не будемо спамити. Чесно :)
Якщо ви помітили помилку в тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Надрукувати
Луцьк
Опубліковано:
24.05.2018 20:30
Переглядів1014
Коментарів0
Поділитись
Залишити коментар
Коментувати
останні новини
24-06-2018 23-06-2018 22-06-2018
Вибір редактора

Рейтинг