Вакцина проти сифілісу може з'явитися незабаром

П'ятниця, 22 червня 2018, 07:00
Вакцина проти сифілісу може з'явитися незабаром

На останній стадії сифілісу в хворих провалюється нісНа останній стадії сифілісу в хворих провалюється ніс

Незважаючи на зусилля, спрямовані на подолання сифілісу, кількість хворих постійно зростає. До цих пір більшість медичних агенцій зосереджені на лікуванні інфікованих людей та їхніх статевих партнерів. Але нові відкриття впритул наблизилися, щоб створити вакцину проти сифілісу, повідомляє Technology.org з посиланням на дослідження в журналі mBio.

За оцінками Всесвітньої організації охорони здоров'я, у 2012 році 10,7 мільйона людей у ​​віці від 15 до 49 років мали сифіліс, і щороку близько 5,6 мільйонів людей заражалося на цю хворобу. У США її поширеність зростає, особливо серед чоловіків-гомосексуалістів. У багатьох країнах, що розвиваються, захворювання на сифіліс зростає серед сексуальних працівників та їхніх клієнтів.

Довгий час медичні установи намагалися ліквідувати сифіліс, лікуючи пацієнтів та їхніх нещодавніх сексуальних партнерів, доки працівники охорони здоров'я не виявили усіх, хто міг би стати жертвою цієї хвороби. Але цей метод обмежений бажанням людей і здатністю розкривати свої сексуальні контакти. Це також обмежується складністю діагностики сифілісу.

Ця хвороба, що передаються статевим шляхом, становить серйозну небезпеку для здоров'я. Сифіліс є другою провідною причиною мертвонародження та викиднів в усьому світі. Якщо його не лікувати, то це може призвести до інсультів, деменції та інших неврологічних захворювань.

Невловима трепонема

Treponema pallidum, бактерія, що спричиняє сифілісTreponema pallidum, бактерія, що спричиняє сифіліс

Сифіліс важко вивчати, тому що, на відміну від багатьох хвороботворних бактерій, його не можна вирощувати в лабораторних тарілках або в мишах. Крім людей, єдиними тваринами, що часто зустрічаються в лабораторіях і є сприйнятливими до сифілісу, - це кролики. Але кролики швидко долають сифілісні інфекції, тому нові кролики повинні регулярно заражатися, щоб підтримувати штам Treponema pallidum, бактерії, що викликають сифіліс.

Другою причина, чому сифіліс важко вивчати, є те, що бактерії, які викликають захворювання, є дуже делікатними. Більшість хвороб викликають бактерії досить жорсткі - ви можете мити їх, сушити їх, а потім розглядати їхні деталі під мікроскопом. Treponema pallidum не переживає такого жорсткого поводження. Вона, як правило, розривається і її внутрощі перемішуються. Це робить неможливим з'ясувати, які білки повинні бути назовні бактерій.

А ці білки зовні бактерій є ключовими - це те, що наша імунна система визначає як бактерійних загарбників. І ці зовнішні білки бактерій є частиною вакцин. Знадобилося чимало часу, щоб знайти та ідентифікувати ці білки у сифілісі. Treponema pallidum була вперше ідентифікована в 1905 році, але до цих пір ніхто не зміг з'ясувати, які білки знаходяться на її зовнішній мембрані.

Дослідники пробували всілякі трюки. Коли генетичний аналіз став доступним, вони почали дивитися на генетичний код Treponema pallidum, сподіваючись, що гени для своїх зовнішніх білків будуть схожі на гени інших бактерій. Але Treponema pallidum відносяться до типу спірохетів - вони чудернацько закручені в спіралі, і схожі на інші бактерії приблизно так само, як люди на безхребетних.

Вакцина проти сифілісу

Дитина з вродженим сифілісомДитина з вродженим сифілісом

Проте, є й хороші новини. Це невеликий розмір генетичного коду Treponema pallidum: він має всього близько 1000 генів.

Коли науковці Коннектикутського університету почали аналізувати генетику бактерій сифілісу, яку вони збирали у пацієнтів з Колумбії, Сан-Франциско та Чехії, вони почали помічати, що штами з різних місць були дуже схожі. Не багато генів відрізнялися. І це має сенс - в організмі з таким маленьким генетичним кодом, кожен ген повинен бути суттєвим. Гени можуть змінюватися лише, якщо це справа життя та смерті. А що контролює життя і смерть для Treponema pallidum?

Бактерії мутують, щоб уникнути імунної системи. Науковці підозрювали, що ці мутовані гени закодовані для білків, які вони шукали. Вони використовували програму для комп'ютерного моделювання білків, які ці гени виробляють, і з'ясували, що ці білки мають характерну форму, яку бактерії використовують на їхніх зовнішніх мембранах.

Потім дослідники на основі розрахунків створили протеїни та антитіла до них.

Звичайно, білки, які багато мутують, щоб сховатися від імунної системи, не є хорошими кандидатами на вакцину. Для вакцини потрібно протилежне; білки, які завжди є однаковими у всіх бактеріях сифілісу. Отже, останній крок у роботі команди полягав у тому, щоб повернутися до генетичного коду Treponema pallidum, щоб знайти гени, які закодовані білками у зовнішній мембрані, які ніколи не змінились, використовуючи гени, які вони вже називали ключами.

Дослідники знайшли такі білки і тепер планують використовувати їх для імунізації кроликів, щоб довести, що вони можуть працювати як вакцина. Вони також шукають ще більше різноманітних штамів сифілісу у Північній Кароліні, китайському Гуанчжоу та малавійськомі місті Лілонгве, щоб переконатися, що сифіліс, який вони вивчають, є репрезентативним для сифілісу у всьому світі.