Поділитись:

У гонитві за вживаними іномарками: як "відхватити" ласий шматок

П'ятниця, 29 липня 2016, 20:42

В Україні з 1 серпня набуває чинності закон про значне зниження акцизу на вживані іномарки. Ось тільки заощадити зможуть не всі і не на будь-якому авто.

Автомобілі з європейськими номерами, переважно країн Балтії та східноєвропейських держав, на українських дорогах ні у кого подиву не викликають. Мрії пересічного українця про трошки пошарпану "беху" з литовськими номерами тягнуться ще з 90-х, – пише news.realt.ua.

Варіант регулярно перетинати кордон або давати хабар в разі прострочення транзитного терміну припав до душі багатьом автовласникам. Особливо така "традиція" закріпилася в прикордонних областях. Навіщо сплачувати розмитнення і акциз, що робить авто значно дорожчим, якщо можна їздити і так?

"Всі ми знаємо проблемну ситуацію з автомобілями на західних кордонах. Маю на увазі, в першу чергу, авто з іноземною реєстрацією: на які дії йдуть наші громадяни, на які побори, на яку корупцію, на отримання паспортів, на спільну власність з іноземними громадянами, щоб якимось чином легалізувати свої вживані автомобілі. Причиною цього є занадто високі акцизи на такі авто. Вони не пропорційно високі у порівнянні з акцизами на нові авто. І це дійсно викривляє структуру ринку ", – так описала проблему член податкового комітету Верховної Ради Тетяна Острикова.

Вирішити питання з розмитненням таких авто українська влада хотіла вже давно. Результатом прагнень став прийнятий в травні законопроект № 3251 про зниження акцизів на вживані іномарки.

Після успішного голосування народних депутатів Президент Петро Порошенко не затягував з підписанням документа, який вже з 1 серпня вступить в силу.

На чому вдасться заощадити

Незважаючи на те, що в початковій редакції документ передбачав тільки зниження акцизів на вживані авто, вже в ході голосування у законопроект були внесені важливі зміни. Як підсумок – розмитнення авто подешевшає в десятки разів.

Так, найбільш вигідною стане покупка середньолітражних автомобілів. Акциз на машини з об'ємом бензинового двигуна до 1 літра тепер складе 0,102 євро за 1 куб. см проти діючої ставки 1,094 євро. Різниця – майже 11 разів.

Для інших обсягів двигуна сітка акцизу буде виглядати таким чином:

Для бензинових авто:

  • з двигуном 1–1,5 л акциз складе 0,063 євро, зараз – 1,367 євро;
  • з двигуном 1,5–2,2 л – 0,267 євро, зараз – 1,643 євро;
  • з двигуном 2,2–3 л – 0,276 євро, зараз – 2,213 євро;
  • з двигуном понад 3 л – 2,209 євро, зараз – 3,329 євро.

Для дизельних:

  • з двигуном до 1,5 л – 0,103 євро, зараз – 1,367 євро;
  • з двигуном 1,5–2,5 л – 0,327 євро, зараз – 1,923 євро;
  • з двигуном понад 2,5 л – 2,209 євро, зараз – 2,779 євро.

Як це буде виглядати на практиці, можна розглянути на декількох прикладах. Якщо раніше ставка акцизу на Ford Focus 2012 року з двигуном 1,6 л становила 2,628 тис. євро, то тепер – всього 441,6 євро.

Для розмитнення більш потужного авто – 2,4 л Mitsubishi Outlander 2013 року – зараз потрібно сплатити 5,311 тис. євро, а з 1 серпня – всього 662,4 євро. Економія солідна.

Але проблема в тому, що заощадити можна буде не на всьому, та й не всім.

Ухвалюючи закон, депутати суттєво обмежили поле його дії, зокрема, ліквідувавши можливість заробітку для перекупників автотранспорту.

По-перше, дія закону поширюється тільки на авто з датою випуску після 1 січня 2010 року.

Метою цієї норми було не бажання заборонити ввезення раритетних авто. Просто в Україні з 1 січня 2016 року діє екологічний стандарт Євро-5, що обмежує ввезення автомобілів, випущених до вересня 2009 року.

І головне положення закону – протягом року можна ввезти тільки один автомобіль для особистого користування і лише за умови, що протягом року він не буде перепродаватися.

Тому їхати за автомобілем своєї мрії в Польщу або Литву доведеться особисто. Але попри те, що закон ще не вступив в силу, в інтернеті вже з'явилися оголошення, в яких пропонують за скромну винагороду відвезти вас в Європу, допомогти з документами і вибором машини. Ціна такої послуги "скромна", варіюється в межах півтисячі євро.

Хоча, як зазначають розробники закону, обдурити систему не вдасться. У разі продажу ввезеного за акцизною знижкою авто протягом 365 днів з моменту реєстрації в Україні доведеться сплатити повний розмір податку.

Закон виписали для людей, які купують авто для себе, а не для посередників. Пригнав авто для себе і використав своє право на пільгове ввезення. Пригнав іншому і теж використива своє право на пільги, але собі вже не ввезеш потім", – пояснив норму документу голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко.

У законі виписана ще одна заборона. Так, купити дешево можна буде будь-який автомобіль, окрім російського. Точніше, табу стосується всіх автомобілів, які мають походження "з країни, визнаної державою-окупантом відповідно до закону України".

Саме в такій редакції закон був опублікований минулого тижня в урядових ЗМІ. Але цей варіант може бути неостаточним.

Підписуючи законопроект, Порошенко запропонував кілька принципових правок. Президент наполягав, щоб кожному українцеві дозволялося ввезти за час дії закону тільки одне авто, а також на заборону продавати автомобіль протягом всього терміну дії документу.

Поки закон буде впроваджений без пропонованих Порошенком правок. Але, за повідомленнями з Адміністрації президента, вони будуть внесені при поновленні роботи Верховної Ради – після повернення депутатів з літніх канікул.

Що буде з ринком

Говорити про те, що закон кардинально змінить український авторинок, все ж не намарне.

Навіть з урахуванням зниження акцизів у кілька разів ціни на вживані іномарки для рядових українців залишаються недосяжними. Зіграло свою роль зубожіння населення в умовах кризи, плюс девальвація гривні.

Наприклад, різниця у вартості вищезазначених Ford Focus і Mitsubishi Outlander на українському і польському авторинках не така вже й значна, як більшість українців вважає. Йдеться про 15–20 %, у грошовому вираженні це 4–5 тис. дол. А щоб завезти авто, потрібно врахувати витрати на проїзд за ним, відкриття візи та інші суміжні витрати. Заощадити пару тисяч доларів після зниження акцизу, безумовно, можна буде, але розраховувати на покупку вживаного авто за безцінь не варто.

Тим часом, зниження акцизу стало продовженням кроків влади щодо лібералізації авторинку. Так, минулої осені було достроково скасовано дію спецмита на імпорт легкових авто, введеного в 2012 році, а навесні цього року парламент тимчасово скасував ввізне мито для електромобілів. Хоча, ні перше, ні друге рішення до вибуху попиту не призвело.

Проте, автори нового закону впевнені: як для українців, так і для країни в цілому запропоновані зміни будуть мати тільки позитивний ефект. Співвітчизники зможуть забезпечити себе транспортом, а також почнуть реєструвати транзитні іномарки, яких в Україні налічується кілька сотень тисяч. Як результат – додаткові мільярди надійдуть до держбюджету.

"Реалізація запропонованого законопроекту не потребує додаткових витрат з державного бюджету України, навпаки, сприяє його наповненню. З огляду на всі фактори, реальні надходження до державного бюджету за рік при реалізації цього законопроекту виростуть на 1,2 млрд грн", – підрахували автори закону.

Скептично поставилися до закону лише продавці нових автомобілів. На думку голови ВААІД Назаренка, зниження акцизу на імпорт вживаних авто не принесе українцям ніякої вигоди.

За даними асоціації "Укравтопром", в червні продажі вживаних іномарок в порівнянні з торішнім показником впали на 80 %, а в загальному обсязі проданих легкових автомобілів склали всього 5 %.

"При покупці авто закордоном податки дійсно зменшаться. Інша справа, що через зубожіння населення, масового ввезення "кримських авто" і авто з єврономерами, ввезення "віджатих" на Донбасі авто, падіння цін в доларах на нові авто, ціни на вживані автомобілі в Україні вже і так істотно впали , і навіть у разі повної відміни акцизу значного зиску при покупці авто в ЄС я не бачу", – сказав Назаренко.

Але навіть з урахуванням такого настрою у автоімпортерів, напередодні вступу в силу закону ринок вживаних автомобілів застиг в очікуванні.

Надрукувати
мітки:
коментарів