Поділитись:

"Будь-яка криза – це можливість удосконалити бізнес", – маркетинг-директор "Наш Край"

Понеділок, 13 червня 2016, 21:00

Мережа супермаркетів "Наш Край" працює на ринку продуктового рітейлу України з 2001 року. З 2004 року розвивається у форматах супермаркет та мінімаркет. Мережа "Наш Край" кілька останніх років впевнено лідирує на ринку франчайзингу продуктової торгівлі.

Про проблеми та перспективи ринку продуктового рітейлу, а також про плани на майбутнє "Конкуренту" розповів маркетинг-директор торгової мережі "Наш Край" Петро Кульпач.


"Волинь – "колиска" продуктового рітейлу"

Як впливає ситуація, яка зараз склалася в країні, на розвиток ринку продуктового рітейлу?

– В Україні ситуація складна, всі сприймають те, що відбувається навколо, як кризові явища, негаразди. Але насправді будь-яка криза – це не лише проблеми. І не для всіх. Бізнес може знайти для себе нові можливості, удосконалитися, щось змінити, розвинутися і випередити тих, хто шукає лише негатив.

Для мереж супермаркетів завжди є можливість захопити нового споживача. Покупців багато, вони ходять в різні магазини, але якщо ти будеш активним – будеш першим, будеш кращим. Для цього потрібно робити багато цікавих пропозицій покупцеві, діяти нестандартно, дивувати. Так можна не лише не втратити покупця під час кризи, коли всім погано, але і надолужити, збільшити кількість покупців, товарооборот, середній чек.

Які особливості споживацької поведінки у Волинській області?

– Я не думаю, що нашу область потрібно розглядати, як регіон, окремий від України. Ми звикли, що ми з Волині, значить тут усе зовсім по-іншому. Але тут купують так само, як на Львівщині чи Рівненщині. Якщо говорити про ринок рітейлу, то для нас це базовий регіон, тут "колиска" мережі "Наш Край". Працювати на Волині нам легко і водночас приємно, бо нас добре знають як мережу, нам довіряють.

Чи змінилася кількість волинян, які роблять покупки в супермаркеті? Можливо, популярнішими стали ринки?

– Покупець точно не перейшов на ринок. Він швидше "стиснувся", тобто зменшив свої витрати. Криза змусила споживачів відкинути якісь товари чи продукти, які не є першочерговими, і зосередитися на тому, що ти будеш купувати, за що ти будеш платити і що ти відкладеш на потім. Якщо говорити про продукти, то їсти хочеться щодня, і від них ти не відмовишся, як би не хотів (усміхається).

Зміни відбулися у споживацькій поведінці, адже більшість покупців не може дозволити собі купувати ті самі товари за новими, більш високими цінами. Відбувається перехід на товари економ-сегменту. Але є ще інша тенденція, коли покупець не відмовляється від самого продукту, просто споживає його менше. Якщо говорити про речі довготривалого користування, то ти однозначно їх відкладаєш, формується своєрідний "відкладений" попит.

Як почувається зараз ринок продуктового рітейлу? Із досліджень і від колег з інших мереж знаю, що кількість покупців у магазинах знизилася в порівнянні з аналогічним періодом 2015 року. Щодо динаміки показників мережі "Наш Край": якщо порівнювати показники "like to like" (за сукупністю супермаркетів, які працювали протягом 2 останніх років), то кількість чеків у наших магазинах не знизилася. Причому це стосується як власних, так і франчайзингових магазинів.

"Як тільки супермаркети піднімають ціни – це "зрада!"

Як часто торговій мережі доводиться змінювати ціни на продукти? З чим це пов'язано?

– В Україні дуже популярне слово "зрада". У нас завжди всі її шукають. Як тільки люди приходять до магазину і бачать, що продукт подорожчав на декілька копійок, одразу супермаркети стають винні, бо покупцю це не подобається. Але все зростає в ціні: енергоресурси, комунальні послуги, валюта нестабільна. Це тисне на виробника і він змушений піднімати відпускні ціни. А якщо виробник піднімає відпускну ціну, то і мережа змушена підняти ціни продажу товарів, хоча ми піднімаємо її в останній момент. Тримаємося до останнього на залишках товарів за старими цінами, щоб утримувати покупця.

Мережі супермаркетів сприймаються як такі, що наживаються на покупцях. Насправді супермаркет – це всього лише посередник. Він працює з тими цінами, які пропонує постачальник. І навіть якби мережі хотіли продати товар з високою націнкою, то ми цього зробити не зможемо, бо покупець не готовий до таких затрат. Супермаркет багато націнити просто не може. Але в покупця часто формується враження, що підняли ціни саме супермаркети. Покупець не бачить всього ланцюга від постачальника до супермаркету, а бачить лише ціну на полиці.

Генеральний директор мережі Ірина Берлач в інтерв'ю журналу "Форбс" анонсувала відкриття в 2016 році ста нових магазинів. Чи будуть нові магазини в Луцьку?

– Так, ми плануємо відкрити не менше ста магазинів в Україні цього року. Зараз активно втілюємо ці плани в життя. На Волині вже працює 62 магазини мережі "Наш Край". У Луцьку – 30. У нашої мережі в Луцьку більше торгових точок, ніж всіх інших супермаркетів разом взятих! Тим не менше, у Луцьку ще є місце під сонцем для нових проектів. У 2016 році ми обов'язково здійснимо відкриття нового супермаркету в нашому місті.

Чи користуються популярністю продукти власної торгової марки?

– Для того, щоб покупцю запропонувати більш дешевий товар, ми активно рухаємося в сторону "private label" (власна торгова марка), активно її розвиваємо. Плануємо, що до кінця цього року будемо мати вже 400 товарних позицій. На кінець 2015 року 6 % від товарообороту займали private label. І цей відсоток зростає постійно. Ми працюємо над тим, щоб покупцям запропонувати не менш якісний товар, але за значно кращими цінами, ніж є на ринку.

Де її виготовляють? Чи є виробництво на Волині?

– Звісно, у нас є продукція і волинських виробників. Але вона не є для нас основною. Ми шукаємо private label за принципом: оптимальна якість за розумною ціною. Відповідно, де знаходимо точки дотику з постачальниками, партнерами, там і замовляємо private label. На Волині, наприклад, співпрацюємо з ПП Русінов, ПП Данилюк, компаніями з виробництва кондитеру "Ласка", "Ровеста Еліт", "Нектар" та іншими.

"Недоступність кредитних ресурсів не дає можливості мережам відкривати нові торгові заклади"

Багато компаній, які працюють в сфері рітейлу, впроваджують торгівлю своєю продукцією в інтернеті (e-commerce). Інтернет-магазин у Луцьку був першим, який відкрила ваша торгова мережа. Які результати? Чи збільшилися продажі?

– Всі звикли говорити про кількісні результати. Але неможливо бачити майбутнє мережі без усвідомлення того, куди буде рухатися ринок. Весь світ "переходить в онлайн", люди проводять там багато часу. Туди ж має "йти" і торгівля. Телебачення стає менш популярним – це загальносвітова тенденція. Той, хто перший займе нішу інтернет-торгівлі продуктами, досягне найвищого результату в майбутньому!

Ми не просто відкрили інтернет-магазин в Луцьку, а позиціонуємо себе як "Перша національна мережа інтернет-магазинів продуктів". Поступово офлайн перейде в онлайн, і ми маємо бути до цього готові, хочемо чекати там покупця.

Щодо кількісних результатів, то товарооборот магазинів, у яких впроваджений ще й інтернет-сервіс, зростає майже на 2 % від загальних об'ємів продажів. Це здавалося б незначна сума, але в розмірі мережі – це передумова майбутніх успішних продажів на 5-10 років. Наші інтернет-магазини покривають міста з населенням двадцять тисяч плюс, де вже працює звичайний офлайновий супермаркет. Покупки в онлайн-супермаркетах "Наш Край" доступні в 12 містах, незабаром до них приєднаються ще 3 міста, зокрема й Київ.

Чи замовляють лучани продукти в інтернет-магазині?

– У Луцьку інтернет-магазин стартував найпершим, і це вже сприймається, як щось звичне. До цієї послуги вже звикли, адже це зручно. Ми не до кінця задумуємося, скільки часу витрачаємо на те, щоб піти в супермаркет і купити продукти. Напевно, потрібно як мінімум дві години. В інтернет-магазині можна зробити замовлення за 10-15 хвилин, а всю решту часу використати на більш важливі для себе речі.

Які існують складнощі в роботі торгових мереж?

– Звичайно, нині всім торговим мережам не просто. Криза, зменшення купівельної спроможності населення, неможливість активного розвитку і відкриття нових магазинів. Адже ніша магазинів самообслуговування різних форматів в Україні абсолютно не заповнена. Можна розвивати мережі гіпер-, супермаркетів, дискаунтерів, магазинів біля дому. Прикро, що тільки лідери ринку можуть дозволити собі активний розвиток. Недоступність кредитних ресурсів не дає можливості мережам відкривати нові торгові заклади, нові регіони.

І тому, коли немає можливостей для екстенсивного розвитку, то він, до певної міри, стає інтенсивним. Існує певний набір операційних дій у магазині, що здійснюються щодня, певні видатки, які можна оптимізовувати, удосконалювати. Усі мережі зараз працюють над ефективністю бізнес-процесів. Наприклад, покращення оборотності товарів, тобто мінімізація часу, який товар перебуває в магазині від того моменту, коли його отримали від постачальника, до моменту, коли його купив споживач.

У будь-якому напрямку можна розвиватися. Ми зараз активно впроваджуємо в мережі "Наш Край" міжнародну систему HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point) – система аналізу ризиків, небезпечних чинників і контролю критичних точок. Впровадження розпочалося минулого року, а зараз ми на завершальному етапі імплементації всіх рішень, які дозволять привести у відповідність до міжнародних стандартів усі процеси виробництва, доставки, зберігання та реалізації продуктів у наших магазинах.

Також розпочали реалізацію масштабного соціального проекту "Наш Край"– соціально-відповідальна мережа. Це популяризація здорового способу життя, відповідальне та раціональне використання невідновлюваних ресурсів, зниження рівня забрудненості навколишнього середовища, а також ведення соціально-відповідального маркетингу та запровадження комплексу заходів з корпоративної культури.

Мережа "Наш Край" гостинність, свіжість, завжди вигідно – це по-нашому!

Надрукувати
мітки:
коментарів