Поділитись:

Захист прав споживачів: як це працює в Луцьку?

П'ятниця, 03 лютого 2017, 16:00

У деяких луцьких магазинах чи супермаркетах можна знайти зіпсовані товари або ж товари невідповідної якості.

Щоб продати товар, іноді в магазинах вдаються до хитрощів. Працівники в супермаркетах переклеюють дату виробництва або ж ставлять наперед товари, термін споживання яких вийшов. У соціальних мережах або в медіа часто можна прочитати історії людей, які придбали зіпсовані продукти, неякісну побутову техніку, зламані телефони та інше. У подібних ситуаціях варто боротися за свої права. Однак чи повернуть назад гроші або ж обміняють товар – залежить лише від вас.

Волиняни захищають себе самі, а також звертаються за правовою допомогою до юристів або держустанови і громадських організацій.

Начальник головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області Богдан Лозинський розповів, що найчастіше споживачі звертаються зі скаргами щодо якості мобільних телефонів, побутової техніки. Багато було звернень щодо послуг, які надає "Волиньгаз", "Волиньобленерго".

У 2016 році до Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області надійшло 171 звернення громадян, з яких 21 надіслані електронною поштою, 45 – на особистому прийомі, 56 – від органів влади, 49 – поштовою кореспонденцією.

У зверненнях громадяни порушують питання ветеринарії та якості харчових продуктів (12), захисту рослин та фітосанітарії (2), санітарного стану (19), діяльності посадових у службових осіб (5), захисту прав споживачів (133).

В управління Держпродспоживслужби можна звернутися, написавши електронне звернення, телефоном або ж прийти за адресою в Луцьку на вул. Поліська Січ, 10. Номер телефону – 72-93-81

"Треба мати підтверджуючі документи, де придбали товар, – говорить Богдан Лозинський. – Щоб ми могли вжити заходів. Так законодавство вимагає погодження на рівні Києва. В нас в управлінні захисту прав споживачів є юрист, який є постійно на прийомі. Коли людина приходить, він одразу надає консультації, рекомендує, як це грамотно оформити, щоб ми могли звертатися на дозвіл на перевірку і вжити заходів на виправлення ситуації", – розповідає він.

Також Богдан Лозинський прокоментував реформу Держпродспоживслужби. На його думку, яка б реформа не відбувалася – це завжди позитив. Він розповів, що в рамках проведення реформи було значно скорочено кількість людей в структурах. Щодо негативу в реформі – це те, що на певний період часу реформування вибило всі служби з колії. До того ж відбувається чимало змін до Закону України "Про основні засади державного контролю".

"Це все створює невизначеність в роботі. На мою думку, це невеликі недоречності, без яких реформування провести неможливо. Звичайно, все стабілізується, стає на місце і кожен структурний підрозділ виконує свою функцію", – наголосив Богдан Лозинський.

Алгоритм дій щодо захисту прав споживачів

В інспекції захисту прав споживачів у Волинській області зазначають, якщо придбаний товар неналежної якості, а термін гарантії його ще не закінчився, на підставі пункту 1 статті 8 Закону України "Про захист прав споживачів" в порядку та у терміни, що встановлені законодавством, споживач має право вимагати:

  • пропорційного зменшення ціни;
  • безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
  • відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У випадку виявлення протягом встановленого гарантійного терміну істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач в порядку та у терміни, що встановлені законодавством, і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний з числа наявних у продавця (виробника) товарів.

Споживач має право пред'явити одну з вимог, передбачених частиною першою цієї статті, а в разі її невиконання заявити іншу вимогу, передбачену частиною першою цієї статті.

Продавець, виробник зобов'язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.

За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а у випадку виникнення потреби в перевірці якості – протягом чотирнадцяти днів чи за домовленістю сторін.

Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться.

Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться, виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості на час купівлі.

При розірванні договору розрахунки зі споживачем у разі підвищення ціни на товар провадяться, виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни – виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

У випадку придбання споживачем непридатного харчового продукту продавець зобов'язаний замінити його на харчовий продукт, який є придатним до споживання, або повернути споживачеві сплачені ним кошти.

При пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший термін.

На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації), незалежно від моделі.

Вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

Під час продажу товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.

Якщо вимога споживача не задоволена продавцем, то за захистом своїх прав споживач має право звернутися до ГУ Держпродспоживслужби у Волинській області. В управлінні зазначають, що звернення краще надати в письмовій формі, де має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові та адреса споживача, інформація про суб'єкт господарської діяльності та місце покупки товару, копія розрахункового документа, коротко викладені претензії щодо порушення ваших прав. Письмове звернення повинне бути підписане заявником із зазначенням дати.

В управлінні захисту споживачів (вул. Ковельська,8, м. Луцьк) проводиться прийом громадян з особистих питань та працює громадська приймальня, де громадяни мають змогу отримати юридичну консультацію та правову допомогу. Громадська приймальня працює з понеділка до четверга з 9:00 год до 18:00 год, а в п'ятницю до 17:45 год. Прийом громадян керівництвом управління здійснюється щопонеділка з 10:00 год до 12:00 год.

В управлінні відкрита "гаряча телефонна лінія", де можна отримати консультації за номером 725-583.

Працівники управління захисту споживачів у 2016 року перевірили 85 підприємств торгівлі та надання послуг, з них у 33 виявили різні порушення. Всього за вказаний період перевірено якість та безпеку товарів, надання послуг на суму понад 280 тис грн.

На що варто звертати увагу, купуючи товар в Інтернеті?

Також у Луцьку працює з вересня 2012 року ГО "Асоціація захисту прав споживачів". Лучани часто звертаються за консультаціями з питань захисту прав споживачів онлайн та по телефону. Консультації надають Інна Стретович та Роман Осадовський.

Люди досить часто звертаються до експертів онлайн, заповнивши онлайн-форму. Також телефонують за номером 050 378 18 11.

Волиняни часто купують товари через Інтернет. У голови правління Громадської організації "Асоціація захисту прав споживачів" Романа Осадовського поцікавились, як купувати товар онлайн, щоб не викинути гроші на вітер та зберегти власні нерви.

Експерт Роман Осадовський зазначає, що для того, аби бути впевненим в покупці, треба дотримуватись певних правил. Зокрема, варто впевнитись в надійності продавця.

"Людина має переконатися, що це суб'єкт господарської діяльності, який відповідно до законодавства здійснює торгівлю. Треба якомога більше отримати інформації продавця про цей товар. Бо якщо ми говоримо про приватну особу, то закон "Про захист прав споживачів" на них не розповсюджується", – зазначив він.

Він розповів, якщо людина отримує товар, треба при працівникові поштового відділення все перевірити, подивитися, чи немає дефектів, чи функціонує товар за всіма параметрами.

"Якщо людина цей товар візьме не перевіривши, а там будуть якісь механічні пошкодження, тоді вона цього не доведе, що це не вона пошкодила", – наголосив він.

А якщо з товаром щось станеться, то потрібно відправляти на гарантійне обслуговування.

Роман Осадовський радить платити за товар тільки після його отримання, якщо купує людина у приватної особи. Бо зараз є багато шахраїв, які вимагають передоплату, а потім зникають, не виславши нічого.

Лучани поділились прикладом маніпуляцій з цінами і досвідом боротьби за свої права

Лучанка Юлія Дерев'янчук в магазині "Наш край" двічі бачила невідповідну ціну товару, що був на полиці. Цінник за майонез був розміщений під майонезним соусом. Ціна на майонезний соус в чеку була вищою за майонез. А це вводить в оману людей, і часто виникають несподівані сюрпризи вже на касі, коли треба оплачувати товар. Юлія Дерев'янчук поки нікуди не скаржилась, писала про це в соцмережах і говорила продавцям, що у них мають бути правильно розміщені цінники під товаром.

Голова правління Громадської організації "Асоціація захисту прав споживачів" Роман Осадовський розповідає, що в таких ситуаціях все залежить від того, наскільки магазин дорожить своїм клієнтом.

Відповідно до статті 15 Закону України "Про захист прав споживачів", інформація, яка надається споживачеві, повинна бути надана до моменту придбання ним продукції.

"Дійсно, людина, яка бере товар, орієнтується на ту ціну, яка є в ціннику. Вона може відстоювати свою позицію, що вона буде купувати товар за тією ціною, яка була в ціннику. І вона може відстоювати свою позицію, що вона буде купувати товар за ціною, яка була вказана на ціннику. Законом передбачено, що людина має отримати до моменту придбання всю необхідну інформацію про товар", – коментує Роман Осадовський.

Експерт наголошує, якщо покупець сам себе не захистить у цій ситуації, то його важко захистити комусь іншому.

"Ми, як громадська організація, допомагаємо, щоб люди досягли певного результату", – додає він.

Керівник ГО "Незалежні", експерт у захисті прав споживачів Святослав Літинський розповів, що найпростіше оплатити та потім звернутися про повернення надмірно сплачених коштів. Якщо відмовляються віддати кошти, тоді написати скаргу в захист прав споживачів. Також можна написати в книгу скарг магазину.

Споживач має право не платити за товар, що випадково розбив у супермаркеті.

Літинський Святослав зазначив, якщо продавець вимагає сплатити гроші за пошкоджений товар, якого ви не купували, варто вибачитися. Якщо й далі змушують, треба викликати поліцію.

Він розповів, що громадська організація "Незалежні" допомагає у таких випадках.

Політолог Олександр Новосад розповів, що в одному з магазинів Луцька на касі вимагали заплатити більше грошей за Wi-Fi роутер. Ціна в магазині була значно меншою. Він наполягав, що товар потрібно продати за тією вартістю, що вказана на ціннику. Після розмови з продавцями питання було вирішено на користь покупця.

"Одного разу мені потрібно було купити маршрутизатор Wi-Fi. Пройшовся магазинами побутової техніки, одна з моделей роутера мені сподобалася. За два дні прийшов уже для того, щоб придбати. Поговорив з консультантом, взяв товар, іду до каси. Там кажуть, що у нас акція, тягніть знижку. Вийшло 5%, однак на касі вибиває на таку ж суму дорожче", – розповідає Олександр.

"Питаю, чому дорожче? Відповідають: товар коштує не 400, а вже 450 гривень. Кажу, що це насправді вже не мої проблеми, бо, згідно з правилами організації торгівлі, єдиною ціною товару є та, яка зафіксована на ціннику, а не та, що вибилася на касі. І покупець має право вимагати продати йому товар за таку ціну, яка була на ціннику. Забігали одразу продавці, адміністратор. Кажуть, не хвилюйтеся, зараз ми все зробимо, вам буде продано за 400", – додає він.

Громадський діяч Михайло Шелеп одного разу купив у супермаркеті "Там-Там" морожену рибу хек. Витратив на рибу 63,37 грн. Зранку риба смерділа і аж розлазилась в руках. Прийшов в гіпермаркет і повернув зіпсований товар. Також написав скаргу на цей супермаркет. Ще його здивувало, що працівники не переважували товар та не оглядали, а забрали назад та одразу повернули кошти.

У "Там-Тамі" запевнили: рибу повернули постачальникові – ПП "Крамар". На заміну на прилавок поставили товар від ТОВ "Флагман Сіфуд". На запитання лучанина, чому не перевірили якість риби до того, як виставляти на продаж, у "Там-Тамі" відповіли, що це можна дізнатися тільки після того, як риба розморозиться.

Як захищають права споживачів в ЄС?

За даними аналітиків Інформаційної кампанії "Сильніші разом", на території ЄС діє дворічна гарантія на будь-які придбані товари. Впродовж цього терміну після купівлі товару його можна безкоштовно обміняти, відремонтувати, або повернути гроші повністю чи частково, якщо виявиться, що він не відповідає обіцяним характеристикам. У деяких країнах є правило, щоб обов'язково повідомити продавця про проблему протягом двох місяців після її виявлення.

Упродовж півроку після отримання товару достатньо лише показати продавцю невідповідність товару. Якщо проблему виявили пізніше, покупець повинен довести, що вона існувала вже на момент купівлі товару.

Така гарантія діє навіть на товари секонд-хенд – якщо покупки з офіційного магазину.

Якщо товар або послугу придбали онлайн чи за межами магазину, купівля може бути анульована з поверненням грошей протягом 14 днів без пояснення причин. Однак це правило не поширюється на всі категорії товарів.

В окремих випадках, якщо 14-денний період припадає на вихідний, дедлайн продовжується до найближчого робочого дня. Якщо повертається товар, придбаний онлайн, у багатьох країнах, повертають також і вартість за доставку.

Автор: Мая Голуб

Надрукувати
мітки:
коментарів