Поділитись:

Реформа вищої освіти в Україні: як це буде

Вівторок, 30 січня 2018, 10:30

У Києві відбулося розширене засідання Колегії МОН на тему: "Пріоритетні напрямки змін у вищій освіті на 2018-2019 рр." під головуванням міністра освіти і науки України Лілії Гриневич.

У засідання взяв участь і ректор СНУ імені Лесі Українки Ігор Коцан, – інформує прес-служба вишу.

Члени Колегії МОН, а також ректори провідних університетів країни разом з експертами, громадськими організаціями та представниками студентської спільноти розглянули питання щодо модернізації Закону "Про вищу освіту", зміни економічних відносин у сфері вищої освіти, створення засад для освіти впродовж життя й інше.

Лілія Гриневич зазначила, що головною метою реформування системи вищої освіти є забезпечення якості освіти. Саме зростання якості освіти дасть змогу зупинити відтік молоді закордон. Зокрема, МОН вбачає декілька кроків, необхідних для підвищення якості:

  • формування якісного контингенту закладів вищої освіти завдяки таким інструментам, які довели свою ефективність, але можуть вдосконалюватися (вступ за результатами ЗНО, єдиного фахового вступного випробування, адресне розміщення держзамовлення, широкий конкурс, конкурсний розподіл державного замовлення в магістратуру);
  • сучасний зміст освіти. Це, передусім, нові стандарти на базі компетентнісних підходів та сучасні освітні програми. Наразі розроблено близько 200 проектів стандартів для бакалаврів і магістрів, очікується, що у 2018 році триватиме розробка стандартів для докторів філософії (освітня частина) і молодших бакалаврів (за необхідності);
  • функціонування внутрішньої та зовнішньої систем забезпечення якості освіти;
  • упровадження нових моделей підготовки фахівців. Мається на увазі реформування освіти регульованих професій – медична, юридична та педагогічна освіти, початок підготовки фахівців за схемою "молодший бакалавр, магістр", запровадження ЗНО для вступу на магістратуру за низкою спеціальностей;
  • проведення наукової атестації. За результатами такої атестації передбачається розподіляти базове фінансування на наукові дослідження у вишах.

Виокремила Лілія Гриневич й головні завдання для закладів вищої освіти на 2018-2019 роки:

  • розбудову внутрішніх систем забезпечення якості відповідно до вимог європейських стандартів та рекомендацій;
  • модернізацію змісту освіти ы структури освітніх програм, приведення їх у відповідність до нових стандартів вищої освіти;
  • дебюрократизацію на рівні закладу вищої освіти;
  • неухильне дотримання визначених новим Законом України "Про освіту" вимог до академічної доброчесності;
  • видимі зрушення у підготовці наукових кадрів, зокрема, у вимогах до дисертацій на здобуття наукових ступенів.

Окремо на Колегії МОН розглянули й питання реформування фінансування та економічних відносин у сфері вищої освіти. Міністр підкреслила, що цього року відомство разом з університетами зосередиться на розробці документів, які визначатимуть основні правила розподілу базового фінансування на науку для закладів вищої освіти.

Передбачається, що базове фінансування університетської науки відбуватиметься за результатами атестації – вона має розпочатися цього року. Щоб оцінювання було об'єктивним і справедливим, планується атестувати не кожен окремий виш, а наукові напрями у ньому. Наразі їх визначено 7.

Нагадуємо, що Нацрада з питань розвитку науки і технологій схвалила проект Порядку державної атестації закладів вищої освіти у частині провадженні ними наукової (науково-технічної) діяльності. Наразі він погоджується з центральними органами виконавчої влади і після доопрацювання буде направлений на затвердження в Кабмін.

У проекті, зокрема, закладено, що виші оцінюватимуть авторитетні експерти на підставі об'єктивних цифрових показників результативності напрямку за минулі 5 років і його теперішнього потенціалу, наукового звіту за той самий період і плану розвитку ще на 5 років.

За підсумками оцінки науковий напрям університету відноситимуть до однієї з 3 груп: А – лідери, для яких передбачене пріоритетне фінансування; Б – міцні "середняки", які отримуватимуть базове фінансування за наявності коштів; В – ті, які мають значення насамперед для навчальної роботи університету, а відтак на базове фінансування претендувати наразі не можуть.

Водночас усі ці групи завжди матимуть змогу претендувати й на конкурсне фінансування. Упродовж 2018 року МОН планує апробувати формулу розподілу бюджетних коштів між ВНЗ і впроваджувати Концепцію підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти.

Наступного року, а саме до 1 березня 2019 року, сфера вищої освіти України отримає проект стратегії розвитку до 2015 року, над яким працюватиме МОН, Інститут освітньої аналітики та Національна академія педагогічних наук України.

Надрукувати
мітки:
коментарів