Поділитись:

Наскільки подорожчають ковбасні вироби в 2016 році

Субота, 26 березня 2016, 10:20
Наскільки подорожчають ковбасні вироби в 2016 році

Ціни на ковбасні вироби в 2016 році будуть рости. Про це говорять і експерти, і виробники. Основними причинами є девальвація гривні та зростання витрат на виробництво ковбас.

Про тенденції на ринку м'ясних виробів розповідають ТМ "Дмитрук", агрохолдинг "Миронівський хлібопродукт", інформує косалтингова компанія України "Pro-Consulting".

В прес-службі ТМ "Дмитрук", яка виготовляє м'ясоковбасні вироби у Волинській області, кажуть, що ціни в 2015 році на їхню продукцію зросли на 13-15 %. "Зростання цін в цьому році напряму корелюється зі зміною курсу валют і вартістю сировини, тому прогнозувати ціноутворення на 2016 рік поки важко", – пояснюють в компанії.

За даними підприємства, балансувати ефективно в 2015 році виробникам ковбас не вдавалося. Багатьом довелося нести збитки, так як ринок не еластичний по ціноутворенню; його специфіка така, що відсутня можливість швидкої зміни ціни на конкретний продукт в конкретному сегменті; існує загроза "випадання з прилавку", оскільки ціноутворення в першій лінійці конкуренції дуже ймовірне. Також на підприємство вплинули різкі зміни курсу валюти, адже частину витратних матеріалів для виробництва компанія закупляє за кордоном (оболонки, спеції), а сьогоднішній рітейл не дає можливості швидкого повернення обігових коштів. У зв'язку зі зміною курсу валют і оплати рітейлу, м'ясопереробні компанії зазнають збитків.

Як повідомили в прес-службі агрохолдингу "Миронівський хлібопродукт", середня ціна на ковбасні вироби і готові м'ясні продукти упродовж четвертого кварталу 2015 року зросла на 38 % - до 44, 58 грн/кг (без ПДВ), за 12 місяців - на 54 %, до 43,49 грн/кг (без ПДВ).

За прогнозами експерта аналітичного відділу компанії Pro-Consulting Андрія Мокрякова, з урахуванням зростання вартості м'яса, як основної сировини, а також витрат на енергоносії, можливе подальше зростання цін на 10-15 %. Згідно з даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі, середні роздрібні ціни за рік зросли в середньому на 30 %. За даними асоціації "Український клуб аграрного бізнесу", ковбаса варена "Лікарська" коштує від 65 до 120 гривень за кілограм, а ковбаса "Московська" - 150-250 гривень за кілограм. Середня ціна на ковбасу варену I сорту (соціальний товар), за даними моніторингу Держстату – 51 гривня за кілограм.

Дисбаланс потужностей

Зростання цін на ковбасу спричинене не тільки девальвацією гривні (частина сировини для виробництва доводиться імпортувати), але і скороченням кількості виробничих майданчиків.

"На сьогодні в Україні працює близько 300 компаній з різними обсягами виробництва. З них, станом на 2013-2014 роки, в проблемних регіонах було зареєстровано близько 10-12 % від загального числа", - уточнили в компанії Pro-Consulting.

Якщо аналізувати ситуацію з підприємствами, які знаходяться на тимчасово окупованій території АР Крим і в зоні проведення АТО, то найбільшими з них є Донецький, Луганський, Краснодонський і Перевальський м'ясокомбінати (зона АТО), Сімферопольський і Ялтинський м'ясокомбінати (Крим). Значний вплив на перерозподіл часток основних операторів здійснив вихід із ринку Горлівського і Луганського м'ясокомбінатів. У 2013 році вони входили в топ-6, в 2014 році були на 10 і 11 місцях відповідно. Зрозуміло, що їхню долю ринку розподілили інші його учасники. Найбільші гравці, за підсумками минулого року, наростили виробництво. Виготовлення м'ясоковбасних виробів компанією "АПК-Інвест" під торговою маркою "М'ясна весна" в 2015 році збільшилося на 14 % - до 5, 46 тисяч тонн, що дозволило компанії увійти в ТОП-10 виробників м'ясо-ковбасних виробів в Україні.

"З огляду на постійний приріст виробництва в окремих виробників, можна говорити про наявність потужностей для ще більшого збільшення національних обсягів переробки. Також можливий вихід на ринок нових операторів", - вважає аналітик Андрій Мокряков.

Минулий рік був не надто сприятливим для ковбасної галузі. За оцінками профільної асоціації "Укрм'ясо", завантаженість великих підприємств становила близько 70-75 %, інших не більше 50 %, при цьому за останній рік спостерігалося зниження завантаженості потужностей.

Такі цифри підтверджує і волинська компанія "Дмитрук", її потужності також були завантажені на 70 %. Основною причиною є зниження купівельної спроможності населення, оскільки ковбасні вироби не є харчовим продуктом першої необхідності, тому, коли доходи населення зменшуються – від них споживачі відмовляються в першу чергу. Так, наприклад, агрохолдинг "Миронівський хлібопродукт" за 2015 рік скоротив виробництво ковбас і готових м'ясних виробів на 4 %, до 29,85 тисяч тонн.

Згідно з інформацією Міністерства аграрної політики і продовольства, ринок м'ясних продуктів в Україні сьогодні розподіляється приблизно таким чином: 50 % займають великі виробники, серед яких "Глобинський м'ясокомбінат", "Кременчукм'ясо", "Ятрань", "Житомирський м'ясокомбінат", "Фаворит плюс", "Алан", "М'ясокомбінат "Ювілейний". Майже 20 % ринку займають середні регіональні виробники і близько 30 % - дрібні виробники, яких, за оцінками асоціації "Укрм'ясо", на ринку більше тисячі.

В Україні велика кількість підприємств ковбасної галузі зосереджені в Харківській, Київській, Дніпропетровській, Миколаївській, Рівненській, Вінницькій та Львівській областях.

Не радісні перспективи

Упродовж останніх трьох років в Україні спостерігається скорочення виробництва ковбасних виробів. Якщо в 2013 році причиною цього було зростання споживання безпосередньо м'яса, то починаючи з 2014 року, причиною стало погіршення економічної ситуації в країні і зменшення доходів населення.

За результатами 2015 року в Україні було вироблено 234,2 тисячі тонн ковбасних виробів, що майже на 10 % менше аналогічних показників попереднього року. Основну долю ринку становить внутрішнє виробництво (близько 99,8 % в 2015 році), а тому саме його вплив на ринок є ключовим.

"Після стабільного зростання до 2012 році і збереження рівня виробництва в 2013 році, 2014 і 2015 роки закінчилися для галузі значним скороченням. Такі показники містили як статистичний підтекст (зняття з обліку в статистиці виробників в Криму і окремих регіонах Донецької і Луганської областей), так і природне скорочення, як результат зниження попиту на продукцію галузі", - говорить експерт аналітичного відділу компанії Pro-Consulting Андрій Мокряков.

Ще однією тенденцією є перерозподіл виробництва між продуктами м'ясопереробки різного ступеня якості. Так, на полицях магазинів стали переважати ковбаси "першого" і "другого" сорту, які знаходяться в більш доступному ціновому сегменті. За словами експерта аграрних ринків УКАБ Аліни Жарко, найбільшу частку в структурі виробництва ковбасних виробів займають варені ковбаси, сосиски і сардельки – 66 %. На другому місці з часткою 18,6 % знаходяться напівкопчені ковбаси. Така структура виробництва свідчить про низьку купівельну спроможність населення.

Імпортні ковбаси в Україну потрапляють в основному з Європи. Тому, вартість їх корелює з курсом валют в цих країнах. Жарко уточнила, що найбільші обсяги імпорту за останні п'ять років були в 2011 – 3,3 тисячі тонн. У 2015 цей показник становив лише 365 тонн. Основними постачальниками були Франція, Німеччина, Італія, Чехія та Словаччина.

"Девальвація гривні, що почалася у 2014 році, істотно збільшила ціну імпортних ковбасних виробів, тому на українському ринку на них зменшився попит. Упродовж останніх років спостерігається значне падіння офіційних поставок ковбас і копченостей в Україну", – зазначає аналітик Pro-Consulting Андрій Мокряков.

За його словами, важливий вплив має "тіньовий імпорт" з тих же країн. Останнім часом в Україні активно розвивається "сірий імпорт ковбас" та інших продуктів харчування з Європи. Підтверження цьому – постійне відкриття нових магазинів подібного формату.

Що стосується зовнішньої торгівлі ковбасними виробами, то її обсяги також є досить незначними. Українські виробники, в першу чергу, спрямовані на задоволення потреб внутрішнього попиту. За даними УКАБ, найбільший показник експорту ковбасних виробів з України в останні роки був в 2012 році – майже 1,6 тисячі тонн.

У 2015 році експорт знизився до 359 тонн. Основними ринками збуту була Росія і Грузія. Негативну динаміку експорту продукції можна пояснити двома ключовими факторами.

"По-перше, багато компаній, що експортували українські ковбаси та копченості, перебували в Донецькій області, а їхнє закриття (або ненадання ними статистики) обмежило подальші поставки. По-друге, найбільшим імпортером є Росія, з якою Україна перебуває в напружених відносинах ", – констатує Мокряков.

За прогнозами УКАБ, в 2016 році виробництво ковбасних виробів скоротиться, що пов'язано з низькою купівельною спроможністю населення. Зростатиме попит на ковбаси дешевшого цінового сегмента. Позитивним для виробників ковбасних виробів залишається зниження цін на м'ясо, що дозволить частково зменшити собівартість продукції.

Основні показники розвитку ринку ковбасних виробів (тонни)

Рік

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Виробництво

283000

292000

294000

294000

267000

234154

Експорт

233,2

681,4

1566,2

1401,2

932,3

359,5

Імпорт

979,6

3321,9

1433,6

1052,3

738,3

364,7

Джерело: державна статистика

Проте, самі виробники не втрачають надії. За інформацією компанії "Дмитрук", ринок хоч щільний і насичений, але попит на ковбасні вироби не задоволений повною мірою; в основному за якісним критерієм і критерієм довіри до споживача.

"Ми відкрили ряд "блакитних океанів", які вдосконалюємо і плануємо масштабні проекти. Хочемо відкривати нові товарні групи в рамках існуючого ринку, суміжних ринках, розвивати сервіс і покращувати клієнтський досвід", – додали в компанії.

Надрукувати
мітки:
коментарів