Поділитись:

Чому айфон в Україні коштує дорожче, ніж в Швейцарії

Середа, 17 жовтня 2018, 14:00

Українці змушені переплачувати за імпортну електроніку, ліки, автозапчастини, одяг сотні мільйонів доларів на рік, тому що в Україні негласно діє національний принцип вичерпання авторських прав на торговельну марку.

Про це пише Економічна правда.

Національний принцип означає, що власник торгової марки або його представник одноосібно встановлює в країні ціну на свій товар і вказує, хто має право його імпортувати і продавати.

Щоб значно знизити ціни на більшу частину імпорту, в Україні потрібно ввести міжнародний принцип вичерпання авторських прав на торговельну марку.

Міжнародний принцип означає, що безліч імпортерів незалежно один від одного встановлюють ціну на імпортний товар залежно від попиту і пропозиції на ринку, а сам товар має право імпортувати і продавати в країні будь-яка компанія без дозволу власника торговельної марки.

Дискусії бізнес-спільноти та експертного середовища навколо теми впровадження в Україні національного або міжнародного принципів вичерпання прав ведуться не один рік. Зараз вони загострилися, тому що парламент на поточній сесії повинен розглянути два протилежні законопроекти.

Один вводить національний принцип, інший – міжнародний.

Кожен з цих законів поставить крапку в багаторічній суперечці і суттєво вплине на процес ціноутворення на імпортну продукцію, щорічний оборот якої становить десятки мільярдів доларів.

ЕП на прикладах ринків електроніки і фармацевтичної продукції показує, як в Україні негласно діє національний принцип вичерпання авторських прав на торговельну марку.

Приклад ринку електроніки: iPhone дорожчий, ніж у Швейцарії

Україна входить до четвірки країн світу з найвищою офіційною ціною на імпортований iPhone 8 64 Гб. В Україні цей пристрій на 60-70 дол дорожчий, ніж в країнах Європи, і на 256 дол дорожчий, ніж у США. Ціни в різних країнах на цю модель можна знайти на сайті Apple.

В Україні iPhone 8 64 Гб коштує набагато дорожче, ніж у Німеччині, Канаді, Малайзії, Швейцарії, Польщі, Китаї, Австралії, Франції, Іспанії, Філіппінах.

Ціну на iPhone 8 64 Гб, як і майже на всю іншу техніку Apple в Україні, встановлюєофіційний авторизований дистриб'ютор імпортер техніки Apple компанія ТОВ ПІІ "Асбіс-Україна" (ASBIS Україна). Це один з найбільших імпортерів електроніки в країні.

У нього є потужні конкуренти ІП "І-АР-СІ" (ERC) і ТОВ "МТІ", які також імпортують величезний асортимент електроніки. Однак тільки "ASBIS Україна" має право імпортувати в Україну смартфони Apple. Іншими словами, у неї монополія на імпорт смартфонів Apple в Україні.

Сама "ASBIS Україна" не продає техніку Apple, вона виконує роль оптового постачальника для кінцевих продавців українських роздрібних мереж та інтернет-магазинів. Їх перелік є на сайті постачальника.

Усіх продавців техніки Apple, яких нема в переліку, прирівнюють до торговців контрабандою.

Таким чином, "ASBIS Україна" повністю контролює канал поставок техніки Apple в Україні і "білий" канал продажів. У підсумку Україна входить до числа країн, де офіційно ввезений iPhone 8 64 Гб найдорожчий у світі.

Позиція "ASBIS України"

ЕП попросила компанію "ASBIS Україна" пояснити, чому в Україні ціна на iPhone одна з найвищих у світі та хто і як її формує.

Нижче коментар директора департаменту з роботи з роздрібними клієнтами компанії Віталія Мельниченка.

"ASBIS працює за схемою VAD (value add distributor), фактично виконуючи всю роботу виробника з просування і дистрибуції на локальному ринку.

Продукцію ми отримуємо безпосередньо від виробника, без посередників, відповідно домовляємося з партнерами (ритейлом) про представленість на полиці і просування.

Базову ціну на пристрої, що поставляються в кожну країну, встановлює виробник. Ми працюємо чітко у рамках законодавства України і вимог Apple. Для нас важливо не просто продавати продукцію за доступними для споживачів цінами, а й платити всі податки, щоб розвивати і компанію, і країну.

Безумовно, в різних країнах є відмінності в оподаткуванні та у витратах на логістику. Це позначається на цінах на полиці".

Причому тут національний принцип вичерпання прав

Приклад з iPhone 8 64 Гб ілюструє наслідки і механізм роботи національного принципу вичерпання прав.

Законний представник бренду Apple в Україні український офіс міжнародної юридичної фірми Baker&McKenzie наділив компанію "ASBIS Україна" монопольним правом імпорту та продажу техніки Apple в Україні. Тільки "ASBIS Україна" має право імпортувати цю техніку і тільки ця фірма вказує, хто і за якою ціною буде її продавати.

Як це працює з правової точки зору?

Baker&McKenzie внесла "ASBIS Україну" в Митний реєстр об'єктів права інтелектуальної власності. Щоб внести бренд в перелік, представник бренду заповнює заяву про сприяння захисту майнових прав на об'єкт інтелектуальної власності.

У ньому представник бренду прямо вказує, яким компаніям дозволяє імпортувати товар. Більше того, він може вказати, які компанії, на його погляд, імпортують цей товар контрафактно без його "схвалення".

Уся ця інформація вноситься до Єдиної автоматизованої інформаційної системи митної служби ДФС. Весь імпорт потрапляє в країну після звірки з базою.

Таким чином, власник бренду "відсіває" незалежних постачальників, які можуть завезти в Україну товар безпосередньо з ЄС, США, Китаю за значно нижчими цінами. Власник бренду наділяє "своїх" постачальників монопольним становищем і каже їм, за якою ціною продавати товар в Україні.

Два інструменти негласної реалізації національного принципу

Митний реєстр об'єктів права інтелектуальної власності створений для боротьби з підробленими товарами, але насправді використовується для боротьби з конкурентами.

Механізм застосування цього реєстру це перший інструмент забезпечення негласної роботи національного принципу.

Другий інструмент це чинний в Україні механізм сертифікації імпортних товарів. Кожен імпортний товар підлягає сертифікації: тестуванню на предмет відповідності національним стандартам.

Усе iPone, iPad, MacBook, телевізори, чайники, ліки, алкоголь десятки українських державних і приватних структур тестують на предмет відповідності національним стандартам.

Процедура сертифікації має таку особливість: якщо один імпортер отримав сертифікат на конкретну модель, наприклад, телевізор, то інші імпортери не можуть скористатися цим сертифікатом. Кожен імпортер повинен отримати "свій" сертифікат на один і той же товар, навіть якщо він вже був сертифікований в Україні.

Головне: перед початком процедури сертифікації орган сертифікації повинен мати дозвіл власника авторських прав на випробування товару. Щоб дарма не мучити бізнесменів, представники органів сертифікації відразу говорять: сертифікат на Apple, Sony і Samsung ми вам не дамо.

Приклад ринку ліків: надприбутки французької Servier

"Антимонопольним комітетом України встановлено, що ТОВ "Серв'є Україна" і його дистриб'ютори уклали угоди, умовами яких для дистриб'юторів встановлені:

  • обмеження щодо територіального продажу,
  • передумови обмеження паралельного імпорту,
  • зобов'язання щодо звітності про обсяги, напрямки реалізації лікарських засобів, споживачів і контрагентів дистриб'юторів, залишки продукції на складах,
  • непрозорі механізми надання знижок та інших переваг для окремих дистриб'юторів.

Усе це призвело до необґрунтованого підвищення вартості лікарських засобів групи компаній Servier, що реалізуються через процедури державних закупівель, у 2011-2012 роках, а також до обмеження доступу на ринок інших суб'єктів господарювання внаслідок розподілу ринків за колом покупців".

Це цитата з рішення АМКУ. Вона свідчить про те, що українська "дочка" французької фармацевтичної компанії Servier монополізувала імпорт своєї продукції в Україні і диктувала українським реселерам умови продажу своїх ліків з метою отримання надприбутків. Саме так працює національний принцип вичерпання прав.

Servier спеціалізується на препаратах для лікування кардіологічних та ревматичних захворювань, діабету і депресії.

"Servier посідає впевнену позицію на фармацевтичному ринку України: №1 в кардіологічній галузі, №6 серед усіх фармацевтичних компаній на ринку України. На ринку України представлено 17 препаратів", пише компанія на своєму сайті.

Українці в аптеках купують тільки 25-30% імпортних ліків, але 70% грошей українців іде саме на імпортні ліки. Такі цифри наводить доктор фармацевтичних наук, президент громадської спілки "Українське агентство з оцінки технологій охорони здоров'я" Костянтин Косяченко.

Щорічний обсяг імпорту фармацевтичної продукції обчислюється мільярдами доларів.

З 1 січня до 30 вересня 2018 року Україна імпортувала фармацевтичної продукції на 1,4 млрд дол. Це дані митної статистики ДФС. У 2017 році імпорт становив 1,7 млрд дол, у 2016 році 1,6 млрд дол.

Україна — не Євросоюз

Головним аргументом лобістів ідеї легалізації в Україні національного принципу вичерпання прав є теза, що національний принцип діє в Європейському Союзі. Оскільки Україна взяла на себе зобов'язання поступово імплементувати законодавство ЄС, то повинна узаконити національний принцип.

При цьому лобісти не хочуть враховувати, що Україна не є членом ЄС, а також те, що в ЄС діє не національний, а регіональний принцип. У чому його суть? Якщо товар введений в обіг на території однієї з країн ЄС, то в інших країнах ЄС автоматично дозволеніпаралельний імпорт і дистрибуція такого товару.

Крім того, ЄС це 28 держав, 21 % світового виробництва, найбільша економіка світу, 500 млн жителів. У той же час Україна найбідніша країна Європи з найвищими у Європі цінами на більшість імпортних товарів.

На завершення ЕП публікує таблицю з аргументами "за" і "проти" легалізації в Україні національного і міжнародного принципів вичерпання прав.

Міжнародний принцип (імпорт без згоди власника авторських прав) — товар виробника має право імпортувати в Україну будь-яка компанія, ціна на товар виробника залежить від конкуренції імпортерів і попиту на ринку, асортиментний ряд виробника залежить від попиту на ринку і конкуренції імпортерів. Законопроект №4614, ініціатор — прем'єр-міністр Володимир Гройсман.

Національний принцип (імпорт з дозволу власника авторських прав) — виробник вказує, хто має право імпортувати його товар і за якою ціною його продавати, який асортимент його товарів можна продавати в Україні. Законопроект №5419. Ініціатор — народний депутат Вікторія Пташник та інші депутати.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: СКІЛЬКИ ЧАСУ ТРЕБА ПРАЦЮВАТИ УКРАЇНЦЮ, АБИ ЗАРОБИТИ НА НОВИЙ АЙФОН

Надрукувати
мітки:
коментарів