Поділитись:

Стільці проти грошей: кому і скільки грошей Волинь віддала за нові парти

Понеділок, 17 грудня 2018, 20:00

Нова українська школа, про яку так багато говорили протягом останнього року, запрацювала. У Міністерстві освіти пояснюють: головна мета – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті. Тож уряд розробив рекомендації, які стосуються заміни меблів. Вони описані в наказі Міносвіти від 23 березня 2018 року.

Для фінансування НУШу уряд затвердив освітню субвенцію. За повідомленням прес-служби Волинської облдержадміністрації, області виділили 97,38 млн грн. В управлінні освіти Волинської ОДА повідомили, що на закупівлю меблів передбачено 15,12 млн грн.

Кошти розподіли і забезпечили співфінансування з місцевих бюджетів, як цього вимагає постанова уряду: 10% для району та ОТГ, 30% – для міста.

Станом на 10 грудня використано понад 13 млн грн освітньої субвенції на закупівлю меблів. Мається на увазі не лише парт та стільців, а й іншого необхідного обладнання. Щодо парт та стільців – таких вже придбано майже 15 тисяч комплектів.

«Конкурент» дослідив тендерні процедури, які вдалося відшукати у системі "Прозоро" за класифікатором та з’ясував, що ціна комплекту у різних закупівлях відрізняється сотнями гривень за одиницю. У середньому – 1100 гривень за комплект (без ПДВ). Найдорожча закупівля – 1490 гривень. Найдешевша – 730 гривень.  

Різницю у вартості в управлінні освіти, науки та молоді Волинської обласної державної адміністрації пояснюють тим, що враховуються транспортні витрати, вимоги замовників, які вони описують у документації, мобільність комплекту тощо. Зважати потрібно й те, що виробники змінювали ціни відповідно до розширення чи зменшення виробничих можливостей. Траплялося й таке, що не було учасників тендерів.

Щодо частини закупівлі визначити, яка вартість саме комплекту нам не вдалося, оскільки ця інформація є у накладних, що не прикріплені до договорів, які оприлюднені. Або ж у додатках, які не прикріплювали замовники.

З'ясували також, що у низці тендерів змагаються учасники, які продають товари одного й того ж виробника, або пов’язані з ним.

ВІД 1,5 ТИСЯЧІ ДО 7 СОТЕНЬ

Закупівлю організовували через міські, районні відділи освіти, або ж територіальні громади. В залежності від суми покупки, замовники організовували відкриті торги, або укладали договір. Відповідно, різнилися і суми, за скільки освітяни купували меблі.

Ми проаналізували вартість комплектів – одномісний парта та стілець – за одиницю без врахування ПДВ. Бралися до уваги тендери, які були завершені станом на 4 грудня, які вдалося відшукати за номером класифікатора.Наприклад, Управління гуманітарної політики Любешівської селищної ради закупило 27 комплектів з парт та стільців за 198 тисяч гривень. У своїй документації вони вказали, що вартість комплекту, тобто парти та стільця – понад 7 тисяч гривень. Однак, коментуючи ситуацію пояснили, що насправді, мова йде про закупівлю 25 комплектів, в які входять 5 комплектів парт та стільців (тобто загалом 125 комплектів), а також ще одного комплекту з 8 парт та стільців (тобто у сумі 133 комплекти).

Продавцем є підприємець Олексій Котик. Ще один підприємець Котик, але вже Наталія, продавала відділу освіти, молоді та спорту Любешівської РДА комплекти за 1340 гривень за одиницю. Обидва підприємці зареєстровані в одному селі. Втім у замовника пояснюють, що це дуже поширене прізвище в цьому краї. Вартість комплекту парта та  стілець – 1490 гривень. Також Наталія Котик виграла у закупівлі управління гуманітарної політики Любешівської селищної ради за процедурою торгів. Цікаво, що з конкурентом у цьому тендері учасник має дуже схожі електронні адреси.

Одні з найдевших закупівель здійснив Відділ освіти Маневицької районної державної адміністрації. Мова йде про 530 комплектів за 732,5 грн без ПДВ. Закупівля відбувалася під час відкритих торгів, перемогла компанія «Гамаюн».

Щодо деяких закупівель, то з’ясувати деталі про предмет договору не вдалося через відсутність документів або обмеженість в інформації щодо деталі закупівлі.

Наприклад, Шацька селищна рада закупила меблі у кількісті 88 штук за 119 тис. 280 гривень. Однак не зрозуміло, чи це є комплектом, чи загальною кількістю предметів. У коментарі «Конкуренту» вказали, що договір стосується не лише парт та стільців, а й інших меблів. Додають, що ціна за комплект становить 1350 гривень без ПДВ. На питання щодо того, чому вибрали цього ФОПа аргументують, що шукали, де дешевше.

Підприємець, з яким уклали договір – Михайло Воробйов, зареєстрований наприкінці червня 2018 року. Його основним видом діяльності є «Роздрібна торгівля книгами в спеціалізованих магазинах». Однак серед додаткових – неспеціалізована оптова торгівля, що дозволяє торгувати асортиментом товарів без будь-якої визначеної спеціалізації.

ВІННИЦЬКИЙ СЛІД

Видання «Наші гроші. Львів» аналізувало розподіл коштів на закупівлю нових комплектів меблів. Розбір показав, що більшість коштів отримує група пов’язаних компаній, які представляють продукцію одного виробника та змагаються між собою. Крім того, однакові меблі для шкіл у містах та селах області чомусь купують з різницею в ціні у 2-3 рази.

«Наші гроші» з’ясували, що велику частку замовлень отримали дві вінницькі компанії: ТОВ «Торговий дім «Аншар» та ТОВ «Мірос Груп». Ці фірми фігурують і у волинських тендерах.

У червні аукціон із закупівлі 1110 комплектів (стіл та стілець) проводив відділ освіти Камінь-Каширської РДА.

Змагалося лише два учасники: ТзОВ «Торговий дім «Аншар» та ФОП Шеманська В. С. Переміг «Аншар», який запропонував 1 млн 196 тис. 136 гривень, тобто 1077,6 грн за комплект з ПДВ.

Обидва учасники – із Вінницької області. Вони стикалися у торгах в різних областях України станом на 4 грудня п’ять разів і щоразу були лише двома учасниками. У трьох випадках вигравав підприємець, в одному «Аншар», ще одного разу була дискваліфікація обох учасників.

У технічному описі до документів, які подала на лот щодо камінь-каширського замовлення підприємець Шеманська, зазначено, що виробником її продукції є ТОВ «ТД «Аншар».

Тобто, підприємець продає продукцію свого конкурента під час торгів. І під час аукціону, починаючи з початкової ціни, «конкуренти» не змінили жодного разу за три раунди свою пропозицію.

Відділ освіти, молоді та спорту Горохівської РДА теж купував комплекти: 611 комплектів стільців та парт.

Під час аукціону змагалися ТОВ «Мірос Груп», ФОП Буренкова Ірина та ПМП «Геліка». Точніше, «Геліка» з початкової позиції свою ціну не знижала, одразу поставивши найвищу. Змагалися два інші гравця. Якщо поглянути на долучену документацію «Геліки», можна помітити, що відсутні низка документів, які прикріплюють учасники у подібних закупівлях. Тож, навіть припустивши, що цей гравець виграє, тендерний комітет, ймовірно, відхилив би його пропозицію.

Виграшну ціну зрештою запропонувало ТОВ «Мірос Груп» – 599 тис. 391 гривень. Тобто, 981 гривень за комплект. «Мірос Груп» – теж із Вінниці, молода компанія, заснована у 2017 році. У своїх документах для участі в тендері вказує санітарні висновки на продукцію, що видана «Аншару», залучення працівників торгового дому тощо.

Загалом вона у понад 20 лотах була суперником із ТД «Аншар». В 11 – з «Гелікою», яке теж… із Вінницької області. Засновник «Геліки» – один із колишніх засновників «Аншару». 

Щодо підприємця Буренкової, яка зареєстрована в Луцьку, то меблі цього підприємства є харківського виробника «АНТ ПРОМ», що зазначено в документації. Тобто, в ситуації, коли бодай два учасники тендеру представляють інших виробників – є пониження цін.

ВИГРАЛИ І ПЕРЕДУМАЛИ

ТОВ «Торговий дім «Аншар», яке власне є саме виробником меблів, на час підготовки матеріалу брало безпосередньо участь у 5 закупівлях на Волині.

Один із найбільших тендерів – від відділу освіти Маневицької РДА, про який ми згадували раніше. Закупівля – 530 комплектів. Змагалися ТзОВ «ТД Аншар» (Вінниця, виробник), ТОВ «Розком» (Київ, виробник), ТзОВ «Компанія «Гамаюн» (партнер ПМП «Геліка»), ТзОВ ГК «Пріорітет» (партнер "Аншару"). Під час аукціону «Пріорітет», «Розком», «Гамаюн» взагалі не понижали ціну, «Аншар» понизив один раз.

Однак, і «Аншар», і «Розком» відмовляються від ухвалення угоди, пояснюючи це помилковою ставкою. Перемогу отримує "Компанія «Гамаюн»". Ця фірма, статутний капітал якої лише 1 тисяча гривень, була суперником «Розкому» та «Мірос груп» на час написання матеріалу понад 40 разів, МПП «Геліка» – понад 60. Тобто, в боротьбі компанії зустрічаються не вперше. У документах щодо санітарної відповідності вони вказують, що виробником меблів є МПМ «Геліка». 

Зв’язок між «Гелікою» та «Аншаром» теж є. Один із колишніх засновників «Аншару» – Анатолій Шаманський – є керівником ПМП «Геліка». Та і на офіційному сайті торгового дому йдеться про меблеву фабрику «Геліка».

В іншому тендері у тому ж Маневицькому районі, – змагаються «Аншар», «Мірос Груп» та «Компанія «Гамаюн». Пониження цін немає. Переможцем є «Аншар», який відмовляється від угоди через допущення помилки в прорахунках. Виграє – «Мірос груп». Нагадаємо, що це партнер «Аншару», що вказано у прикріплених документах.

Юристка Громадської ініціативи «За чесний тендер» Мирослава Примак коментує: «Ситуації, коли між учасниками торгів є зв’язки через засновників/власників, сталі договірні відносини, поєднані з такою поведінкою як відсутність змагальності в ціні під час аукціону, добровільна відмова від підписання договору після визнання учасника переможцем на користь наступної пропозиції, «технічна» участь в процедурі закупівлі тощо, можуть свідчити про так звану «змову» між суб’єктами господарювання.

Якщо доведеться знайти спільні риси в поданих пропозиціях вказаних вище учасників, то можна сміливо подавати скарги на таких учасників до антимонопольного комітету, аби вони перевірили їх на наявність/відсутність антиконкурентних узгоджених дій. Такі дії караються українським законодавством, адже посягають на економічну конкуренцію, спотворюють результати торгів. Вказані суб’єкти господарювання ризикують бути позбавлені три роки брати участь у процедурах закупівель, а також сплатити штраф».

ПІШЛИ В СЛІПУ

Заплутанішу ситуацію бачимо у Старовижівському районі. Тут тендер був проведений як переговорна процедура. Це законна процедура, якщо замовник вже двічі проводив тендер за аналогічних умов і через відсутність претендентів не було змоги провести торги.

І це би замовник мав вказати в обґрунтуванні застосування процедури. Однак, в тексті йдеться про геть інший предмет – закупівлю класу біології, яку проводила Ічнянська РДА.

Ми знайшли ще два тендери, який проводила РДА до застосування цієї переговорної процедури. Тендерна документація першого та другого містить інші цифри щодо кількості предметів закупівлі і навіть одного з предметів закупівлі, аніж в укладеному договорі. 

Хто ж такі переможці тендеру? ТзОВ «Олві ЛТД», заснована 8 червня 2018 року. На час укладання договору їм ледве виповнилося два місяці. Вони із Вінниці і серед засновників вказана підприємець Шеманська Валентина Сергіївна.

Юристка Громадської ініціативи «За чесний тендер» Мирослава Примак зазначає, що замовник справді допустився помилки під час оприлюднення інформації. Однак підстава для укладення договору за переговорною процедурою була.

«В переговорній процедурі за таких підстав не можна змінювати предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації. Зміна кількості меблів, виключення з переліку одного з видів меблів, а також збільшення очікуваної вартості предмета закупівлі не підпадає прямо під ці обмеження. Однак, не виключено, що очікуваної вартості в 447 тис. не вистачало на закупівлю того переліку та кількості меблів, тому й ніхто не прийшов на відповідні торги».

ЗАПЛУТАЛИСЯ В ЦИФРАХ

Управління освіти Ковельської міської ради торги щодо закупівель оголошувало двічі. Під час першого разу предмет закупівлі та початкова ціна не відрізнялися. Мова йде про 1170 штук столів та 1170 стільців. Очікувана вартість – 1,17 млн гривень.

Під час першого тендеру був лише один претендент. Це ТзОВ «Люкс Сервіс», остаточна пропозиція якого була 1 мільйон 152 тисячі 684 гривні.

У другому тендері за тих же умов пропозицій не було узагалі.

Тож замовник застосував переговорну процедуру. І уклав угоду про купівлю меблів з ТзОВ «Люкс Сервіс». У пояснені управління зазначило: «З метою забезпечення учнів меблями, прийняте рішення провести переговорну процедуру закупівлі, при цьому предмет закупівлі його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасників не відрізняються від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації».

Однак умови закупівлі таки мають відмінності. Зокрема, у кількісному складі. Адже в договорі зазначена інша сума – 1017 штук столів та стільців. Сума угоди – 1 млн 169 тисяч 550 грн.

***

Показані вище факти, як то відсутність зміни ціни під час торгів, пов’язаність між собою підприємств, дають лише привід для припущень та сумнівів щодо конкурентної боротьби під час торгів.

Під час підготовки матеріалу використано інформацію ресурсу Youcontrol, Clarity-Project, Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Матеріал підготовлено в рамках проекту «Сприяння прозорості влади у Західній Україні, що реалізовується ГО «РЦСП», за фінансової підтримки NED.

ЧИТАТИ ТАКОЖ: Скільки грошей "закатують" у двори Луцька?

Надрукувати
мітки:
коментарів
03 червня 2019
15:05
15 березня 2019
20 січня 2019
05 січня 2019
24 вересня 2018
15 вересня 2018
14 вересня 2018
13 вересня 2018
19:30
07 вересня 2018
29 серпня 2018
28 липня 2018
09 липня 2018
23 червня 2018
01 квітня 2018