Поділитись:

Держфінансування і обмеження політичної реклами: позиція партій на Волині

Четвер, 27 грудня 2018, 12:50

Наскільки позитивно чи негативно вплинуло державне фінансування партій на організаційну спроможність та як партії ставляться до обмеження чи заборони політичної реклами, з'ясували представники Громадянської мережі ОПОРА під час інтерв'ю з керівниками місцевих осередків політичних партій на Волині, які проводилися протягом листопада-грудня 2018 року.

Участь в інтерв’ю погодилися взяти керівники сім місцевих осередків політичних партій, зокрема: голова Волинського обласного осередку політичної партії «Громадський рух «Народний контроль» Павло Данильчук, голова Волинського обласного осередку політичної партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» Іван Мирка, голова Волинської обласної організації політичної партії «Громадянська позиція» Сергій Чуріков, голова Волинського обласного осередку політичної партії «Об’єднання «Самопоміч» Юлія Вусенко, голова Луцької міської організації політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» Ірина Чебелюк, заступник голови Волинської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Свобода» Микола Федік, голова виконавчого комітету Волинської обласної організації політичної партії «Народний фронт» Андрій Бокоч

Державне фінансування партій

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання і протидії політичній корупції» від 8 жовтня 2015 року передбачає запровадження щорічного державного фінансування статутної діяльності політичних партій, на підтримку виборчих списків, яких під час останніх позачергових виборів народних депутатів України 2014 року в єдиному загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі було подано не менше п’яти відсотків дійсних голосів виборців за умови подання ними передбачених законом документів, звітів про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру.

Державне фінансування політичних партій, як відомо, було запроваджено з метою посилення рівня фінансової, організаційної та кадрової спроможності партій, зниження рівня залежності партій від великих донорів, зменшення рівня корупції в політиці, переорієнтації діяльності партій з постійного пошуку джерел фінансування на внутрішньопартійний розвиток, створення умов для чесної та вільної політичної конкуренції.

Представники Громадянської мережі ОПОРА запитали у керівників місцевих осередків політичних партій на Волині, як, на їхню думку, вплинуло державне фінансування партій на організаційну спроможність партій. Відповідаючи на це питання, представники волинських осередків партій переважно позитивно оцінили запровадження державного фінансування партій.

Павло Данильчук: 

«Будь-які кроки, націлені на обмеження впливу олігархів на політичні партії та на зниження рівня корупції в державі, вважаю позитивними. Це ж стосується і державного фінансування політичних партій».

Іван Мирка:

 «Державне фінансування партій – це великий позитив. Це хороший приклад, який показує, що Україна рухається до європейської моделі керування державою. Кожна партія має свої цінності, свої пріоритети, свій шлях. Якраз завдяки державному фінансуванню партії мають можливість розбудовувати свою структуру, збільшувати свій вплив в державі. Це той ресурс, завдяки якому партії мають можливість не лише існувати на папері, але й розвиватись. Це, разом з тим, та можливість, яка дозволяє збалансувати сили тих партій, які є активними, без використання адмінресурсу та інших технологій».

Сергій Чуріков: 

«Якщо говорити про державне фінансування політичних партій, то тут можна говорити як про позитивні моменти, так і про негативні. Наприклад, якщо політична сила є непарламентською, то суттєво програє парламентським у цьому напрямку, зокрема щодо доступу до ЗМІ. Натомість, якщо говорити про можливість зниження політичної корупції, то в цьому напрямку державне фінансування працює на користь».

Юлія Вусенко: 

«Державне фінансування політичних партій однозначно позитивно вплинуло. Виборець може промоніторити, куди пішли його кошти. Партії, які не могли раніше собі цього дозволити, зараз можуть профінансувати офіс та оплату праці працівників. А це дуже важливо для розбудови політичної партії».

Ірина Чебелюк: 

«Державне фінансування буде не зайвим, оскільки з’являється нормальна політична конкуренція. В кожній державі повинна бути політична конкуренція, різноманіття політичних партій, змагання принципів та ідей. Втім, якщо враховувати ті процеси, які в нас відбуваються в державі, фінансування партій з державного бюджету у виборців викликає негатив. Тому ці кошти потрібні на підтримку партій, але в нинішній ситуації це питання є дискусійним».

Микола Федік: 

«Є дві сторони медалі. Сказати, наскільки воно позитивно вплинуло, я в принципі не можу, бо ВО «Свобода» це жодним чином не стосується. Єдине, що ми від нього маємо – фінансові звіти ми подаємо так, як і всі інші партії. А як відбилося на діяльності політичних партій, мені важко сказати. Це треба у них запитувати. Загалом, будь-яка річ, яку застосовують для унеможливлення впливу олігархічного бізнесу на формування порядку денного в державі, тобто впливу на політичні партії, є позитивною. Треба щоб партії були самодостатніми. Тобто сама ідея забезпечити фінансову незалежність без впливу фінансових груп є правильною. Але наскільки це позитивно використовується партіями – важко сказати».

Андрій Бокоч: 

«Я вважаю, що державне фінансування партій позитивно вплинуло на розбудову партій – це європейський світовий приклад, коли держава фінансує партії, які пройшли в парламент. На даний момент у нашої партії у кожному районі створена приймальня,  там є працівник, який приймає звернення, опрацьовує, спілкується з громадськістю. Працюють вони практично в щоденному режимі».

Обмеження політичної реклами

Політична реклама відповідно до законів України «Про вибори Президента України», «Про вибори народних депутатів України» та «Про місцеві вибори» визначається як форма передвиборної агітації. У цих законах визначається порядок використання політичної реклами кандидатами, визначаються строки її використання, обмеження щодо змісту та строків. Натомість, використання політичної реклами у міжвиборчий період детально не регулюється ні законом «Про рекламу», ні іншими законодавчими актами. У зв’язку з цим, в Україні все більшої популярності набирає обговорення питання щодо можливості обмеження чи заборони політичної реклами.

Зважаючи на актуальність питання ОПОРА запитала у керівників місцевих осередків політичних партій на Волині про їхнє ставлення до заборони чи обмеження політичної реклами в період виборів та у міжвиборчий період. Думки партійців з цього питання розділились.

Павло Данильчук: 

«Питання є дискусійним. Забороняти політичну рекламу однозначно не треба. Щодо обмеження, то так, у законодавстві повинні бути визначені чіткі рамки, які врегулюють ситуацію із засиллям політичної реклами. Також повинна бути передбачена жорсткіша відповідальність за поширення «брудної» реклами з елементами «чорного піару».

Іван Мирка: 

«Я взагалі проти заборон. Вони не діють. Спочатку потрібно піднімати рівень відповідальності, тоді почнуть діяти заборони. Тому, на мою думку, станом на зараз забороняти чи обмежувати політичну рекламу і агітацію в будь-яких формах не потрібно».

Сергій Чуріков: 

«Я б обмежив рекламу на телебаченні та зовнішню рекламу. Це дуже дискусійне питання, бо, з іншого боку, може обмежити добросовісних кандидатів. Бо коли ми знаємо, що є приватні телеканали, де можуть «своїх» кандидатів запрошувати на різні ефіри та телешоу. Це, фактично, теж реклама, хоча і без офіційних рекламних роликів. Немає відповідних норм, щоб це врегулювати. А будь-які норми не працюють за відсутності верховенства права. Ми придумаємо найкращий закон, але він не працюватиме, бо норми не виконуються. Але є напрямок, куди треба рухатися – однозначно обмежувати дороговартісну рекламу, збільшувати термін агітації, бо це європейські норми. Це нормально, коли людина, яка балотується на посаду міського голови, має півроку, щоб донести свою позицію – походити, порозказувати тощо».

Юлія Вусенко: 

«До обмеження політичної реклами ставлюсь позитивно. Потрібно обмежувати політичну рекламу. Це така практика, до якої має прийти Україна. Реклама впливає на виборчий процес. Олігархічні групи через політичну рекламу «зомбують» певну частину населення, маніпулюють виборцями. Якщо людині постійно подавати одну і ту саму інформацію, вона «купується» на гарну картинку, не вникаючи в глибинну суть повідомлення».

Ірина Чебелюк: 

«Звісно, засилля реклами дратує виборців. Політична реклама має бути, але має подаватись дозовано. Якщо говорити про нашого лідера – вона відома. Але політикам потрібно завжди про себе нагадувати, щоб не випадати із політичного простору. Ми періодично інформуємо виборців про діяльність міського чи обласного осередку партії. Інформацію потрібно доносити різноманітну, щоб у виборців не складалось враження, що партія складається лише з лідера. Тому реклама має бути, але вона має бути в розумних кількостях».

Микола Федік: 

«Будь-який процес просто має бути врегульований. Те, що у нас рекламу розміщують без концепції – факт, у нас білборд на білборді. Просто у цій сфері треба навести лад – визначити, скільки може бути таких площин, їхня насиченість. По-друге, щоб обмежити політичну рекламу треба обмежити кількість фінансів, які можуть бути використані партіями на відповідну виборчу кампанію, тобто встановити межу по витратах на кампанію, інакше ми це питання не врегулюємо».

Андрій Бокоч: 

«Заборонити політичну рекламу можемо, але хто від цього виграє. Якщо візьмемо до уваги місцеві ЗМІ, то вони нормально заробляють під час виборчих перегонів для себе на майбутній рік. Що стосується телеканалів, то я вважаю, краще нехай рекламують кандидатів, ніж якийсь алкоголь чи ще щось. Тут треба якось раціональніше підходити. Щоб реклами було менше, треба, щоб вона була дорожчою. Але, з іншого боку, олігархи зможуть собі дозволити будь-яку ціну заплатити. А от молоді партії – сумнівно. Я думаю, що  в законодавстві потрібно більше уваги приділити особистим зустрічам кандидатів в депутати. Потрібно прописати чіткі механізми і розвивати цей напрямок агітації. А від політичної реклами ми нікуди не дінемось».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Тимошенко і Порошенко стали лідерами президентського антирейтингу на Волині (соцопитування)

Надрукувати
мітки:
коментарів