Поділитись:

Три причини, чому вартість проїзду в Луцьку треба підвищувати

Понеділок, 04 березня 2019, 14:00

На дворі вибори і політики щедро поливають нас елеєм популістичних обіцянок. Хтось обіцяє знизити ціну на газ вдвічі, хтось - швидко закінчити війну на Донбасі. Ми часто забуваємо, що ці ж політики обіцяли, будучи в опозиції, та що робили, прийшовши до влади. Тому цей текст для людей думаючих. Тих, хто не ведеться на пустопорожні обіцянки політиків і здатен ввімкнути критичне мислення.

Зараз у Луцьку вчергове заговорили про здорожчання вартості проїзду в маршрутках. Майже всі говоритимуть, що підвищення не на часі, цього робити не можна і тому подібне. Ми ж хочемо розповісти про непопулярні, але правдиві речі, чому проїзд у луцьких маршрутках піднімати треба.

1. Суттєво зросла вартість пального

Вартість квитка не береться зі стелі. Спочатку перевізники подають свої розрахунки за кожним маршрутом в міську раду. Там їх аналізують та узагальнюють. Вартість кожного маршруту є різною, тому чиновники виводять середнє значення та подають на затвердження в міський виконком. Там ухвалюють рішення про граничну вартість проїзду в транспорті. "Граничну" – означає, що вона може бути нижчою, але не вищою, за ту межу, яку встановила влада.

Як взагалі відбувається обрахування тарифу? Перевізники беруть усі витрати, необхідні для перевезення пасажирів, додають туди 10% рентабельності та ділять на пасажиропотік. Чим більше пасажирів на маршруті - тим дешевше можна провезти одну людину.

Що входить у витрати? Багато компонентів, зокрема: паливо, мастильні матеріали, шини, акумулятори; оплата праці водіїв та нарахування на неї; амортизація автобусів; витрати на техобслуговування та ремонт, адміністративні витрати та інші.

Якщо узагальнити всі маршрути у Луцьку і порахувати структуру собівартості перевезень, то найбільш витратними складовими є: паливо (47%), технічне обслуговування та ремонт (19%) та зарплата водіїв з нарахуваннями (10%).

Востаннє проїзд у луцьких маршрутках піднімали у травні 2018 року. Тоді в тариф заклали вартість дизельного пального на рівні 23 грн/л , хоча цінники на АЗС показували 27 грн/л.

Як змінилися ціни за цей час на українських АЗС? Станом на 1 березня 2019 року вартість одного літра дизпалива в середньому можна було купити за 28,33 грн. Тобто різниця в ціні пального, закладена в старий тариф, складає 5 гривень 33 копійки. А якщо вартість пального – це майже половина вартості квитка, то це автоматично означає, що вартість проїзду можна сміливо піднімати на 2,5 гривні.

І треба пам'ятати, що окрім палива є й інші статті витрат, за якими цінник також поповз угору.

Дані сайту minfin.com.ua><span class=Дані сайту minfin.com.ua

2. Сусіди підняли ціни

Щоб не бути голослівним, завжди можна подивитися, що роблять сусіди.

Із 1 січня 2019 року вартість проїзду в Рівному склала 6 гривень. Причому перевізники вимагали встановити мінімальний тариф на рівні 6,4 гривні.

Із 1 лютого 2019 року вартість проїзду в автобусах у Львові склала 7 гривень. При цьому львівські перевізники заявляли, що обґрунтований тариф складає 8,21 грн.

У Житомирі, перевізники кажуть, що вартість проїзду має становити від 7 до 12 гривень на окремих маршрутах.

В ряді обласних центрів (Вінниця, Запоріжжя, Дніпро, Суми, Херсон), тариф на окремих маршрутах вже становить 6, 7, а то й 8 гривень за одну поїздку.

Отож бачимо, що здорожчання пального штовхає місцеву владу по всій Україні переглядати вартість проїзду в міських автобусах.

3. Різномаїття маршрутів

У Луцьку доводиться часто чути про те, що перевізники не випускають достатню кількість автобусів на маршрут. Влада взагалі скасовує окремі нерентабельні маршрути, адже не може знайти дурня, який би їздив закапелками, перевозячи повітря.

А що би ви робили на їх місці? Чи готові би ви були купити щось за 6 гривень, а потім витрати свій час, щоб продати за 5? Тільки чесно!

Так ось, перевізники теж не хочуть працювати собі в збиток.

Тому, якщо лучани хочуть мати різні маршрути і добиратися в усі куточки міста без пересадок, треба визнати, що сьогоднішній тариф на перевезення занизький. Хочемо ми того, чи ні.

Замість висновків

У Луцьку місцева влада вже ініціювала процедуру перегляду тарифу на маршрутні перевезення. Пропонують його встановити на рівні 6 гривень за одну поїздку. Люди невдоволені. Але найцікавіше, що перевізники невдоволені теж. Адже така ціна дозволяє їм лише вийти на рівень самоокупності, а не на прогнозований рівень рентабельності.

І тут потрібно шукати компроміс. Адже вміння домовлятися не завжди вистачає нашому суспільству.

Дмитро УРБАН

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 

Надрукувати
мітки:
коментарів