Поділитись:

В Україні виробляють 200 літаків щорічно. Чому про це ніхто не знає?

Субота, 01 червня 2019, 02:53

В Україні випускають літаки, які літають по всьому світу – від Австралії до Чилі. І це не Антонов. Як в країні відроджується ринок авіабудування

За п'ять років український авіагігант Антонов не випустив жодного серійного літака. За цей час в Україні встигла сформуватися нова галузь –мале авіабудування. Українські приватні конструктори і компанії успішно проектують, виробляють і продають майже дві сотні ультралегких літаків на рік, які літають по всьому світу.

LIGA.net розбиралася, як зароджується новий ринок і скільки на ньому можна заробляти.

Своя ніша

Українська компанія Аеропракт 25 років виробляє надлегкі двомісні літаки, масою до 600 кг. Сьогодні більше тисячі машин літають по всьому світу – від Австралії до Чилі.

На початку 1990-х вихідці з концерну Антонов, конструктори Юрій Яковлєв і Олег Литовченко створили виробництво авіамашин фактично в гаражі. Перший серійний літак злетів у небо в 1993 році. У 90-ті компанія "набивала руку", напрацьовувала базу і випускала по кілька літаків у рік.

Зараз у Аеропракт є виробничий майданчик в Києві на 2000 м кв, аеродром Наливайківка і 80 співробітників.

Розширити виробництво в кінці 2000-х допоміг приватний інвестор з ОАЕ, який в обмін на частку в компанії проінвестував будівництво додаткового ангара і покупку устаткування. На той час компанія випускала 24 літаки на рік і вже приносила прибуток.

У 2018 році Аеропракт випустив рекордну у своїй історії кількість літаків – 96 одиниць, а річний обіг наблизився до 5 млн євро. Обсяги виробництва Аеропракт – це 5% від річного обсягу світового ринку таких літаків. Всього за свою історію український виробник випустив 1100 літаків.

Що виробляють і з ким конкурують

Компанія спеціалізується на виробництві ультралегких двомісних високопланів. У лінійці дві базові моделі: класичні "ультралайти" А-22 і А-32, які розділені на дві підмоделі з різною злітною вагою.

Літаки оснащуються двигунами Rotax, заправляються звичайним автомобільним бензином і можуть пролітати відстань в 1100 км зі швидкістю до 180 км / год.

"Перш за все робимо іграшки для задоволення, які застосовуються в основному на ринку розваг. Окрім приватних потреб, застосовуються в льотних школах, змаганнях, в сільському господарстві", – пояснює Яковлєв.

У чому перевага? "Ми недарма сконцентрувалися на двомісних літаках – робимо те, що затребуване і купується", – пояснює Яковлєв.

Для переходу в наступний клас – виробництва чотиримісних, більш потужних і продуктивних машин, потрібні інвестиції на рівні кількох мільйонів євро, складна процедура сертифікації і технологія.

У цьому сегменті велика конкуренція, відповідно і вищі ризики. Тут лідирують визнані в усьому світі гегемони – американські Cirrus, Cesna і Piper. Тому в Україні чотиримісні літаки і бізнес-джети поки серійно не випускають.

Де літають українські літаки

Лідер продажів – Австралія, ​​там літає 220 літаків Аеропракт. В Австралії їх використовують в основному для випасу тварин в преріях.

Близько 50% літаків компанії продається в країни Євросоюзу – приватним особам і в льотні школи.

Європейські лідери продажів – Іспанія, Франція. У Німеччині компанія друга за обсягами продажів (20 літаків) в своєму класі після місцевого виробника.

Лідери продажів в Латинській Америці – Бразилія, Чилі, Аргентина.

По Європі літаки доставляються фурами, через океан – кораблями.

З 2014 року компанія не продає літаки в Росію, на яку припадало 15% всіх продажів. "Економічна війна Росії проти України почалася ще в 2012 році. Майдан тут ні до чого – були цілеспрямовані дії проти України ще до нього", – каже Яковлєв.

В Україні такі літаки теж продаються погано – в рік 2-3 одиниці. Один навіть використовувався в зоні АТО для забезпечення завдань розвідувальних підрозділів.

Проблема в складній процедурі сертифікації. Крім того, український сертифікат не визнається за кордоном, а ємності місцевого ринку недостатньо, щоб окупити витрати на розробку і виробництво літака. Ще одна складність – відсутність необхідної інфраструктури, в першу чергу аеродромів.

Щоб обійти сертифікацію і продавати свої літаки в Україні, їх пропонують клієнтам у вигляді набору. Такі літаки вважаються аматорськими і називають експериментальними. На них не можна возити пасажирів і використовувати в комерційних цілях, тому не потрібно додаткових дозволів. "По суті, це конструктор, який комплектується після покупки", – говорить Яковлєв.

В Європі сертифікація проходить набагато простіше. У деяких країнах досить гарантій виробника про те, що літак надійний і безпечний.

"Наприклад, для виходу на ринок Німеччини ми провели в польському авіаційному інституті дослідження на вібрації в польоті і безпосередньо в Німеччині дослідження на міцність і льотні випробування. Таким чином вартість сертифікації надлегкого літака обійшлася в 20 000 євро", – говорить Яковлєв.

Скільки коштують

В Європі літаки Аеропракт продаються за ціною від 50 000 євро. В зарубіжних аналогів ціна починається від 100 000 євро.

Експериментальні дешевше. Вартість такого конструктора від українського виробника Аерос без двигуна близько 10 000 євро, з мотором і складанням –близько 30 000 євро.

Вартість нових 4-8 місцевих літаків Cirrus, Cesna і Piper стартує від 300 000 євро.

Як продаються літаки

У Аеропракт по всьому світу декілька десятків представників-дилерів. Як правило дилерами стають клієнти, які колись купували літаки для себе.

"Щоб залишатися дилером, умови дуже прості: представник повинен продати обумовлену кількість літаків в своєму регіоні", – говорить Яковлєв.

Цього року Аеропракт приступає до розробки низькоплана (літак з низькорозташованим крилом) і запускає нові виробничі потужності біля аеродрому – існуючих недостатньо для поточних обсягів.

"Після початку війни в 2014 році ми залишилися практично без замовлень. Зарубіжні замовники боялися втратити передоплату. І зараз ситуація в зв'язку зі зміною влади і поганими новинами з України теж викликає побоювання за кордоном. Це не додасть нам замовлень. Думаю, в цьому році продамо менше, ніж в 2018-му ", – прогнозує Яковлєв.

Хто ще випускає літаки в Україні

У Херсоні працює представництво німецької компанії Флайт Дизайн. Українська компанія забезпечує складання, а літаки продаються по всьому світу з шильдом "Зроблено в Німеччині".

До недавнього часу компанія була лідером з виробництва легких двомісних спортивних літаків у всьому світі, випускаючи близько 200 літаків на рік. Зараз, за ​​словами Яковлєва, Херсон випускає 50-60 літаків на рік.

Компанія Аерос спеціалізується на парапланах, дельтапланах, мотодельтаплані і легких літаках (у вигляді наборів). Виробник реалізував в минулому році близько 50 наборів і таку ж кількість решти техніки.

У Броварах з 2014 року розробляється 5-місний моноплан ЛА-50 ANG Patriot UA. Підприємство має проектно-конструкторський підрозділ і аеродром. Компанія поки не виробляє літаки серійно, допрацьовує створені прототипи і бере участь у виставках.

Ще одна компанія з Броварів Softex-Aero, яка спеціалізується на виробництві вертольотів, розробила чотиримісний легкомоторний літак V-24, який може розганятися до 250 км / год. У компанії вже є сертифікат і йде пошук потенційних покупців.

Перспектива

Лідер в класі ультралегких двомісних літаків, в якому працюють українські авіаконструктори – італійська Tecnam, яка розробляє літаки з другої половини 40-х років ХХ століття. У 2018 році італійці випустили 120 літаків цього класу. На другому місці словенський Pipistrel, Аеропракт – третій. Третій в світі.

"Українські літаки не найшвидші і не найекономніші, але надійні і дешевші за конкурентів, – розповідає власник компанії Challenge Aero Сергій Нікіфоров. – У Аеропракт літаки розганяються до 180 км / год. Це тихоходи. На таких машинах добре вчитися, політати навколо аеропорту. Але з погляду виконання польотів з точки А в Точку Б, на більш серйозні відстані вони не дуже ефективні".

Той же Pipistrel на аналогічних за характеристиками двигунах Rotax виробляє літаки, які здатні розганятися до 250 км / год, хоча ціна у Аеропракт і Pipistrel співрозмірна. "Але переваги словенських літаків досягаються якістю планера за тієї ж злітної маси", – говорить Нікіфоров.

Тому українські розробники повинні розширювати продуктову лінійку і знаходити нові ринки, інакше виграти конкуренцію буде складно. Наприклад, за рахунок розвитку напрямку безпілотних літальних засобів або електролітаків.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Ковелі пройшли змагання з авіамодельного спорту

Надрукувати
мітки:
коментарів
11 січня 2020
09 січня 2020
06 січня 2020
27 грудня 2019
22 грудня 2019
29 листопада 2019
23 жовтня 2019
15 жовтня 2019
08 жовтня 2019
04 жовтня 2019
12 вересня 2019
29 серпня 2019
10:10
15 серпня 2019
11:00