В Україні виробляють 200 літаків щорічно. Чому про це ніхто не знає?
В Україні випускають літаки, які літають по всьому світу – від Австралії до Чилі. І це не Антонов. Як в країні відроджується ринок авіабудування
За п'ять років український авіагігант Антонов не випустив жодного серійного літака. За цей час в Україні встигла сформуватися нова галузь –мале авіабудування. Українські приватні конструктори і компанії успішно проектують, виробляють і продають майже дві сотні ультралегких літаків на рік, які літають по всьому світу.
LIGA.net розбиралася, як зароджується новий ринок і скільки на ньому можна заробляти.
Своя ніша
Українська компанія Аеропракт 25 років виробляє надлегкі двомісні літаки, масою до 600 кг. Сьогодні більше тисячі машин літають по всьому світу – від Австралії до Чилі.
На початку 1990-х вихідці з концерну Антонов, конструктори Юрій Яковлєв і Олег Литовченко створили виробництво авіамашин фактично в гаражі. Перший серійний літак злетів у небо в 1993 році. У 90-ті компанія "набивала руку", напрацьовувала базу і випускала по кілька літаків у рік.
Зараз у Аеропракт є виробничий майданчик в Києві на 2000 м кв, аеродром Наливайківка і 80 співробітників.
Розширити виробництво в кінці 2000-х допоміг приватний інвестор з ОАЕ, який в обмін на частку в компанії проінвестував будівництво додаткового ангара і покупку устаткування. На той час компанія випускала 24 літаки на рік і вже приносила прибуток.
У 2018 році Аеропракт випустив рекордну у своїй історії кількість літаків – 96 одиниць, а річний обіг наблизився до 5 млн євро. Обсяги виробництва Аеропракт – це 5% від річного обсягу світового ринку таких літаків. Всього за свою історію український виробник випустив 1100 літаків.
Що виробляють і з ким конкурують
Компанія спеціалізується на виробництві ультралегких двомісних високопланів. У лінійці дві базові моделі: класичні "ультралайти" А-22 і А-32, які розділені на дві підмоделі з різною злітною вагою.
Літаки оснащуються двигунами Rotax, заправляються звичайним автомобільним бензином і можуть пролітати відстань в 1100 км зі швидкістю до 180 км / год.
"Перш за все робимо іграшки для задоволення, які застосовуються в основному на ринку розваг. Окрім приватних потреб, застосовуються в льотних школах, змаганнях, в сільському господарстві", – пояснює Яковлєв.
У чому перевага? "Ми недарма сконцентрувалися на двомісних літаках – робимо те, що затребуване і купується", – пояснює Яковлєв.
Для переходу в наступний клас – виробництва чотиримісних, більш потужних і продуктивних машин, потрібні інвестиції на рівні кількох мільйонів євро, складна процедура сертифікації і технологія.
У цьому сегменті велика конкуренція, відповідно і вищі ризики. Тут лідирують визнані в усьому світі гегемони – американські Cirrus, Cesna і Piper. Тому в Україні чотиримісні літаки і бізнес-джети поки серійно не випускають.
Де літають українські літаки
Лідер продажів – Австралія, там літає 220 літаків Аеропракт. В Австралії їх використовують в основному для випасу тварин в преріях.
Близько 50% літаків компанії продається в країни Євросоюзу – приватним особам і в льотні школи.
Європейські лідери продажів – Іспанія, Франція. У Німеччині компанія друга за обсягами продажів (20 літаків) в своєму класі після місцевого виробника.
Лідери продажів в Латинській Америці – Бразилія, Чилі, Аргентина.
По Європі літаки доставляються фурами, через океан – кораблями.
З 2014 року компанія не продає літаки в Росію, на яку припадало 15% всіх продажів. "Економічна війна Росії проти України почалася ще в 2012 році. Майдан тут ні до чого – були цілеспрямовані дії проти України ще до нього", – каже Яковлєв.
В Україні такі літаки теж продаються погано – в рік 2-3 одиниці. Один навіть використовувався в зоні АТО для забезпечення завдань розвідувальних підрозділів.
Проблема в складній процедурі сертифікації. Крім того, український сертифікат не визнається за кордоном, а ємності місцевого ринку недостатньо, щоб окупити витрати на розробку і виробництво літака. Ще одна складність – відсутність необхідної інфраструктури, в першу чергу аеродромів.
Щоб обійти сертифікацію і продавати свої літаки в Україні, їх пропонують клієнтам у вигляді набору. Такі літаки вважаються аматорськими і називають експериментальними. На них не можна возити пасажирів і використовувати в комерційних цілях, тому не потрібно додаткових дозволів. "По суті, це конструктор, який комплектується після покупки", – говорить Яковлєв.
В Європі сертифікація проходить набагато простіше. У деяких країнах досить гарантій виробника про те, що літак надійний і безпечний.
"Наприклад, для виходу на ринок Німеччини ми провели в польському авіаційному інституті дослідження на вібрації в польоті і безпосередньо в Німеччині дослідження на міцність і льотні випробування. Таким чином вартість сертифікації надлегкого літака обійшлася в 20 000 євро", – говорить Яковлєв.
Скільки коштують
В Європі літаки Аеропракт продаються за ціною від 50 000 євро. В зарубіжних аналогів ціна починається від 100 000 євро.
Експериментальні дешевше. Вартість такого конструктора від українського виробника Аерос без двигуна близько 10 000 євро, з мотором і складанням –близько 30 000 євро.
Вартість нових 4-8 місцевих літаків Cirrus, Cesna і Piper стартує від 300 000 євро.
Як продаються літаки
У Аеропракт по всьому світу декілька десятків представників-дилерів. Як правило дилерами стають клієнти, які колись купували літаки для себе.
"Щоб залишатися дилером, умови дуже прості: представник повинен продати обумовлену кількість літаків в своєму регіоні", – говорить Яковлєв.
Цього року Аеропракт приступає до розробки низькоплана (літак з низькорозташованим крилом) і запускає нові виробничі потужності біля аеродрому – існуючих недостатньо для поточних обсягів.
"Після початку війни в 2014 році ми залишилися практично без замовлень. Зарубіжні замовники боялися втратити передоплату. І зараз ситуація в зв'язку зі зміною влади і поганими новинами з України теж викликає побоювання за кордоном. Це не додасть нам замовлень. Думаю, в цьому році продамо менше, ніж в 2018-му ", – прогнозує Яковлєв.
Хто ще випускає літаки в Україні
У Херсоні працює представництво німецької компанії Флайт Дизайн. Українська компанія забезпечує складання, а літаки продаються по всьому світу з шильдом "Зроблено в Німеччині".
До недавнього часу компанія була лідером з виробництва легких двомісних спортивних літаків у всьому світі, випускаючи близько 200 літаків на рік. Зараз, за словами Яковлєва, Херсон випускає 50-60 літаків на рік.
Компанія Аерос спеціалізується на парапланах, дельтапланах, мотодельтаплані і легких літаках (у вигляді наборів). Виробник реалізував в минулому році близько 50 наборів і таку ж кількість решти техніки.
У Броварах з 2014 року розробляється 5-місний моноплан ЛА-50 ANG Patriot UA. Підприємство має проектно-конструкторський підрозділ і аеродром. Компанія поки не виробляє літаки серійно, допрацьовує створені прототипи і бере участь у виставках.
Ще одна компанія з Броварів Softex-Aero, яка спеціалізується на виробництві вертольотів, розробила чотиримісний легкомоторний літак V-24, який може розганятися до 250 км / год. У компанії вже є сертифікат і йде пошук потенційних покупців.
Перспектива
Лідер в класі ультралегких двомісних літаків, в якому працюють українські авіаконструктори – італійська Tecnam, яка розробляє літаки з другої половини 40-х років ХХ століття. У 2018 році італійці випустили 120 літаків цього класу. На другому місці словенський Pipistrel, Аеропракт – третій. Третій в світі.
"Українські літаки не найшвидші і не найекономніші, але надійні і дешевші за конкурентів, – розповідає власник компанії Challenge Aero Сергій Нікіфоров. – У Аеропракт літаки розганяються до 180 км / год. Це тихоходи. На таких машинах добре вчитися, політати навколо аеропорту. Але з погляду виконання польотів з точки А в Точку Б, на більш серйозні відстані вони не дуже ефективні".
Той же Pipistrel на аналогічних за характеристиками двигунах Rotax виробляє літаки, які здатні розганятися до 250 км / год, хоча ціна у Аеропракт і Pipistrel співрозмірна. "Але переваги словенських літаків досягаються якістю планера за тієї ж злітної маси", – говорить Нікіфоров.
Тому українські розробники повинні розширювати продуктову лінійку і знаходити нові ринки, інакше виграти конкуренцію буде складно. Наприклад, за рахунок розвитку напрямку безпілотних літальних засобів або електролітаків.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Ковелі пройшли змагання з авіамодельного спорту
У Луцьку шукали гламурну власницю «золотої» соски (фото)
Луцький священник УПЦ «МП» зробив пропозицію «матушці» в піцерії після 23 років шлюбу
Скільки треба відкладати, щоби купити однокімнатну квартиру в Луцьку
Зарплата, гаражі та авто: що у декларації голови Волиньради Григорія Недопада
На Волинь переїхав завод із виробництва олії з Харківщини (відео)