Поділитись:

Супрун спростувала міфи про "страхову медицину" та "генетичні відмінності хвороб"

Вівторок, 30 липня 2019, 05:36

В.о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун вважає, що з приходом нової команди у міністерство не повинна змінюватися державна політика.

Політики регулярно змінюються, але впровадження обраної державної політики має тривати. Старт з нуля з приходом кожного нового міністра – одна з причин, чому бажані зміни не відбулися раніше. Тому коли у 2016 році ми прийшли в Міністерство, то взяли стратегію, яку готували експерти до нас і почали її втілювати, – написала очільниця МОЗ у Facebook. 

Супрун наголосила на  інтерв'ю у ЗМІ радника Президента з питань охорони здоров’я Михайла Радуцького.

"Нещодавно радник Президента з питань охорони здоров’я Mihail Radutsky дав розлоге інтерв’ю газеті “Ваше здоров’я”, яка, до речі, належить родині Загоріїв (власникам одного з найбільших фармацевтичних бізнесів в Україні). Вдячна Михайлу за можливість укотре нагадати українцям про вже втілені командою Міністерства охорони здоров'я України зміни та спростувати поширені міфи і маніпуляції, якими переповнений згаданий матеріал", – написала Супрун. 

Очільниця зазаначила, що були названі деякі міфи та неточності у розповіді Михайла. 

Міф 1.

 “Тож найперше, що має бути і неодмінно буде зроблено, – це затвердження національної стратегії розвитку системи охорони здоров’я. У ній буде чітко розписано, що слід виконати в перший, п’ятий, десятий рік”.

Національна стратегія реформування системи охорони здоров’я в Україні на період 2015–2020 років вже існує і затверджена. 

Спочатку ми понад рік боролися за прийняття закону “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення”. Саме з його прийняття розпочалося системне впровадження трансформації медичної системи.

Ми розпочали зміни на рівні сімейної медицини і цей етап трансформації практично завершено. На черзі зміни в поліклініках та лікарнях. Протягом цього року триває підготовка, а з 2020 заклади, що надають спеціалізовану медичну допомогу також почнуть працювати за новими принципами. 

МІФ 2.

 “Протоколи інших країн можна брати за основу, але їх обов’язково потрібно адаптувати. Адже, скажімо, генетичні відмінності в перебігу тих чи інших хвороб у представників різних рас визначають й особливості їх лікування. Тому протоколи мають бути тільки національними, написаними українською мовою, затвердженими МОЗ і Мінюстом, адаптованими”.

 “...генетичні відмінності перебігу тих чи інших хвороб у представників різних рас” – серйозно?

Ми вже нагадували народній депутатці Ользі Богомолець, що не буває жодних “імунних потреб нації”, а хвороби не знають національних чи територіальних кордонів. Тому жителі будь-якої країни світу можуть заразитися тим самим вірусом кору, поліомієліту або збудником дифтерії. 

Так само з міжнародними протоколами. Такі ґайдлайни – це універсальні алгоритми для лікарів, як призначати лікування пацієнту. Вони створюються медичною спільнотою на основі багаторічних досліджень та пошуків оптимального шляху лікування. Анатомія для українців, американців чи поляків – однакова. Процес перебігу тих чи інших захворювань теж однаковий.

МІФ 3.

 “Також через гальмування розвитку трансплантології держава виділяє шалені кошти на проведення діалізу, який нашим хворим призначають пожиттєво, тоді як в інших країнах – лише на період очікування донорського органа”.

Систему трансплантації не можна побудувати за рік. Зміни в цій галузі відбуваються покроково та системно, але для цього потрібен час.

Вже розроблена та на стадії тестування Єдина державна інформаційна система трансплантації. Окрім цього в Україні з’явилася нова професія – “трансплант-координатор”. Навчання за цією професію вже пройшло 33 людини. 

МІФ 4.

 “Закупівлі ліків однозначно не має проводити МОЗ України – усі скандали навколо роботи Міністерства завжди були пов’язані з цією проблемою. Тому нині, на перехідному етапі, потрібно, аби закупівлями займалося не МОЗ чи міжнародні організації, а державна національна агенція, представники якої відповідатимуть за свої дії чи бездіяльність за українськими законами”.

МОЗ України не проводить закупівлі ліків уже четвертий рік. Окрім того, наприкінці минулого року було створено агенцію – ДП Медичні закупівлі України. Воно відповідатиме за централізовані закупівлі ліків та медичних виробів за державний кошт і вже поступово перебирає на себе цей процес. Це важко не помітити, якщо хоча б мінімально дослідити тему. 

МІФ 5.

 “Ще один парадокс: в Україні з незрозумілих причин заборонено закуповувати ліки in balk. Тоді як в деяких країнах це дозволяють навіть хронічним хворим – вони купують великі упаковки ліків на тривалі терміни лікування, що обходиться їм значно дешевше. У нашій державі такої можливості не мають і лікувальні заклади. Це здорожчує медикаментозне лікування хворих на 10–15 %”.

По-перше, правильне формулювання, про яке згадано вище – "in bulk". По-друге, "in bulk" ніде в світі не продається, бо це незавершене виробництво.

"In bulk" – це будь-який лікарський засіб, призначений для виробництва готового лікарського засобу, який пройшов усі стадії технологічного процесу, крім стадії фасування та/або кінцевого пакування і маркування. А те, про що скоріш за все йшлося в інтерв’ю, це госпітальні упаковки.

В Україні дозволені до застосування виключно зареєстровані лікарські засоби, що пройшли всі стадії виробництва. Зокрема і великі, госпітальні упаковки. Їхнє виробництво залежить від бажання самого виробника, а продаж не заборонена.

МІФ 6.

 “Наразі формується перелік, які державна страхова компанія оплачуватиме 100 %. Сюди обов’язкове увійде лікування онкопаталогії, особливо небезпечних та соціальних інфекцій, орфанних і генетичних хвороб, надання екстреної медичної допомоги (на догоспітальному етапі), можливо, й ургентна стоматологія”.

Національна служба здоров’я України – незалежний технократичний закупівельник медичних послуг для пацієнтів. Служба вже закуповує гарантований пакет медичних послуг на рівні первинної медичної допомоги. 

Так само відбуватиметься і на рівні спеціалізованої. До гарантованого пакету будуть входити планова діагностика, консультації, амбулаторне або стаціонарне лікування, а також екстрена медична допомога.

Не будуть оплачуватися немедичні послуги (покращені умови перебування в лікарні, довідки, масажі, бальнеологія), медичні послуги без направлення лікаря, стоматологія (окрім дитячої та екстреної), щеплення поза національним календарем щеплень, а також планова діагностика, консультації, амбулаторне або стаціонарне лікування без направлення лікаря.

Що варто знати про медичне страхування: 

МІФ 1.

”У програмі Президента України передбачені механізми, як отримати додаткові кошти на охорону здоров’я, не збільшуючи податків. Бо неприпустимо фінансувати її за принципом «скільки коштів є, стільки й поділили на душі населення» (як це робили за нинішніх реформ)”.

 Так робили не за “нинішніх реформ”, а за весь час існування системи Семашка. І внаслідок трансформації системи охорони здоров’я повністю змінюється ця система. Коментувати тезу про додаткові кошти не збільшуючи податків навіть не починатиму.

МІФ 2.

”Найприйнятнішою для нас є система Бісмарка, яка передбачає солідарну відповідальність держави і пацієнта”.

 Сподіваюсь, що у нової команди ще з’являться “молодші” орієнтири, ніж Бісмарк.

МІФ 3.

”Міністром охорони здоров’я в Україні має стати не публічна особа, не політик, а кваліфікований менеджер, виконавець, який 90% свого часу витрачатиме не на спростування фейків, а на реалізацію державної політики у сфері охорони здоров’я.”

Хто б не став міністром охорони здоров’я в Україні за наявного стану справ – їй чи йому прийдеться спростовувати фейки через некомпетентність, необізнаність чи свідому брехню людей, яких вважають експертами і запрошують на інтерв’ю. Довгий час на цій брехні наживались і продовжують наживатись недобросовісні люди. А кваліфікований менеджер завжди знайде час для боротьби з такою загрозою

Готові з командою за необхідності повторно презентувати команді Президента зміст трансформації системи охорони здоров’я. У будь-якому разі рекомендуємо уважніше готуватись до публічної комунікації та не споживати інформацію з сумнівних джерел.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 

Надрукувати
мітки:
коментарів