Поділитись:

Соціально відповідальний бізнес: чи вигідно бути "добрим"

Вівторок, 21 червня 2016, 10:00

Сьогодні досить часто доводиться чути вислів: "всі ми рухаємося в Європу". Глобалізаційні процеси почали активно інтегруватися в економіку країни. Вітчизняний бізнес отримав "нові виклики", що мають створити передумови успішного виходу на світовий ринок товарів та послуг.

Український бізнес переживає не найкращі часи і приводів для цього багато: нестабільний курс валюти, недостатня кількість закордонних інвестицій, відсутність стандартів якості продукції.

Оскільки діяльність корпорації, підприємства чи фірми, насамперед, повинна подбати про задоволення потреб споживачів, щоб забезпечити їх товарами та послугами, яких вони потребують, то чи можна сказати, що вони несуть соціальну відповідальність "за тих, кого приручили?"

Чи можна сьогодні говорити про те, що відбувається "соціалізація бізнесу"? Чи повинен бізнес працювати лише для того, аби отримати прибуток? Яку стратегію розвитку передбачає "європейський вектор" корпоративної політики?

Власними думками про те, якими повинні бути "відносини" підприємства та соціуму, з діловим виданням "Конкурент" поділилися відомі бізнесмени.

***

Українські компанії розпочинають активно рухатися до міжнародних стандартів ведення бізнесу. Активна соціальна позиція корпоративного менеджменту спрямована на захист інтересів та прав споживачів, турботу про навколишнє середовище, благодійність, взаємодію з різними категоріями населення. На жаль, в сучасних українських реаліях поняття соціальної корпоративної відповідальності деформується, адже дуже часто її використовують, як одиничні піар-акції.

На думку генерального директора ТМ "Дмитрук" Олега Дмитрука, окрім бізнесу, насправді, певним соціальним групам немає звідки шукати підтримки.

 Олег Дмитрук><span class= Олег Дмитрук

"Хтось допомагає спорту, хтось не забуває про тяжкохворих чи знедолених, хтось ініціює, втілює чи підтримує певні громадські ініціативи… Про соціально відповідальний бізнес ми можемо говорити тоді, коли це справді підтримка на постійних умовах, а не разова піар-акція. Те саме стосується і втілення державних реформ, яке нерідко вважають за маркетингові ходи. Якщо метою компанії є лобіювання інтересів своїх клієнтів та цілих соціальних груп, тоді це – саме відповідальність, а не гра на користь власних інтересів", – пояснює бізнесмен.

Побутує також думка, що соціальними питаннями повинна займатися держава, адже це сфера її компетенції, а бізнес повинен отримувати прибуток.

Спростовує її бізнесмен та меценат Андрій Покровський і каже, що бізнес має бути в постійному діалозі з суспільством.

"Рух в Європейському напрямку, з точки зору бізнесу, насамперед повинен починатись з інтеграції поняття соціальна відповідальність, в механізм роботи будь-якого підприємця чи компанії, як основний принцип суб'єкта господарювання. Відповідальність не лише перед партнерами, клієнтами або споживачами, але й і перед місцевою громадою, власними працівниками і, звісно, перед державою", – наголошує Покровський.

 Андрій Покровський><span class= Андрій Покровський

На думку бізнесмена, чесно сплачувати податки і збори – це також соціальна відповідальність, адже гроші від оподаткування надходять на субсидії, які в зв'язку з високою ціною на газ, потрібні багатьом українцям, на зарплати для освітян та лікарів і на пенсії для пенсіонерів. Це перше, на чому варто наголосити, а лише потім можна сказати про соціальні проекти і благодійну допомогу, лише як складові відповідального бізнесу.

За кошти Андрія Покровського на схилах річки Сапалаївка, в самому центрі Луцька, облаштували рекреаційний комплекс "City Park". Для лучан створили безкоштовний скейт-парк під відкритим небом, дитячі та спортивні майданчики, спорудили місток через річку, насадили десятки дерев. Відбувається реконструкція площі Грушевського перед кінотеатром "Промінь", який бізнесмен також реконструює.

Соціально-значущі проблеми привертають все більше уваги і для великих міжнародних корпорацій, які активно працюють на світових ринках. Глобалізація сприяє руху бізнесу до більшої відкритості та "глибшого занурення" в суспільні проблеми.

Гендиректор "Модерн Експо" Петро Пилипюк каже, що особисто для нього і його підприємства, соціально-відповідальний бізнес – це зовсім не маркетинговий термін.

"Ми вважаємо, що людей об'єднує спільна ідея. У нас бізнес-ідея: ми хочемо бути компанією номер один, але це тільки бізнес. Основна наша ціль – змінити світ на краще, через ту роботу, через ті таланти, які ми сьогодні маємо", – каже Пилипюк.

 Петро Пилипюк><span class= Петро Пилипюк

Міжнародний холдинг "Модерн-Експо" продає обладнання в 58 країнах світу, працює на світовому ринку майже 20 років. Візитівкою компанії стала корпоративна політика, спрямована на проведення комплексу соціальних заходів, як того вимагає європейська бізнес-практика.

Компанія реалізовує свою соціальну місію через підтримку спортсменів – офіційний спонсор федерації веслування Волині. Упродовж п'ятирічної співпраці-фінансування придбали човни та необхідне спорядження.

Соціальна відповідальність бізнесу передбачає не тільки дотримання виробничих стандартів та оплати належного рівня заробітних плат. Вона створює також додаткові добровільні зобов'язання перед суспільством.

"Модерн-Експо" нещодавно організував загальноміську толоку, коли ми силами компанії прибрали парк 900-річчя. Ми це робимо не заради піару – це наші цінності, частина нашого життя, ми вважаємо, що неважливо чим ти займаєшся, будь самим собою, от ми такі є", – з усмішкою говорить Пилипюк.

Оскілки, під час кризи в країні, недофінансування місцевих бюджетів, громадськість чекає допомоги саме від бізнесу, відповідно, підприємства намагаються стати більш відкритими для споживачів. Задля цього компанії створюють власні сайти, сторінки у соцмережах, де сповіщають про всі здійсненні або заплановані соціальні проекти. За допомогою "виходу в онлайн" бізнес має можливість "прозвітуватися" та представити на розгляд громадськості фінансові показники соціальної активності.

Директор з маркетингу компанії "ВОГ РІТЕЙЛ" Віталий Ткаченко розповідає, що WOG вже одинадцятий рік поспіль проводить акцію "Дорога до серця", головними благодійниками якої виступають не організатори акції, а саме клієнти WOG. Під час акції, кожен бажаючий може допомогти хворим на серце дітям, придбавши благодійне "сердечко" – наліпку на будь-якій АЗК мережі WOG.

Віталий Ткаченко><span class=Віталий Ткаченко

"На початку акції виникла ідея залучити до проекту якомога більше небайдужих людей, які за допомогою невеликого внеску змогли б спільно зробити велику справу. Так і сталося. До акції приєдналися майже 350 тисяч водіїв і клієнтів. В цілому, мене дуже тішать результати благодійної ініціативи WOG", – каже директор.

Про деталі та результати проведених заходів мережа активно сповіщає на офіційному сайті та сторінках у соціальних мережах.

"Компанія активно співпрацює з "Українською Біржою Благодійності", БФ "Відкриті серця України" і волонтерами Центру дитячої кардіохірургії. Кошти, які цього року зібрали по завершенню акції "Дорога до серця" (понад один мільйон гривень) витратили на придбання обладнання для Центру дитячої кардіохірургії та адресну допомогу шістьом хворим дітям", – розповідає директор.

І додає, що з 1 червня по 31 серпня 2016 року акція "Дорога до серця", стартує 12-й раз поспіль. За його словами, якщо бізнес бере на себе соціальну відповідальність, то від цього виграють абсолютно всі. Це не тільки приємно – це необхідно, особливо, коли країна переживає досить складний період.

Активна соціальна позиція компанії, що забезпечує своїх клієнтів товарами та послугами є досить важливою під час здійснення покупки та впливає на довіру споживача.

Маркетинг-директор мережі супермаркетів "Наш Край" Петро Кульпач каже, що питання соціальної відповідальності бізнесу зараз дуже актуальне і хто перший це усвідомить, той буде лідером у очах споживача.

"Потрібно дати людям зрозуміти, що я і мій бізнес теж роблю щось добре та хороше. Звичайно, суть бізнесу в тому, щоб отримувати прибуток. Але соціальна відповідальність потрібна, щоб розвиватися таким чином, аби не нашкодити наступним поколінням", – зауважує маркетолог.

Петро Кульпач><span class=Петро Кульпач

Торгова мережа розпочала реалізацію масштабного соціального проекту "Живи відповідально!"

Мета заходу – популяризація здорового способу життя, відповідальне та раціональне використання невідновлюваних ресурсів, зниження рівня забрудненості навколишнього середовища, а також ведення соціально-відповідального маркетингу та запровадження комплексу заходів з корпоративної культури.

"Чому ми це робимо? Бо розвиток бізнесу повинен задовольняти потреби нинішнього покоління без шкоди для майбутніх поколінь. Цим проектом ми хочемо нагадати нашим працівникам і покупцям про необхідність раціонального ставлення до ресурсів, потребу сортування сміття та важливість слідкування за власним здоров'ям та харчуванням", – наголошує Кульпач.

І додає, що в магазинах мережа встановлює тонометри для вимірювання тиску, інформаційні куточки зі скриньками для збору відпрацьованих батарейок та пластикових кришечок, а зовні – спеціальні урни для роздільного сміття. Відтепер у продажу в супермаркеті є паперові пакети, а в офісних приміщеннях оптимізоване використання паперу та встановлені смітники для збору макулатури.

***

Сьогодні, в Україні дуже небагатьом компаніям вдається поєднати свою діяльність з потребами суспільства. Все ж бізнес орієнтується на отримання прибутку. Проте, часи змінюються і на яскравих прикладах волинських підприємств ми бачимо, що бізнес-спільнота, яка хоче працювати за світовими стандартами прагне орієнтувати свій менеджмент на виховання у своїх працівників почуття соціальної відповідальності. В майбутньому це дасть змогу сформувати позитивний імідж компанії, отримати перевагу над конкурентами, зведе до мініуму негативні відгуки про діяльність та викликатиме довіру у клієнтів. Доповнення місцевих бюджетів благодійними коштами та підтримка незахищених верст населення, допоможе вийти на вищий рівень розвитку, використовуючи міжнародні стандарти ведення бізнесу.

Надрукувати
мітки:
коментарів
15 лютого 2019
14 лютого 2019