Поділитись:

«ЗНО стає токсичним для української освіти», – Лікарчук

Четвер, 01 квітня 2021, 16:05
«ЗНО стає токсичним для української освіти», – Лікарчук

З причин технологічної відсталості та реально токсичного випливу на старшу школу може постати питання про доцільність існування ЗНО.

Про це у фейсбуці написав український освітній діяч, екскерівник Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук.

Зі слів Ігоря Лікарчука, ЗНО стає токсичним для української освіти. У 2007-2008 роках, коли запроваджували ЗНО, то ніхто й уявити не міг, що через 10-15 років у багатьох школах натягування до ЗНО стане основним у т.з. освітньому процесі, а систематичне виконання навчальних програм, засвоєння знань, формування навичок і компетентенцій будуть вторинними.

«Не уявляли, що теми, «які будуть на ЗНО», учні виявлятимуть бажання вивчати, а інші – ні; що уроки із предметів, які «виносяться на ЗНО» відвідуватимуть, а інші предмети стануть ізгоями. Не думали, що чимало вчителів у реальний навчальний час будуть займатися натягуванням до складання ЗНО, а керівники шкіл закриватимуть на це очі... Не уявляли, що результати ЗНО ляжуть в основу рейтингів шкіл, за якими будуть визначатися «кращі» та «гірші» заклади, а органи управління освітою знущатимуться з учителів та керівників за «низькі» результати ЗНО, хоч, за даними соціологів, 75 відсотків учасників ЗНО готуються до нього з репетиторами», – йдеться в дописі.

Освітянин зазначив, що в ті далекі роки були занепокоєння з приводу можливих негативних наслідків запровадження ЗНО. Саме тому робили так, щоб ЗНО та загальноосвітня школа перетиналися лише в змісті програм зовнішнього оцінювання.

Окрім того, раніше школа могла і не знати, зареєструвався учень для проходження ЗНО чи не зареєструвався; учасники оцінювання свої результати дізнавалися у конфіденційному режимі і мали повне право не повідомляти про них школу та вчителів; ніякого впливу результати ЗНО на оцінки в атестаті не мали. Та і рейтинги за результатами ЗНО ніхто не будував. Тобто, «гарні» чи «погані» результати учасника оцінювання, аж ніяк не впливали на оцінку роботи школи і вчителів.

«Втрата УЦОЯО в 2011-2014 рр. формальної незалежності від чиновників Міносвіти, поєднання ДПА і ЗНО, інсталяція технологій ЗНО в освітній процес, рейтингоманія на основі результатів оцінювання зумовити... різко негативні явища в шкільній освіті... І ці руйнівні процеси продовжуються. Особливо в умовах дистанційного навчання та пандемії, які потужно виявили нездатність існуючої технології проведення ЗНО адаптуватися до практично нових умов функціонування системи загальної середньої освіти. А ця технологія лишається незмінною уже майже 15 років», – зауважив Ігор Лікарчук.

Упродовж року, зазначив Лікарчук, жодного кроку до реформування технології проведення ЗНО не зроблено.

«Є приказка, що старий кінь борозну не псує. Але старий кінь уже і не оре, так як молодий. Тим більше, коли світ навколо того коня за 15 років суттєво змінився. В Україні уже цифрові паспорти запроваджені, а тести ЗНО й до сьогодні виконуємо у паперових зошитах, витрачаючи мільйони гривень для їхнього друку та розвезення до пунктів тестування і назад. Дуже боюся, що з причин технологічної відсталості та реально токсичного випливу на старшу школу, питання про доцільність існування ЗНО може постати дуже серйозно», – додав він.

Проте, вважає Ігор Лікарчук, ще можна запобігти цьому можливому провалу. Для цього потрібно:

  • ЗНО повинно бути відокремлене від школи. «Шлюб між ними має бути розірваний... Як варіант – повернення до практики 2007-2008 років. Із змінами. І обов’язкова відміна поєднання ЗНО і ДПА. Відміна не на рік. Назавжди. Котлети і мухи – окремо»;
  • категорична заборона оцінювання роботи закладів загальної середньої освіти у формі будь-яких рейтингів за результатами ЗНО. «Якщо рейтинги потрібні, то має бути розроблена нова система формування таких рейтингів, але поза результатами ЗНО»;
  • технологія проведення ЗНО, як і зміст оцінювання, потребують негайних змін. «Але особливо важливо це для того, щоб навчання у старшій школі не стало лише підготовкою до ЗНО... Як воно є зараз».

«Коли писав ці рядки, у ФБ побачив оголошення, що від імені Університету менеджменту освіти збираються видавати сертифікати про підвищення кваліфікації вчителям-філологам, які «готують до складання ЗНО». Не тим вчителям, які навчають учнів азам мови та літератури, а тим, які готують до складання ЗНО... Коментарі потрібні?» – додає Лікарчук.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

 

 

Надрукувати
мітки:
коментарів
02 травня 2024
01 травня 2024
29 квітня 2024
25 квітня 2024
24 квітня 2024
23 квітня 2024
18 квітня 2024
16 квітня 2024
15 квітня 2024
14 квітня 2024