Поділитись:

Початкова школа: розвантаження

П'ятниця, 16 вересня 2016, 21:00
Початкова школа: розвантаження

Учні перших та четвертих класів можуть зітхнути з полегшенням, адже у Міністерстві освіти і науки України про них подумали й вирішили розвантажити початкову школу від зайвої інформації.

Загалом оновлення навчальних програм для початкової школи освітяни називають першим кроком до реформи освіти та впровадження концепції Нової української школи, яка має відбутись у 2018 році.

Мається на увазі, що оновили програму навчання й внесли, зміни у 13 предметів, серед яких українська мова, літературне читання, математика, інформатика, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, трудове навчання, фізкультура, іноземна мова.

Декілька слів про концепцію Нової української школи

На сайті Міністерства освіти і науки України окреслили формулу "Нової української школи", яка буде складатись із 8 базових компонентів:

  • Нового змісту освіти, заснованого на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
  • Педагогіки, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
  • Умотивованого учителя, який має свободу творчості й розвивається професійно.
  • Орієнтації на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.
  • Наскрізного процесу виховання, який формує цінності.
  • Нової структури школи, яка дозволяє добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.
  • Децентралізації та ефективного управління, що надасть школі реальну автономію.
  • Справедливого розподілу публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.

Варто зазначити, що два місяці на платформі еd-era батьки, вчителі, експерти й навіть школярі долучались та обговорювали, які зміни треба для програми початкової школи.

Власне онлайн-платформа еd-era й допомагатиме Міносвіти реформувати освіту в початковій школі.

Що буде нового в шкільних предметах

Луцькі освітяни такі зміни зустріли з позитивом хоча й зізнались, що хотілося б стабільності. Адже часті зміни, особливо в програмі початкової школи, вже втомили.

За оновленою програмою вчителі визначатимуть самостійно скільки треба часу на вивчення тієї чи іншої теми. Раніше, щоб опрацювати тему вчителі мали вкластися у фіксовану кількість годин, що не завжди вдавалось.

До того ж знято дублювання тем у таких навчальних предметах, як "Основи здоров'я", "Я у світі", "Природознавство".

В предметі "Українська мова" знято складні теми для початкової школи, такі як "Умовне позначення слів", "Спосіб умовного позначення речень", "Складання речень за поданою графічною схемою", перерозподілили окремі теми між класами. Адже є такі теми, що для дітей у першому класі даються важко то їх для вивчення "перекинули" на другий чи третій клас зробили акцент на розвитку усного мовлення. Також у 3-му класі увели жанр есе, щоб стимулювати дітей до вільного висловлення своїх думок.

У "Математиці", в програмах 1-2 класів, зняли вимоги щодо знання напам'ять таблиць додавання та віднімання в межах 10 та 20, таблиць множення та ділення.

В такому предметі, як "Літературне читання" вилучили твори неактуальних, радянських авторів замінивши на сучасних письменників, скасували кількісний показник темпу читання й зробили акцент не на кількості прочитаних слів, а на якості.

Тобто вчитель повинен розвивати в учнів виразність, правильність та розуміння прочитаного. Також за спрощеною програмою діти будуть оцінювати не героя твору, а його вчинки. Таким чином освітяни намагатимуться розвивати в учнів задоволення від читання, а не виконання інструкцій.

У "Природознавстві" вчителі тепер будуть дотримуватись принципу послідовності викладання матеріалу і поступового нарощення складності.

Оновили програму й залишили старі підручники

Методист міського методичного кабінету управління освіти Луцької міської ради Ірина Шмігель зауважила, що зараз трохи рано говорити про те, чи відчули ці зміни на собі вчителі, учні та батьки, чи ні. Оскільки зараз в школах проходить так званий адаптаційний період, коли учні звикають до вчителів, розкладу уроків та школи загалом.

За оновленими програмами для початкової школи вчителі працюватимуть до 2018 року, тобто до реформи в освіті.

Що ж до підручників під оновлену програму, то тут також вийшла свого роду халепа. Програма початкової школи створена була у 2012 році, у 2013 році вносились зміни, а тепер із розвантаженням початкової школи внесли ще й треті зміни, а підручники лишились на перший варіант програми.

Втім вчителька початкових класів ЗОШ № 3 Оксана Зелена запевнила, що через відсутність підручників у першому класі не відчувається зовсім.

"Незручність звісно ж завжди є, але підручник - це не є документ. Я взагалі його можу покласти в сторону і користуватися будь-якими електронними засобами чи роздатковими матеріалами", - сказала Оксана Зелена.

Однак луцькі вчителі намагаються якось виходити з цього положення за допомогою ксероксів чи шукаючи потрібний для уроку матеріал в Інтернеті.

"У нас державний стандарт залишився той самий, а програми оновились, підручники залишилися старими. У Міністерстві освіти запланували, що ми працюватимемо два роки за цими оновленими програмами, щоб з 2018 року приступити до нових державних стандартів, розробити на їхні основі нові програми й запустити нові підручники. Саме оновленою програмою початкової школи готуємо платформу для реформи освіти", - сказала Ірина Шмігель.

Що ж до відміни фіксованої кількості годин, то в управлінні освіти Луцькради кажуть, що це трохи полегшить роботу вчителя. Оскільки діти є різні: комусь на освоєння теми треба година, а комусь п'ять чи шість годин. Тому зараз вчитель може сам визначати скільки годин й на яку тему він потратить.

Оксана Зелена сказала, що найбільше відчула саме зміну в програмі щодо фіксованої кількості годин. За її словами – це хоч якийсь елемент свободи для вчителя. Адже тепер вона може самостійно регулювати кількість годин на освоєння тем і вносити зміни до затвердженого директором календарного плану навчання.

Чи лишиться червона ручка в школі?

Цікавим моментом в розвантаженні навчальних програм початкової школи є й рекомендація Міносвіти вчителям не використовувати червону ручку під час перевірки учнівського зошита в адаптаційний період (у перші місяці навчання в школі – Конкурент), а також дозволяти учням використовувати простий олівець замість синьої ручки.

Ірина Шмігель пояснила, що це питання – справа вчителя та батьківських зборів на яких вони можуть обговорити цей момент і вирішити чи варто креслити в зошиті школяра червоною ручкою, чи краще замінити її на інший колір.

"Якщо мова йде про навчання дитини то ми використовуємо червону ручку щоб показати, де дитина помилилась", – сказала Ірина Шмігель.

Оксана Зелена розповіла, що свого часу пробували перевіряти зошити за допомогою зеленої ручки але це незручно та незвично.

"Ми запитували батьків чи бояться діти червоного кольору. Вони не були проти червоної ручки. Проте дехто навіть казав, що то вже є декомунізація і червоний колір взагалі маємо знищити" – сказала Оксана Зелена

За словами вчительки, простий олівець теж розрахований на адаптацію дитини в першому класі. Тому якщо дитина боїться писати ручкою, то може писати олівцем, який легко підтерти в разі якихось помилок.

"Ми "фаршируємо" дітей знаннями але не вчимо, як їх практично застосовувати"

Важливим напрямком в зміні до програм вчителі називають й методи навчання, завдяки яким школяр, в майбутньому, зможе застосувати отримані знання в школі на практиці.

"Директори сказали, що сьогодні учень, як фарширована риба, в значенні, що наче й риба але не плаває. Тобто ми "фаршируємо" дітей знаннями але не вчимо, як їх практично застосовувати. Й коли вони закінчують школу, то не можуть визначитись з вибором ВНЗ, професії . Вчимо множити-ділити, а хлопець елементарно не вміє порахувати, скажімо, скільки на кімнату треба купити шпалерів. Тобто наші знання відділені від практики життя", - сказала Оксана Зелена.

Загалом Концепція Нової школи й передбачає формування програми навчання в школі так, щоб отримані знання в школі мали практичне застосування.

Наприклад, зараз великий акцент робиться на усне мовлення дітей, як у вивченні української так й іноземної мови. Дітей намагаються вчити вільно і правильно говорити українською мовою. Щодо англійської мови, то тут також вчителі намагатимуться навчити дитину так, щоб вона мала практичне застосування набутих знань. Оскільки раніше з дітьми "налягали саме на граматику, що в результаті не дозволяло школярам вільно спілкуватись англійською, наприклад, перебуваючи за кордоном.

Домашніх робіт не задаватимуть на вихідні та святкові дні

"У першому класі домашніх завдань немає" - наголошували як і в школі так і в управління освіти.

Ірина Шмігель каже, що домашнє завдання для першокласника – це коли батьки спитають в нього, як пройшов день у школі і він розкаже. Також домашні завдання у початковій школі не задаватимуть на вихідні й на святкові дні чи канікули. Недопустимим також є домашнє завдання з написання рефератів. В основному зміни покликані для того щоб не примушувати дитину читати писати чи навчатись, а заохочувати її до цього. Щоб школярі самі виявляли бажання вчитись,і вміли чітко формувати та висловлювали свою думку і не зазубрювали напам'ять, а вчились розбирати і розуміти ті матеріали, що вивчають.

Загалом початкову школу можна привітати з першим кроком на шляху до реформи освіти.А от наскільки ця реформа освіти буде вдалою та дієвою – покаже час.

Надрукувати
мітки:
коментарів
08 травня 2024
00:19
07 травня 2024
06 травня 2024
03 травня 2024
02 травня 2024
01 травня 2024
29 квітня 2024
28 квітня 2024
26 квітня 2024
25 квітня 2024