Поділитись:

"Наш Край" – серед лідерів за темпами розвитку мережі

Субота, 12 листопада 2016, 16:31

За два кризових роки продуктові мережі змогли адаптувати свій асортимент і переглянути стратегію. Найпривабливішими для розвитку залишилися Київ і міста Західної України, жителі яких зуміли зберегти купівельну спроможність, правда, багато в чому за рахунок переказів з-за кордону від родичів.

Криза на ринку продовольчої торгівлі, судячи з усього, йде на спад. За даними дослідницької компанії GT Partners Ukraine, в січні-червні рітейлери відкрили в Україні 202 мережевих магазину, тоді як за аналогічний період минулого року – 138. У п'ятірці лідерів за темпами розвитку "АТБ-маркет", "Наш край", Fozzy Group ( мережі "Сільпо", "Фора", Le Silpo, Fozzy Cash & Carry, Thrash!), "лоток" і "Екомаркет",– Delo.ua.

Виходить, що, незважаючи на кризу, мережі не припиняють розвиток. Заступник голови наглядової ради корпорації "Пакко" (мережі "Пакко", "Вопак") Олег Мерченко бачить причину хоч і в слабкому, але все-таки пожвавленні продажів в 2016 році: в першому півріччі продажі зросли приблизно на 10% в порівнянні з тим же періодом минулого року. Та й частка мережевого роздробу навіть в найбільш розвиненому регіоні – Києві – все ще становить не більше 30%, тому рітейлерам є кого переманювати у ринків і лінійного роздробу (немережевих магазинів).

Невеликий формат

Останнім часом продуктові торгівельні мережі розвиваються переважно за рахунок невеликих за площею магазинів. Не став винятком і нинішній рік. Директор GT Partners Ukraine Ігор Гугля розповідає, що близько 60% від загальної кількості нових відкриттів довелося на міні-маркети (площа до 200 кв м) і магазини біля будинку (200-400 кв. М).

Популярність цього формату легко з'ясовна. У рітейлерів не вистачає коштів для "повномасштабного" розвитку, але інвестувати у відкриття невеликих за площею магазинів вони все-таки готові.

В середньому така торгова точка обходиться в $ 50-100 тис, тоді як в супермаркет потрібно вкласти в кілька разів більше.

Відкриття невеликого магазину дозволяє вирішити ще одну проблему: брак приміщень в найжвавіших місцях обласного центру.

"Знайти майданчик для будівництва гіпермаркету або супермаркету дуже складно, набагато більше пропозицій для дискаунтерів або магазинів біля будинку", – говорить директор з розвитку великої продовольчої мережі, який побажав залишитися неназваним.

Ця тенденція залишиться незмінною протягом найближчих двох-трьох років, а кількість нових гравців може збільшитися. Причому передумови до цього спостерігаються вже зараз. Наприклад, Fozzy Group запускає нову торгову мережу в форматі дискаунтера – Thrash! ( "Траш!"). У серпні ритейлер планує відкрити 10 магазинів в шести містах країни: Запоріжжі, Києві, Кременчуці, Львові, Харкові та Черкасах.

"Асортимент мережі" Траш! "Становить близько 1,5 тис товарних позицій, у нас оптимізовані способи доставки, мінімальний штат співробітників, економія в інструментах реклами та оформленні торгового залу, спрощена викладка товарів – все це дозволить нам дивувати відвідувачів цінами", – каже керівник проекту "Траш!" Михайло Притула.

Директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко додає, що навіть багато сучасних мереж скорочують площі своїх магазинів. Все це наслідок перегляду гравців ринку свого асортименту.

За останні два роки рітейлери зменшили кількість найменувань товарів на полицях магазинів в середньому на 10-15%. Першими під ніж потрапили подорожчав імпорт, а також дорогі українські продукти.

"Зараз ціна для споживачів – найважливіше при виборі товару", – підкреслює співвласник мережі "Фуршет" Ігор Баленко. Тому рітейлери активно розширюють перелік товарів, які виробляються під торговою маркою мережі (private label). Як правило, це найдешевша продукція в магазинах. Її закупівельна ціна на 20-30% нижче в порівнянні з брендовими аналогами (за рахунок відсутності витрат на просування продукції), що дозволяє мережам непогано заробляти на private label.

Орієнтація – захід

Протягом останніх двох років мережі змушені були переглянути свою програму розвитку. Раніше найбільший інтерес для них представляв схід країни, де багато густонаселених міст. Велика частина їх жителів працювала на заводах і фабриках, що дозволяло місцевим споживачам розраховувати на стабільний дохід, а рітейлерам – планувати продаж. Так, в довоєнний період Донецька область займала друге місце після Києва за темпами розвитку мереж.

Але після початку АТО ситуація змінилася: мережі змушені були закрити свої магазини на неконтрольованої території і знайти альтернативу Сходу. Ігор Гугля каже, що в першому півріччі поточного року серед регіонів нашої країни встановилося "двовладдя": найбільше нових магазинів (по 22%) відкрилося в Києві, а також в Західній Україні (Волинська, Рівненська, Тернопільська, Львівська, Івано-Франківська, Хмельницька, Чернівецька, Закарпатська області).

Захід України – один з найбільш перспективних регіонів для розвитку роздрібного бізнесу в найближчі три-п'ять років, що пов'язано з декількома факторами. По-перше, протягом останніх років мережеві рітейлери звертали мало уваги на цей регіон, тому конкуренція тут нижче в порівнянні з іншими областями. Крім того, за словами Олексія Дорошенко, багато жителів Західної України працюють за кордоном і пересилають гроші родичам в валюті, тому рівень життя місцевого населення зараз один з найвищих в Україні. Дійсно, за даними Нацбанку, в першому півріччі в Україні перераховано $ 1,198 млрд у еквіваленті, що на $ 24 млн більше в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

Крім того, після девальвації гривні магазини в прикордонних зонах користуються популярністю у громадян ЄС – словаків, угорців та поляків. Продукти в багатьох українських супермаркетах в середньому на 40-50% дешевше порівняно з аналогами на території Євросоюзу. Цей факт мотивує багатьох іноземців відправлятися за покупками в Україну.

"Продажі магазинів поряд з кордоном приблизно на 20-25% вище в порівнянні з торговими точками в інших регіонах країни. Заклики відвідати супермаркет на польському або словацькою мовою розташовані буквально відразу після пункту перетину кордону", – говорить директор великої роздрібної мережі, який побажав залишитися неназваним . За його словами, чим сильніше девальвація, тим більше клієнтів в їх магазинах.

Рітейлери будуть активно відкривати нові торгові точки і в другій половині року. Мережі намагаються не тільки збільшити свої продажі і частку ринку за рахунок появи нових об'єктів, а й зайняти кращі з решти місць.

"Зараз практично всі рітейлери займаються пошуком нових майданчиків", – підтверджує Олексій Дорошенко.

Активність мереж може призвести до посилення конкуренції і догляду деяких локальних гравців з ринку. Вони просто не зможуть змагатися з великими національними ритейлерами. Найчастіше "старожили" продають свій бізнес. Як показує практика укладання угод M & A на ринку мережевого роздробу, більшість рітейлерів передають покупцям обладнання, товарні залишки і допомагають переукладати договори оренди, тоді всі борги перед постачальниками залишаються на старому юрособу. Вартість таких активів відносно невисока і може складати всього декілька мільйонів доларів за мережу з 15-20 магазинів в різних районах міста. Перевага локальних мереж, як правило, полягає в тому, що вони займають кращі місця в своєму населеному пункті. Купуючи такий актив, новачок скорочує термін повернення своїх інвестицій.

До кінця року в Україні може бути укладено кілька подібних угод. Зараз великі мережі активно проводять переговори зі своїми дрібнішими конкурентами і готуються відкривати нові магазини – криза кризою, а їсти хочеться завжди.

Надрукувати
мітки:
коментарів