Сімейний лікар – не цілодобовий сервіс: в НСЗУ дали поради пацієнтам
Національна служба здоров’я України на своїй сторінці дала поради щодо хороших та взаємоввічливих стосунків між сімейними лікарями та пацієнтами.
«Медична реформа запустила процес змін і сьогодні в центрі системи охорони здоров’я перебуває пацієнт. Але не можна реалізовувати власні права, нехтуючи правами інших. Деякі пацієнти телефонують своєму сімейному лікарю, терапевту або педіатру на мобільний у вочевидь неробочі години. Але на відміну від невідкладної допомоги, послуги, які надають лікарі та лікарки первинної ланки, не відносяться до екстрених», - пишуть вони.
Тож в НСЗУ нагадують, що лікар або лікарка:
- є людиною, а не цілодобовим сервісом;
- має визначені робочі години та вихідні;
- має право обирати спосіб зв'язку з пацієнтом та вирішувати, коли відповідати на дзвінки та повідомлення;
- може призначити час і дату прийому пацієнту;
- має право вирішувати, чи є реальна потреба у виклику додому чи можна проконсультувати дистанційно.
Звичайно, під час боротьби з коронавірусною інфекцією значно зросла роль та потреба українців в сімейному лікареві. Адже при симптомах COVID-19 потрібно телефонувати до свого лікаря, щоб він оцінив стан пацієнта, викликав мобільну бригаду для проведення тестування. Під час домашнього лікування з підтвердженим COVID також необхідно тримати зв’язок з сімейним лікарем, щоб контролювати самопочуття. При цьому, нікуди не поділись хронічні хвороби та потреба в отриманні електронного рецепту на “Доступні ліки” чи електронного направлення на певні обстеження чи консультації до вузьких спеціалістів. Нікуди не поділась потреба у вакцинації, раптові захворювання, які потребують допомоги сімейного лікаря.
«На сьогодні своїх лікарів обрали 30 млн 610 тисяч українців. В середньому на одного сімейного лікаря, терапевта, педіатра припадає 1300 пацієнтів. Гроші йдуть за кожним пацієнтом до закладу, в якому пацієнт обрав собі лікаря. Але це не означає, що лікар працює зі своїми пацієнтами в режимі нонстоп», - пишуть у Національній службі.
Вони радять, як побудувати довготривалі комунікації з вашим лікарем на засадах взаємоповаги:
- Якщо лікар надав свій номер мобільного, поцікавтесь, в які часи зручно дзвонити або писати та з якими питаннями.
- Перед тим як дзвонити лікареві, подивіться на годинник. В ідеалі час дзвінків має збігатися з часом роботи вашої амбулаторії.
- Заздалегідь продумайте всі питання перш, ніж набирати номер лікаря. Адже нерідкі випадки, коли пацієнт згадує про найважливіше після завершення розмови і передзвонює знову.
- Починайте розмову або текстове повідомлення з нагадування, хто ви. Адже лікар не здатен пам’ятати всіх пацієнтів, та відразу переходьте до суті питання.
- Не відправляйте аудіо, відео-повідомлень, якщо ви не узгодили такий формат заздалегідь.
- Невідкладна ситуація потребує невідкладної допомоги, а це або дзвінок на 103, або самостійне відвідування лікарні, яка надає медичну допомогу цілодобово. Вас приймуть без електронного направлення у разі, якщо випадок не може чекати.
- У вихідні, святкові та неробочі дні у вашій амбулаторії працює черговий кабінет та реєстратура. Завжди можна звернутись туди перш, ніж турбувати свого лікаря дзвінком у його вихідний.
- Не плутайте сімейного лікаря з психологом. Поважайте право вашого лікаря на відпочинок і не турбуйте його з метою “поговорити”.
ЧИТАТИ ТАКОЖ:
Що у Луцьку робить MONATIK на кріслі колісному (фото)
Тесляр знайшов у стіні записку 1975 року та вистежив жінку, яка її залишила (фото)
У Луцьку помітили Монатіка (фото)
«Місто, як на долоні»: де у Луцьку снідали Танька та Володька з VIP Тернопіль (відео)
На Волині зберігся кам'яний хрест, зведений у ХІІІ столітті: де він стоїть (фото)