Поділитись:

«Ти маєш писати про те, що тебе гребе», – Макс Кідрук про Марс, новий роман і третього «Бота» (інтерв'ю)

Автор: Міла Роспопа |
Середа, 02 червня 2021, 20:00
«Ти маєш писати про те, що тебе гребе», – Макс Кідрук про Марс, новий роман і третього «Бота» (інтерв'ю)

Український письменник Макс Кідрук не приїздив до Луцька з осені минулого року. Тоді він відвідав Міжнародний літфестиваль "Фронтера", і вперше з моменту існування фесту не презентував на ньому нічого. З початку червня письменник проведе тут тиждень у рамках літрезиденції "Місто натхнення", аби після цього візиту написати "історію про Луцьк". Про що буде його історія, чому нова книга про колонізацію Марсу пишеться так довго, і що там третій "Бот", Макс розповів у інтерв'ю для ІА "Конкурент"

«Ти маєш писати про те, що тебе гребе», – Макс Кідрук про Марс, новий роман і третього «Бота» (інтерв'ю)

"... чого б то я мав писати про Луцьк?"

— Максе, ти в Луцьку не те, щоб рідко. І все ще нічого про Луцьк не написав...

— Ну, так, нічого не написав, бо а чого б то я мав писати про Луцьк? (посміхається – ред.) Я якщо і пишу щось таке, то про Рівне або про Київ.

Коли мені запропонували приїхати на резиденцію, я певний час вагався. Терпіти не можу писати замовні тексти. Зі зрозумілої причини: замовні тексти в 99% випадків гірші, ніж те, що ти пишеш сам. Зрештою, те, що ти сам написав, теж може бути лайном, але тексти на замовлення майже завжди такими виходять. 

Я погодився тому, що в мене є ідеї короткої прози, які зароджуються впродовж роботи і ні в що не виливаються, бо їх нема, де друкувати. На комерційній основі їх мало хто бере. І якщо роман ще якісь гроші у цій країні може принести, то коротка проза зараз – ні. Але ці історії поступово накопичуються, і я дуже радий, коли їх є, куди приткнути. Три місяці тому вийшло моє оповідання у Forbes. Я би з ними не працював ні за які гроші, якби в мене не було вже готової історії, яку я придумав тому, що вона мені здалася прикольною...

— Тобто, в тебе вже є історія і для Луцька?

— Тааак! В мене нема "історії для Луцька", в мене є просто хороша історія. Але коли мене покликали на резиденцію, сказали, що це оплачується, і що треба буде написати історію про Луцьк, я подумав, що історія, яка не є якось географічно прив'язаною – хай побуде у Луцьку. Вб'ю двох зайців одним пострілом. 

— Яка в тебе взагалі програма у Луцьку? Що ти тут робитимеш цілий тиждень?

— Програми як такої немає. Мені пропонували декілька екскурсій, але я маю багато роботи, тому від них відмовився. Кілька зустрічей, інтерв'ю, у четвер зустріч із читачами і читачками – от і все. 

— Ти часто в Луцьку. Як думаєш, є ще в цьому місті щось таке, що може тебе здивувати?

— Не так, щоб дивує щось у Луцьку. Але мені приємно бачити, куди ви рухаєтеся в плані культури. І це особливо приємно порівнювати з моїм рідним містом, у якого не все так добре. Я розумію, що у вас теж проблеми є, але приємно, що ви маєте такі фести, як "Ніч у Луцькому замку", "Фронтера", ця ж сама резиденція. 

— Розкажи про свої ТОП-місць у Луцьку. Є якісь, які любиш відвідати кожного разу, як сюди приїздиш?

[довго думає, не дуже смішно жартує про паби]

— Місця ті ж, що і в інших містах – це зали для виступів. Я не знав, де ваша міська рада, а виявилося, що вона біля лялькового театру. Про театр я знав, бо я там виступав уже не раз. 

"... це важливий проект. Я знаю, що кажу так про кожну книжку"

— До речі, востаннє ти приїздив до Луцька на "Фронтеру". Цього року на фестивалі ти не презентував нову книгу. Всі вже трохи звикли до того, що кожного року є якась книга Кідрука, а зараз перерва триває вже другий рік. Ти недавно у фейсбуці писав, що трохи відстаєш від графіку. Чому, власне, затримується книга "Нові темні віки"?

— Почну з того, що вона і не планувалася настільки швидко. Це важливий проект. Я знаю, що кажу так про кожну книжку. Але насправді казав лише про дві – "Де немає бога" і "Нові темні віки". Це, принаймні, для мене.

Ще коли ми закінчували тур з "Доки світло" я розумів, що мені буде потрібно значно більше часу на написання цього роману. Тому що він важливий і великий. Великий в сенсі банально обсягу. Початковий план передбачав, що ми мали би вже цієї осені "вилізти з барлогу", і з новим романом поїхати в тур. Але я розумію, що не встигаю. Не те, щоб критично. Якби піднапружився, то міг би в ці терміни влізти. Але не хочу. Я вже це переріс. 

Знаєш, я дивився коментарі до цього посту, і мені здається, люди трохи неправильно його зрозуміли. Їм здалося, що раніше я писав неякісні тексти, а тут почав писати якісні. Ні. От у музиці на початках кар'єри виконавець випускає по альбому щороку. Він набирає якийсь багаж слухачів, глядачів, фанів, і далі альбоми виходять через два роки, три, п'ять чи сім. І я якось до цього доеволюціонував. Зрозумів, що якщо не гнатиму себе, заспокоюся, то зроблю текст іще кращим. Це достатня причина для того, щоб відтермінувати його вихід. Зараз термін початковий – це весна 2022 року. Як воно буде – побачимо. Багато залежить від епідеміологічної ситуації.

— Історія "Нових темних віків" – про що вона?

— Історія буде загалом про порівняно недалеке майбутнє. Ми говоримо десь про першу половину 22 століття – 100-120 років від нинішнього часу. Я описуватиму те, яким буде світ. Для мене це такий собі історичний роман навпаки: історичний роман описує через долю простих людей якісь глобальні події в минулому. Я хочу зробити не фантастичний роман, а той, який через долю простих людей покаже глобальні процеси, які сформують світ через 120 років. 

Я докладу максимум зусиль, щоб ця картинка була реалістичною. Очевидно, що в книзі ітиметься про якісь технології, яких зараз не існує. Але хочу зобразити їх такими, якими вони реально будуть. 

Фото з Марсу, бо фоток Кідрука ми зробили не достатньоФото з Марсу, бо фоток Кідрука ми зробили не достатньо

— Тобто, ти робиш таке собі передбачення. На чому воно базується? Ти вивчаєш якісь дослідження?

— Так. Ми говоримо зараз про десятки книг. Лише про Марс близько 20 книг прочитано – про польоти, про те, яким майже напевно буде поселення там. Це все буде в післямові до книги – весь перелік. 

— Це як список літератури в наукових роботах. 

— Типу того. Очевидно, що я постараюся зробити, щоб це не було так нудно, як наукова робота, але перелік джерел буде. 

— Треба буде наперед читати джерела, щоб зрозуміти, про що ти?

— Сподіваюсь, що не потрібно буде. Це моя задача, як автора, зробити так, щоб читати без додаткових джерел було зрозуміло і цікаво. 

— До речі, наш редактор був одним із тих, хто загейтив опис футбольного матчу у "Де немає бога". Чи буде щось таке у "Нових темних віках"?

— Я не хочу говорити зараз фрази, які зроблять це інтерв'ю зайвим в очах твого редактора (посміхається – ред.). Насправді ж історія зовсім не про американський футбол. Я втомлююсь розповідати, що це просто антураж. Там є протагоніст і антагоніст, і між ними є взаємодія, важлива в контексті книги. З іншого боку, розумію, що для людей, які ніколи не бачили американський футбол, це трохи важко сприймати.

Чи таке буде у цій книзі, не можу сказати. Я створюю тексти такими, якими хочу їх читати. Такими, якими сам у першу чергу захоплююся. І для мене завжди круто, коли крім якогось драйву, який штовхає тебе по тексту, ти дізнаєшся щось нове. Коли я не фанат бейсболу, але натрапляю на опис матчу у книзі Кінга, мене це нітрохи не відштовхує. Навпаки, для мене це прикольно, бо я дізнаюся щось нове з іншої культури. 

У новій книзі я не буду робити це навмисно. Тому на твоє запитання відповім, що швидше ні. Але це все дуже суб'єктивно, і можливо, твій редактор знову скаже "от блін, якась фігня". 

— На які відгуки і зауваження своїх читачів ти зважаєш?

— Ми з командою читаємо і намагаємось аналізувати все. Це частина здорового робочого процесу. Чи зважаю? Радше ні, ніж так. Причина не в тому, що я аж такої високої думки про своє письмо. Автор завжди в першу чергу має бути щирим сам із собою. Ти маєш писати про те, що тебе гребе, і так, як ти вважаєш, це зачепило би тебе. Очевидно, що це не всім подобається. Але якщо я почну загравати з читачами, уявляти, що би могло читачеві сподобатися – це неправильно. Це шлях в нікуди, кон'юктурщина, яка завершиться написанням дешевих порно-романів. 

«Ти маєш писати про те, що тебе гребе», – Макс Кідрук про Марс, новий роман і третього «Бота» (інтерв'ю)

"... я вважаю, що країна рухається в неправильному напрямку"

— Як тобі взагалі зараз живеться? У другий карантинний рік і третій рік правління Зеленського?

— Карантин ніяк на роботу не вплинув, тому що ми і не планували тур у цьому проміжку. Я відклав вихід книги, але об'єктивна причина цього – бо хочу зробити текст кращим. Тут окрім власне роману, я хочу змоделювати світ. Щоб у тексті були 3D-моделі транспортних засобів, літальних апаратів, орбітальних станцій на Марсі, карти колоній... І для того, щоб зробити щось якісне, не просто болванки, ти маєш витратити час. Продумати деталізацію – до тих самих болтів на ілюмінаторі. 

— Ти сам це робиш?

— Так. І це ще десь реально пів року роботи, окрім написання тексту. Тому, що був би карантин, що ні, ми однаково відкладали би вихід книги на весну 2022 року. 

А стосовно Зеленського, то від весни 2019 року нічого не змінилося – я досі жорстко опоную владі. Не завжди про це пишу, тому що вважаю, що мої соцмережі мають бути для професійної діяльності, а не висловлювання своїх політичних поглядів. Але я вважаю, що країна рухається в неправильному напрямку. Ми дуже сильно відкотилися назад, і купа процесів, які працювали до початку 2019 року, зараз просто зійшли на пси. Те, що близьме мені, – це УКФ, закупівля книг і фінансування культури, яке повернулося до цього залишкового принципу, який був ще в 14 році напевно що. І дуже багато всього. Ось ці заяви Зеленського, метання... Ми просто застрягаємо в цьому болоті принаймні до кінця його каденції. 

Будемо сподіватися, що все зміниться. Але ти знаєш, демократія працює ідеально, поки в суспільстві є трохи більше половини тверезо мислячих громадян. Коли їх менше, демократія починає жерти сама себе. Ще гірше те, що в демократії – насправді, найкращій на сьогодні формі існування суспільства – немає чітко вбудованого механізму виправлення вчинених ідіотами помилок. Тобто, якщо ми обрали не надто кваліфіковану владу, в демократичному суспільстві немає жодного способу це миттєво виправити. Тому я дуже сподіваюся, що все зміниться з кінцем каденції Зеленського, але можуть бути і іншими варіантами. 

— У колонізаторів Марсу з твоєї книги також буде демократія?

— Це одна із ключових проблем роману, бо на  сьогодні єдина угода, яка обумовлює політичне врегулювання проблем у космосі – це договір про космос 67-го року, де є окрема стаття, в якій прописана заборона проголошення суверенітету над космічними тілами. І ось я описую ситуацію, коли на Марсі приблизно за 80 років після першої висадки виникає чималий відсоток молодих людей, які народилися вже там. І вони без держави. 

Навіть банальна річ: написав якийсь гурт пісню, відправив її на Землю, і хоче отримати роялті – вони не мають громадянства, не мають ID і не можуть отримати гроші через марсіанські банки. Отже, їм треба щось змінювати. Та частина суспільства, яка прилетить із Землі, вважатиме, що ті, хто хочуть змін, надто молоді для них, а марсіанська колонія – не зовсім місце для демократії. Я з цим частково погоджуюся, тому що тут, на Землі, якщо сталася якась помилка в економічних прорахунках, це максимум результуватиме в падінні ВВП, яке можна перекрити позикою. Якщо позик назбиралося багато – можна оголосити дефолт. На Марсі ця річ не спрацює – прорахунки на 10% не призведуть до падіння ВВП, а призведуть до загибелі 10% колоністів, а дефолт означатиме повний колапс колонії. 

І ще одне фото з МарсуІ ще одне фото з Марсу

Таким чином будуть два угрупування, кожне  яких по-своєму матиме рацію. Певна група вимагатиме політичних прав, а інша намагатиметься зробити все, щоб колонія банально функціонувала. Це буде один із низки головних конфліктів роману. 

— Часто коли дивишся фантастичні фільми, то нові колонії на планетах за організацією суспільства на порядок слабші, ніж на Землі.

— Насправді, ні. І це теж буде частиною того конфлікту, про який я вже казав. Колонії, за задумом тих перших колоністів, мали бути взірцем нового типу гуманістичної організації. Тому що на Марс вирушають усі найкращі в усіх сенсах. Лікар, який летить на Марс, не може бути просто педіатром чи хірургом-травматологом. Лікар, який туди летить, мусить вміти робити все – включно з операціями на серці, тому що майже напевно, коли якась хрінь станеться, поруч не буде іншого лікаря, який тебе проконсультує. Будівельники, інженери, програмісти мають бути найкращими і в плані своїх здібностей, і в плані фізіології. Вони мають бути образно "куленепробивні" – жодного каміння в нирках у трьох поколіннях до того, нормальна нервова система, стійкість до великих доз радіації – менша схильність до виникнення раку. Є купа речей, за якими їх відфільтровують, щоб ти не був проблемою на Марсі, а рухав цю колонію до розвикту і розростання. За задумом, ця колонія мала би стати взірцем – залишити все погане, що було в минулому, на Землі. 

 Це суспільство мало би бути елітарним?

[за задумом, це питання було без негативу]

— От ти це зараз сказала з таким негативом. Я не кажу про елітарність. Уяви, якщо обрати зараз найкращих інженерів з України, найкращих програмістів і всіх, і створити з ними окреме суспільство. Очевидно, що воно буде кращим, ніж решта України. І не тому, що вони якісь "елітарні", а просто тому, що найкращі. 

Але кінець цьому настане в той самий момент, коли на Марсі з'явиться перша дитина.

На Марс ти не можеш прилетіти будь-коли. Ти маєш чекати "вікна", коли планети зійдуться більш-менш близько, що випадає раз на два земних роки. Дитина, яка народилася, не може одразу полетіти на Землю через те, що планети надто далеко. До того ж це взагалі ризиковано. Ніхто не знає, як відреагує малий організм на такий політ у невагомості. Ти ж не змусиш малюка займатися на тренажерах, щоб підтримувати міцність своїх кісток і свою систему кровообігу. Його просто триматимуть на Марсі. І коли цей малюк підросте до 5-6 років, і теоретично зможе перенести шестирічний політ із Марсу до Землі, на той момент в його тілі накопичаться фенотипні зміни через низьку марсіанську гравітацію, нижчий тиск під куполами і відсутність такої кількості бактерій, які є на Землі. Ці зміни унеможливлять його нормальне життя на Землі, і він змушений буде лишитися на Марсі. 

Коли на Марсі з'явиться перша дитина, колонія просто зобов'язана ставати автономною і самостійною. Молоді люди там підростатимуть, і цілком органічно вийде так, що землянин прилетить, заробить грошей і повернеться, а ті нові марсіани вже не зможуть нікуди полетіти. 

— І це вже буде планета тих людей, які народилися на Марсі?

— Так, і при цьому ними досі керує спецкомісія ООН і "рада 19-х" із Землі. І це буде підґрунтям конфлікту в книзі. 

Це мене пре знаєш чому? Бо іноді ти пишеш історію, і є моменти, які провисають – типу конфлікт потрібен для фабули, але він трохи натягнутий. Ти ці місця "заштукатурюєш", щоб не було видно для читача і читачки, але вони є. А цей конфлікт абсолютно природний. Я щиро переконаний, що у випадку розвитку реальної потужної колонії на Марсі цього не уникнути. 

— Розкажи, які в тебе плани на літо?

— Писати. Окей, буде декілька фестів, які я пообіцяв своїм друзям відвідати. В Тернополі буду на "Файному місті"...

— На "Бандерштаті" будеш?

— Поки зі мною не зв'язувалися, але якщо так, то я, очевидно, приїду. Але поза тим, я мушу дописувати текст, і з вересня ми починаємо підготовку до туру. Цього разу вона буде значно довшою і масштабнішою, бо купа всього накопичилася. У нас зараз іде повна трансформація мого бренд-лого. Буде все нове, ми зовсім інакше працюємо, і я сам чекаю, щоб почати показувати це людям. 

"Я на ходу його ліпив з гівна і палок. Людям частково це подобається..."

— Моє останнє запитання швидше традиція на інтерв'ю з Кідруком, і ти можеш навіть не відповідати на нього. Але, що там третій "Бот"?

[довга пауза, Макс глибоко вдихає і повільно видихає перед тим, як почати відповідати]

— Я бачив у мережі докори читачів про те, що як можна вірити Кідруку, якщо він пообіцяв продовження "Бота", а не написав, чого ми маємо купувати його нову серію, якщо ця не закінчена? В цьому є сенс і певний резон. Але річ у тім, що "Бот", насправді, ніколи не задумувався, як трилогія. Це просто була одна книга, в якій, мені здалося, було б прикольно зробити відкритий фінал. А потім я зробив другу. Я на ходу його ліпив з гівна і палок. Людям частково це подобається. В мене є ця третя історія, прописана фабула для неї. Але вона абсолютно не відповідає тому рівню відповідальності, з якою я зараз ставлюся до написання текстів.

«Ти маєш писати про те, що тебе гребе», – Макс Кідрук про Марс, новий роман і третього «Бота» (інтерв'ю)

Це спирається навіть в банальний фактаж. На той час я значно гірше працював з інформацією, ніж зараз працюю. Я просто чіплявся за якісь такі крикливі факти, які мене тригерили, не перевіряючи їхню достовірність. В "Боті" є така фраза, що людський мозок використовується лише на третину, і не спроста – може, не варто чіпати решту дві третини... Але ж це повна хрінь. Це псевдонаукова маячня. Людський мозок використовується на всі 100%. Все, що у ньому є зайве, еволюція давно прибрала. Кожен довбаний нейрон нашого мозку щось виконує. Так, не всі вони задіяні в розумовій діяльності. Якась частина регулює серце, якась – рух, інша – роботу нирок, печінки, кишківника... Ось ця недостовірність, безвідповідальність в роботі з фактажем тягнеться через обидві історії "Бота", і так само переходить в третю. І щоб написати її, я маю сідати і повертатись до цього. 

З "Новими темними віками" все інакше. Вони від початку не задумувались, як серія. Але якщо в "Доки світло" дві сюжетні лінії, і це роман на 530 сторінок, то тут їх п'ять, і коли я думаю, як їх прокачати, то розумію, що не втисну їх в одну книгу. Тому що це довбана "гра престолів", яка розколота на кілька частин. "Нові темні віки" інші – я від початку маю бачення, до чого вони ідуть, і працюю з цією віддачею і відповідальністю, яка мала би бути завжди в моїй кар'єрі, але не завжди була. 

— Мені здається, десь за рік чи два з'явиться "фанфік" з "Ботом 3". 

— Я був би радий. Чесно, я готовий комусь "спихнути" цю історію. І якщо якийсь адекватний автор візьметься дописати третій за моєю фабулою – let it be. 

Довідково: 
Макс Кідрук — популярний український письменник, мандрівник. Автор романів «Зазирни у мої сни», «Не озирайся і мовчи», «Жорстоке небо», «Твердиня», «Бот», «Доки світло не згасне назавжди», «Де немає Бога», а також низки тревелогів. За освітою інженер-енергетик. Загалом побував більше ніж у 30 країнах, серед яких Танзанія, Мексика, Еквадор, Перу, Китай, Чилі, Бразилія, Ангола, Намібія, Нова Зеландія та інші.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Надрукувати
мітки:
коментарів
06 березня 2024
16 січня 2024
14 грудня 2023
14 листопада 2023
19 жовтня 2023
13 вересня 2023
21 червня 2023
01 червня 2023
18 травня 2023
04 травня 2023